Debiut Polaków w Dakar Classic 2024

Paweł Piątek
Nadchodząca edycja terenowego maratonu Dakar będzie pierwszą w historii, w której polskie załogi wystartują w utworzonej niedawno kategorii classic. To bardzo przystępna formuła startu w Rajdzie Dakar, otwarta dla samochodów i ciężarówek, które brały udział w rajdzie przed 31 grudnia 1999 roku. Reprezentacja Polski wśród klasycznych terenówek będzie bardzo mocna.
Nadchodząca edycja terenowego maratonu Dakar będzie pierwszą w historii, w której polskie załogi wystartują w utworzonej niedawno kategorii classic. To bardzo przystępna formuła startu w Rajdzie Dakar, otwarta dla samochodów i ciężarówek, które brały udział w rajdzie przed 31 grudnia 1999 roku. Reprezentacja Polski wśród klasycznych terenówek będzie bardzo mocna. Toyota Team Classic
Nadchodząca edycja terenowego maratonu Dakar będzie pierwszą w historii, w której polskie załogi wystartują w utworzonej niedawno kategorii classic. To bardzo przystępna formuła startu w Rajdzie Dakar, otwarta dla samochodów i ciężarówek, które brały udział w rajdzie przed 31 grudnia 1999 roku. Reprezentacja Polski wśród klasycznych terenówek będzie bardzo mocna.

W stawce historycznych samochodów nie zabraknie bowiem zawodników w Toyocie Land Cruiser. W dwóch poprzednich edycjach Dakar Classic zwyciężały załogi prowadzące właśnie ten model auta. Na zwycięską wersję HDJ80 zdecydował się duet Michała Horodeńskiego i Arkadiusza Sałacińskiego. Kierowca i pilot od lat związani są z motorsportem i mają na swoim koncie liczne mistrzowskie tytuły w rajdach, rajdach terenowych i wyścigach. Załoga TOYOTA TEAM CLASSIC zbudowała swojego Land Cruisera HDJ80 z nr 736 na wzór aut, od których rozpoczęła się pełna sukcesów historia fabrycznego zespołu Toyoty.

Podstawowa wersja modelu Land Cruiser 4.2 TD (HDJ80) (167 KM) produkowanego przez Toyotę jest wyposażona w silnik wysokoprężny o pojemności 4164 ccm i mocy 167 KM. Model wszedł do produkcji w 1990 roku, którą zakończono w 1997. Prędkość maksymalna Toyoty Land Cruiser 80 4.2 TD (HDJ80) (167 KM) wynosi 165 km/h, a osiągnięcie 100 km/h ze startu zajmuje 16 sekund.

Nadchodząca edycja terenowego maratonu Dakar będzie pierwszą w historii, w której polskie załogi wystartują w utworzonej niedawno kategorii classic.
Nadchodząca edycja terenowego maratonu Dakar będzie pierwszą w historii, w której polskie załogi wystartują w utworzonej niedawno kategorii classic. To bardzo przystępna formuła startu w Rajdzie Dakar, otwarta dla samochodów i ciężarówek, które brały udział w rajdzie przed 31 grudnia 1999 roku. Reprezentacja Polski wśród klasycznych terenówek będzie bardzo mocna. Toyota Team Classic

- Motorsport to moje hobby od lat. Podchodzę do rywalizacji profesjonalnie, choć oczywiście jestem amatorem, który w ten sposób spędza swój wolny czas. Pozwala mi też utrzymać dobrą formę, zarówno fizyczną jak i psychiczną.
Od 2015 roku prowadzę zespół rajdowo-wyścigowy, którego misją jest m.in. rywalizacja sportowa, szkolenia osób początkujących oraz podtrzymywanie sportowych tradycji marki Toyota, której jestem wierny od lat.
W styczniu 2024 wystartuję w Rajdzie Dakar Classic, który będzie dobrym podsumowaniem mojej działalności rajdowej w ostatnich 10 latach. Traktuję to bardziej jako wyzwanie niż marzenie. Stawiam cel i dążę do jego realizacji.
Klasyczna, choć lepszym słowem byłoby „youngtimerowa”, motoryzacja w połączeniu z rywalizacją sportową to jest to, co lubię najbardziej. Dlatego na swój debiut w Rajdzie Dakar wybrałem Land Cruisera HDJ80 z lat 90. ubiegłego stulecia. To solidna i sprawdzona konstrukcja. Od tego modelu rozpoczęła się wieloletnia zwycięska passa fabrycznego zespołu Toyoty w Rajdzie Dakar, która trwa do dziś – powiedział redakcji motofakty.pl Michał Horodeński.

Land Cruiser HDJ80 przygotowany do startu w Rajdzie Dakar Classic 2024 ma oryginalny silnik i oryginalną manualną skrzynię biegów. W ramach przygotowań przebudowany został między innymi układ chłodzenia oraz tylne zawieszenie. Skrócono także nadwozie o 20 cm, żeby samochód lepiej zachowywał się na wydmach. Wzmocniono konstrukcję ramową oraz układ napędowy. Samochód w specyfikacji gotowej do rajdu waży 2200 kilogramów, dysponuje mocą 215 KM i maksymalnym momentem obrotowym 650 Nm.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl