Bez cudów, ale skutecznie – sposób działania dobrej agencji...

    Bez cudów, ale skutecznie – sposób działania dobrej agencji SEO

    .

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Bez cudów, ale skutecznie – sposób działania dobrej agencji SEO
    Działania mające na celu wyprowadzenie strony klienta na możliwie najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google stanowią obecnie jedną z najskuteczniejszych metod promocji marki. Pozycjonowanie w porównaniu z reklamą w radiu lub telewizji jest bardziej opłacalne. Istotną kwestią pozostaje jednak zrozumienie metod działania dobrych agencji SEO, które nie są w stanie zagwarantować spełnienia wygórowanych oczekiwań klientów ze względu na niezależne od nich ograniczenia. Na co można więc liczyć, podejmując współpracę z profesjonalną agencją?
    Bez cudów, ale skutecznie – sposób działania dobrej agencji SEO

    Artykuł powstał przy współpracy z firmą Mayko z Białegostoku.


    mayko-pozycjonowanie-stron.jpg


    Mayko

    Pozycjonowanie na każdą kieszeń – elementy uwzględniane w kampanii SEO


    Czy opinia o przystępności cenowej pozycjonowania strony to prawda? Czy jednak trzeba wyłożyć sporą sumę, aby zapewnić obecność marki w pierwszych wynikach najpopularniejszej wyszukiwarki, jaką jest Google? Prawda leży pośrodku. Pozycjonowanie nie wymaga dysponowania dużym budżetem, ale jeżeli zależy nam budowaniu solidnego wizerunku i uzyskaniu długofalowych efektów, wówczas niezbędne są większe nakłady finansowe. Każda kampania dotycząca pozycjonowania może składać się z innych elementów. Nie każdy musi korzystać ze wszystkich dostępnych środków pozycjonujących nie tylko ze względu na ograniczenia budżetowe, ale również ze względu na charakter firmy i stawiane cele biznesowe. Agencje SEO oferują następujące narzędzia służące zwiększeniu widoczności strony internetowej w rankingach wyszukiwarek:




    • audyt SEO,




    • optymalizacja SEO,




    • link building – koszty zdobywania do serwisów wartościowych linków przychodzących zależą od wykorzystywanych źródeł, do których zaliczają się:




      • publikacje sponsorowane,




      • marketing szeptany,




      • katalogi stron,




      • zaplecze SEO,






    • analityka – koszty zależą do stosowanych narzędzi.




    Informacje na temat kosztów elementów składowych pozycjonowania strony zostały przedstawione za pomocą infografiki "Ile kosztuje pozycjonowanie strony?", w której wyszczególniono uśrednione stawki na podstawie aktualnych cen rynkowych. Jeżeli firma pozycjonująca oferuje niskie ceny w porównaniu z ofertą rynkową, a do tego obiecuje obecność na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwań, najlepiej omijać ją szerokim łukiem. Płacąc grosze, można się spodziewać jedynie problemów, które poskutkują koniecznością ponownego wyłożenia gotówki i to nawet znacznie większej, ponieważ może się okazać, że dodatkowo trzeba będzie naprawiać szkody wywołane nieetycznymi działaniami.


    Różne modele rozliczania za SEO – za co płaci klient?


    Klient przychodzący do agencji SEO powinien wiedzieć, że może rozliczać się na różne sposoby. Istnieje kilka modeli rozliczeń za pozycjonowanie stron i każdy z nich ma swoje zalety i wady.


    Opłata za osiągnięte pozycje


    Najpopularniejszą formę rozliczeń stanowi opłata za osiągnięte pozycje, ponieważ jest dla klientów najbardziej czytelna, dokładnie wiedzą za co płacą i to dopiero w momencie uzyskania oczekiwanego efektu. Umowa obejmuje płatność za osiągnięcie wysokich pozycji strony na określone słowa kluczowe. Klient musi zapłacić ustaloną kwotę w momencie, gdy witryna znajdzie się w Top 10 naturalnych wyników Google. Na dodatek za konkretne pozycje wyszczególniane są odpowiednie ceny. Często za pozycje 1-3 obowiązuje ta sama stawka, a za osiągnięcie pozycji w niższych przedziałach klient płaci mniej. Opłaty są naliczane dziennie, a na koniec miesiąca sumowane i dzielone przez ilość dni.


    Abonament – comiesięczne rozliczenie za usługi


    W tym przypadku klient płaci co miesiąc stałą stawkę, która została uzgodniona z agencją SEO. Niezależnie od nakładu pracy włożonego przez firmę pozycjonującą i osiągniętych wyników cena pozostaje taka sama. W tym przypadku należy wymagać od agencji SEO przesyłania raportów dotyczących podjętych działań.


    Rozliczenie za ruch uzyskany na stronie


    Model polega na opłacaniu przez klienta wejść na stronę unikalnych użytkowników (UU). Brany jest pod uwagę wyłącznie ruch z wyników wyszukiwania. W umowie określa się minimalny zakres ruchu, który musi zostać wygenerowany, aby została uzyskana premia za podjęte działania. Rozliczenie może dotyczyć każdego pozyskanego użytkownika lub wzrostu ruchu w skali roku lub innego okresu.


    Rozliczenie w postaci prowizji


    W modelu prowizyjnym pod uwagę bierze się obroty uzyskiwane z wejść na stronę, co powoduje, że rozliczenie dotyczy wyłącznie podmiotów e-commerce, a więc przede wszystkim sklepów internetowych. Wówczas w umowie ustalany jest procent ze sprzedaży dokonanej przez sklep w efekcie wejść unikalnych klientów z wyników wyszukiwania.


    Rozwiązania hybrydowe


    Rozwiązania hybrydowe polegają na łączeniu ze sobą różnych metod rozliczeń, które zostały przedstawione powyżej. Może to być np. abonament w połączeniu z premią za efekt lub abonament z płatnością za wejścia unikalnych użytkowników. Warto przenalizować plusy i minusy modeli rozliczeń, aby podjąć decyzję adekwatną do potrzeb.


    Gwarancja pierwszego miejsca w wynikach wyszukiwania? Zapomnij o cudach


    Klienci zwykle uważają, że jeżeli za coś płacą, agencja SEO musi spełnić ich wszystkie wymagania, a do podstawowych oczekiwań zalicza się wyświetlanie się strony na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania. Niestety żaden seowiec nie jest w stanie tego zagwarantować, a jeżeli składa taką obietnicę, to znaczy, że nie jest fachowcem godnym zaufania. Zapewne po tych słowach osoby pragnące skorzystać z usług firmy zajmującej się pozycjonowaniem wpadną w oburzenie i od razu zaczną się zastanawiać: „To za co ja mam płacić?”. Otóż brak gwarancji uzyskania najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania nie oznacza, że pracownicy agencji będą się obijać. Wręcz przeciwnie, będą starali spełnić oczekiwania, ale nie odpowiadają za wybory Google, których nigdy nie można przewidzieć. W końcu o zaistnienie na pierwszym miejscu walczy tysiące stron, nad którymi czuwają profesjonalni pozycjonerzy. Jeżeli w umowie pojawia się słowo gwarancja, dotyczy zwykle obniżenia kosztów, jeżeli agencja SEO nie wywiąże się z założeń wypozycjonowania strony klienta na pierwszym miejscu lub na jednym z czołowych miejsc w naturalnych wynikach Google. Aby współpraca z agencją SEO przebiegała sprawnie i zaowocowała oczekiwanymi efektami, warto posłuchać profesjonalnych seowców, którzy wskazują na 5 najczęściej pojawiających się problemów. Niestety klienci uważają, że pozycjonowanie jest banalnie prostym zadaniem i nie zajmują się tym osobiście wyłącznie ze względu na brak czasu. Część żąda raportów właściwie z każdej czynności wykonywanej przez seowca, a inni uważają, że cały proces powinien przebiegać bez ich nawet najmniejszego zaangażowania. Osiągnięcie pozytywnych rezultatów wymaga wzajemnego zrozumienia obu stron.


    Ocena potencjału biznesu ważnym punktem strategii SEO


    Agencja SEO, która nie jest zainteresowana sposobem działania klienta, jego produktami lub usługami i potencjalnymi odbiorcami, a także możliwościami obsługi nie będzie potrafiła zapewnić pozycjonowania odpowiadającego jego potrzebom. Inne potrzeby ma mała lokalna drogeria, a inne duża sieć taka jak Rossmann, Douglas lub Hebe. Oczywiste jest, że marka sieciowa sprzeda o wiele więcej produktów niż skromny sklepik. Większa ilość klientów sprawia, że również strona internetowa jest odwiedzana przez większą ilość użytkowników. Automatycznie algorytmy Google powodują, że popularny sklep sieciowy zawsze znajduje się wyżej w wynikach wyszukiwania niż jego odpowiednik o ograniczonym zasięgu. Należy mieć na uwadze, że nawet, jeżeli udałoby się umieścić stronę tego małego sklepiku na pierwszym miejscu w naturalnych wynikach Google, w efekcie wzrostu zainteresowania jego usługami mogłoby dojść do sytuacji, że sklep nie byłby w stanie obsłużyć szybko rosnącej liczby klientów. W rezultacie braku towaru lub opóźnień w wysyłce klienci zaczęliby rezygnować z jego usług i robić zakupy u konkurencji. Utrzymywanie strony na wysokich pozycjach w dłuższym okresie zadziałałoby niekorzystnie i zamiast spowodować zwiększenie dochodów klienta wywołałoby skutek odwrotny. Skuteczność pozycjonowania stron polega na dopasowaniu działań do indywidualnych potrzeb klientów.


    Czas sprzymierzeńcem długotrwałych efektów


    Rozliczanie się z agencją SEO za efekty niesie ze sobą pewne zagrożenie. Jeżeli mamy do czynienia z niekompetentną firmą, ponieważ może stosować metody, które spowodują, że strona szybko zostanie wypozycjonowana i będzie się wyświetlać na pierwszym miejscu w rankingach wyszukiwarek lub bardzo wysoko. Niestety metody zapewniające błyskawiczne korzyści są obarczone ryzykiem późniejszego nałożenia kary na witrynę. Dzieje się tak w rezultacie niezgodnych z wymogami i nieetycznych działań. Seowiec może również zaproponować słowa kluczowe, które łatwo wypozycjonować, przez co efekt będzie krótkotrwały. Naprawdę skuteczne pozycjonowanie zapewniające pozytywne rezultaty wymaga czasu, dlatego potrzeba co najmniej 3 miesięcy, aby można było liczyć na wymierne efekty pozycjonowania. Wysoka skuteczność SEO może być zauważalna nawet dopiero po 12 miesiącach. Dlatego nie należy ufać agencjom obiecującym najlepsze wyniki w krótkim czasie. Warto zwrócić się do firmy, która działa na rynku co najmniej kilka lat, a jej działania opierają się na rozwiązaniach zapewniających realne korzyści. Potwierdzenie profesjonalizmu stanowią referencje wystawione przez klientów.


    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Nie przegap

    Wideo