Autosany z napędem elektrycznym pojadą do Niemiec [ZDJĘCIA, WIDEO]

Ewa Gorczyca
Autosan ma gotową konstrukcję i uruchamia produkcję autobusów z napędem elektrycznym. Pierwsze pojazdy trafią na rynek niemiecki. Dziś podpisana została umowa w tej sprawie.

- To historyczna chwila dla naszej firmy - mówił dziś Michał Stachura, prezes zarządu Autosanu, podczas podpisania umowy z niemiecką firmą ebe Europa na dostawę miejskich autobusów Sancity z napędem elektrycznym.

To będą pierwsze takie pojazdy wyprodukowane w sanockiej fabryce. I pierwszy od lat kontrakt eksportowy. Na razie zamówienie dotyczy tylko czterech pojazdów, ale obie strony zapowiadają, że chcą kontynuować współpracę.

Umowę z niemieckim klientem – w obecności prezesa Polskiej Grupy Zbrojeniowej Błażeja Wojnicza – podpisano uroczyście, ale nie w zaciszu dyrektorskich gabinetów, tylko w hali produkcyjnej.

W tle słychać było hałasujące maszyny.

– Hala pracuje, bo musi pracować. Gonią nas terminy, a my staramy się robić w Autosanie wszystko terminowo i na czas – komentował prezes Stachura.

Wśród gości wydarzenia byli przedstawiciele niemieckich miast, które będą użytkować pierwsze "elektryki" z Sanoka.

Byli też Szwedzi. – Prowadzimy z nimi rozmowy w sprawie dostawy autobusów elektrycznych na szwedzki rynek – zdradził Stachura.

Do końca marca 2018 roku Autosan wyprodukuje i dostarczy 12-metrowe, niskopodłogowe autobusy Sancity 12lf, z silnikami elektrycznymi. Pierwsze egzemplarze pojadą do zachodniego sąsiada Polski. Będą jeździć w trzech miastach.

– Mimo że Autosan działa od 185 lat i był obecny praktycznie na wszystkich kontynentach, to nigdy nie gościł ze swoją ofertą w Niemczech. To nasz debiut na tym rynku – mówił prezes Stachura.

W rozpoczęciu produkcji autobusów elektrycznych wyprzedziły sanocki zakład inni producenci, np. Ursus czy Solaris.

Ale prezes podkreślał, że sanocki autobus jest innowacyjny i może pokonać konkurencję. – To są rzeczywiście ekologiczne autobusy. Zwłaszcza jeśli idzie o system ogrzewania i klimatyzacji. W naszym rozwiązaniu będzie on oparty o tzw. pompę ciepła.

Pojazdy zostaną wyposażone w baterie firmy BMZ oraz najnowszą wersję osi napędowej firmy Ziehl-Abegg, z silnikami zamontowanymi w piastach kół.

Zdaniem Stachury – podpisanie umowy z niemieckim kontrahentem to dowód na to, że zakup będącego w upadłości Autosanu przez Polską Grupę Zbrojeniową (w kwietniu 2016 roku) był dobrym krokiem. – W aspekcie społecznym – bo ludzie mają miejsca pracy, a miasto może się rozwijać. Ale także w wymiarze finansowym i ekonomicznym – bo pokazuje, że Autosan może dobrze prosperować i zarabiać – przekonywał.

Udo Riess, dyrektor sprzedaży ebe Europa, podkreślał, że w firmie Autosan znaleźli dobrego i pewnego partnera, z którym uda się realizować przyszłe kontrakty. – Zaprojektowaliśmy takie autobusy, jakich potrzebujemy. Elektromobilność to przyszłość, jeśli idzie o transport publiczny, i ważne jest, by jak najmocniej zakorzenić się w tej branży.

Pierwsze spotkania od podpisania umowy dzieliło jedenaście miesięcy. – Udało nam się, dzięki pracownikom Autosanu, zaawansować projekt i wdrożyć go. Nasi klienci w Niemczech mają duże zaufanie do naszej firmy, i choć na razie jeszcze nie widzieli gotowego autobusu, to jesteśmy wszyscy przekonani, co do jakości i pewności dostaw - mówił Udo Riess.

– Gratuluję stronom kontraktu. Cieszę się, że nasz polski autobus zacznie wkrótce jeździć po niemieckich drogach – mówił Błażej Wojnicz, prezes PGZ. Dodał, że pierwsza od lat umowa eksportowa to efekt konsekwentnej realizacji założonej strategii firmy. – Autosan odzyskuje należne mu miejsce – podsumował.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Autosany z napędem elektrycznym pojadą do Niemiec [ZDJĘCIA, WIDEO] - Nowiny

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wsippert

Autosan był producentem z wielkimi tradycjami - a solaris to jest montownia autobusów z gotowych podzespołów która istnieje od kilkunastu lat i produkuje składaki...

H
Haha
To że AUTOSAN został z technologią to wina tegobparcha i dziada Zasady
i
internetexplorer

do Jan Kowalski, cóż 70 lat okupacji zrobiło swoje... za PRLu nie było lepiej oprócz kilku nieudanych silników własniej konstrukcji (m.in. Jelcz, STAR, Andoria) reszta była oparta na projektach licencyjnych starych jednostek napędowych brytyjskich, francuskich i włoskich.

Przez 45 lat PRLu polskim inżynierom, spośród których kariery "robili" tylko ci poprawnie ustosunkowani do władzy ludowej a nie posiadający talent i wiedzę, nie udało się nawet zaprojektować dobrego gaźnika do motoroweru! O samym silniku nawet nie wspomnę.

 

Niestety dzisiaj nie ma najmniejszego sensu budować od podstaw zakłady projektujące silniki, skrzynie biegów, układy przeniesienia napędu (dyferencjały).

W świecie globalizacji jest miejsce tylko dla wielkich korporacji, a nie manufaktur (patrz silniki motocyklowe - stara włoska marka Moto Morini (podobnie jak Moto Guzzi), która od 20 udoskonala swój silnik 1200ccm, podczas gdy w tym samym czasie BMW, Ducati, Aprilia, czy "japońska czwórka" tj. Honda, Yamaha, Suzuki i Kawasaki wyprodukowały już 2-3 generacje swoich silników!

Tak więc z czym do ludzi... Tego zapóźnienia nie jesteśmy w stanie nadrobić.

Nie ma sensu porównywać się do Czechów - ich ciężarowa Tatra czy Skoda, LIAZ były o kilka długości pod względem jakości i zaawansowania technologicznego przed PRLowską motoryzacją. Kiedy oni opracowywali coś swojego, my kupowaliśmy stare licencje.

 

Tym nie mniej cieszy, że Autosanowi udało się przetrwać tę rzeź polskiego przemysłu (jaki by on nie był) trwającą od 1989 roku do ostatnich lat. 

 
M
Moher

Tuskoidalni mieli zaorać tę firmę. Natomiast PISole "izolują" Polskę w Europie robiąc biznesy z Niemcami.

J
Jan Kowalski

Brawo Autosan?!! baterie od  BMZ GmbH ; silniki od Ziehl-Abegg ZIEHL GmbH
osprzęt Robert Bosch GmbH i Niemiec kupi...

 

Wróć na i.pl Portal i.pl