Była Historia i Teraźniejszość, teraz będzie Edukacja Obywatelska. Nowy przedmiot już od 1 września 2025

OPRAC.:
Joanna Grabarczyk
Joanna Grabarczyk
Katarzyna Lubnauer oraz Barbara Nowacka zapowiedziały wycofanie przedmiotu Historia i Teraźniejszość oraz zastąpienie go Edukacją Obywatelską.
Katarzyna Lubnauer oraz Barbara Nowacka zapowiedziały wycofanie przedmiotu Historia i Teraźniejszość oraz zastąpienie go Edukacją Obywatelską. Fot. PAP/Szymon Pulcyn
Zgodnie z zapowiedziami minister edukacji Barbary Nowackiej, od 1 września 2025 roku do szkół wejdzie nowy przedmiot. Będzie nim Edukacja Obywatelska. Przedmiot będzie obowiązkowy, a realizowany będzie w drugich klasach szkół ponadpodstawowych. Według Nowackiej młodym "potrzebne są umiejętności konfrontowania się z osobami o innych poglądach i prowadzenia sporów". Edukacja Obywatelska ma pomóc im je rozwinąć.

Spis treści

W ocenie szefowej MEN druga klasa szkoły ponadpodstawowej to właściwy czas na wprowadzenie takiego przedmiotu.

Szkoła nauczy prowadzenia sporów

- To jest moment, kiedy młodzi ludzie mają już pewną wiedzę, narzędzia i zaczynają się interesować otoczeniem społeczno-politycznym. Chcemy więc, żeby ten przedmiot był jak najbardziej praktyczny, żeby zawierał elementy, które pozwolą uczniom zobaczyć, jak funkcjonuje samorząd, żeby zawierał elementy debaty oksfordzkiej, kontaktu z ludźmi o innych poglądach - powiedziała Nowacka na konferencji prasowej.

Zaznaczyła, że "potrzebne są umiejętności konfrontowania się z osobami o innych poglądach i prowadzenia sporów".

Edukacja Obywatelska ukształtuje postawy obywatelskie

- Szkoła jest tym miejscem, w którym dobrze przygotowani nauczyciele i nauczycielki mogą nauczyć młodzież postaw pro obywatelskich - dodała Nowacka.

Szefowa MEN zapowiedziała, że wraz wiceminister Katarzyną Lubnauer pracuje także nad powołaniem zespołu złożonego z praktyków - nauczycielek i nauczycieli, ekspertek i ekspertów, który będzie pracował nad rzetelnym przedstawieniem programu. Ma on pozwolić młodym ludzi zrozumieć zasady funkcjonowania państwa, samorządu oraz poruszania się w świecie społeczno-politycznym. Zastrzegła, że ważnym elementem przedmiotu będzie najnowsza historia, na której poznanie do tej pory było często mało czasu.

- Przedmiot zostanie zaprezentowany w najbliższych miesiącach, kiedy powstanie zespół - poinformowała Nowacka.

Co dalej z Historią i Teraźniejszością?

Wiceszefowa MEN, Katarzyna Lubnauer zapowiedziała, że w środę do konsultacji trafi projekt usuwający HiT z planu nauczania.

- Dzisiaj wszyscy będą mogli zobaczyć rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania. (...) Dyrektorzy szkół będą mogli się już zapoznać z projektem rozporządzenia, które będzie poddane trzytygodniowym konsultacjom - powiedziała wiceminister.

Podkreśliła, że rozporządzenie zostanie podpisane w czerwcu i wejdzie w życie od 1 września.

- Dla nas jest bardzo ważne, że realizujemy to, do czego się zobowiązaliśmy - żaden następny rocznik HIT-u mieć już nie będzie - zaznaczyła Lubnauer.

Dwa lata temu, gdy ministrem edukacji był Przemysław Czarnek z Prawa i Sprawiedliwości, do szkół w miejsce Wiedzy o Społeczeństwie wszedł przedmiot Historia i Teraźniejszość. Zgodnie z zapowiedziami obecnie urzędującej minister edukacji Barbary Nowackiej, dni tego przedmiotu są jednak policzone, a wraz z nowym rokiem szkolnym zniknie on z programu nauczania. Najwięcej kontrowersji w związku z nowym przedmiotem budził podręcznik, opracowany przez prof. Wojciecha Roszkowskiego pod tytułem "Historia i Teraźniejszość". Nie był on jednak jedynym tytułem, dopuszczonym do użytku szkolnego, a dyrektorzy szkół i nauczyciele mogli wybrać, z jakich materiałów będą korzystać w nauczaniu nowego przedmiotu.

– Gniota pana Roszkowskiego, po raz kolejny powtórzę, nikomu nie będziemy rekomendować – oceniła minister edukacji podczas konferencji prasowej 22 marca br.

Chociaż sam podręcznik wzbudził wyraźną dezaprobatę nowej minister edukacji, na samą ideę przedmiotu Historia i Teraźniejszość Nowacka popatrzyła przychylniejszym okiem, o czym również wspomniała podczas marcowej konferencji:

– Natomiast uważam, że polska młodzież powinna poznawać historię, tę najnowszą, na którą często w curriculum nie ma po prostu czasu, a po drugie powinna też dowiedzieć się, po co jest konstytucja, jak działają wybory samorządowe, jaka jest siła obywatelek i obywateli (...). Więc przedmiot, który będzie nawiązujący do WOS-u, ale też korzystający z pewnych dobrych rozwiązań, które były zaproponowane jako idea przyświecająca niesławnemu HiT-owi, myślę, że weźmiemy pod uwagę – zaznaczyła minister Nowacka na konferencji.

Źródło:

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl