MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi: Faustyna wierci jak złoto, Katarzyna wciąż nie ruszyła! Kiedy pojedziemy podziemnym pociągiem?

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Budowa podziemnego przystanku Łódź Polesie
Budowa podziemnego przystanku Łódź Polesie PKP PLK
Tarcza Faustyna, drążąca jednotorowy tunel łączący Łódź Żabieniec z przyszłym przystankiem Koziny i podziemną komorą rozgałęźną minęła półmetek swojej trasy, pokonując 374 metry. To bardzo dobry wynik zważywszy, że zaczęła swoją pracę 28 lutego w wykopie przy ul. Żniwnej, a już zbliża się do alei Włókniarzy. W ciągu ostatnich trzech dni maszyna posuwała się naprzód w tempie 12 metrów na dobę. Na tak szybki postęp pozwalały dobre warunki geologiczne.

Faustyna nie próżnuje, tunelu przybywa

Na odcinku o długości ok. 748 metrów powstaje trzeci z czterech jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra, który połączy dwutorowy tunel główny biegnący od Kozin w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Wszystkie te tunele wykonuje Faustyna - mniejsza z dwóch maszyn drążących zastosowanych na budowie "łódzkiego metra". Przed nią jeszcze dokończenie tunelu trzeciego, po czym zwrot i ostatnia trasa - tym razem będzie to najkrótszy z jednotorowych tuneli, bo liczący sobie zaledwie 696 metrów tunel łączący Koziny z dworcem Łódź Kaliska. Pojadą nim pociągi zmierzające z Łodzi Fabrycznej w kierunku Łodzi Kaliskiej i dalej Sieradza, Kalisza, Ostrowa Wlkp, Wrocławia i Poznania. Po jego wydrążeniu Faustna zakończy pracę i prawdopodobnie zostanie zwrócona do producenta.

Katarzyna stoi od ponad roku

Szybkie tempo pracy mniejszej maszyny nie znaczy jednak, że przybliża się dzień, w którym odbędziemy inauguracyjny przejazd podziemną trasą pociągiem jadącym z Łodzi Fabrycznej na Łódź Kaliską. Aby tak się stało swoją pracę musiałaby podjąć większa tarcza drążąca - Katarzyna. Ma ona 13 metrów średnicy i jest przeznaczona do budowy tunelu dwutorowego od Kozin do stacji Łódź Fabryczna. Katarzyna wykonała ok. 43 procent odwiertu z liczącego 2665 metrów tunelu i zatrzymała się pod ulicą Mielczarskiego. Tkwi tam od ponad roku i nie wierci dalszego tunelu, choć zapowiadano jej uruchomienie na kwiecień 2024 roku.

– Duża tarcza TBM znajduje się w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego. Wznowienie drążenia dużego tunelu zostanie poprzedzone wzmocnieniem gruntu nad trasą tunelu od przystanku Polesie do stacji Łódź Fabryczna. Prace są wykonywane z myślą o bezpieczeństwie i komforcie mieszkańców – informuje inwestor tunelu, czyli spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. – Etapem poprzedzającym wzmocnienie gruntu jest budowa szachtów. Część z nich została już wybudowana.

Obecnie powstają kolejne szachty, trwa także budowa płyty dennej na przyszłym przystanku Łódź Polesie. Po zakończeniu tych prac tarcza Katarzyna ma ponownie rozpocząć drążenie tunelu. Konkretnego terminu jednak inwestor nie podaje.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zastrzeż PESEL - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany