Menu Region

Na menopauzę jest rada

Na menopauzę jest rada

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Agnieszka Grzelak

Prześlij Drukuj
W Polsce średni wiek zaniku czynności jajników u kobiet wynosi 49 lat. W tym czasie rozpoczyna się nowy okres w ich życiu - menopauza.
Zwiększa się zagrożenie niektórymi chorobami, dlatego też trzeba przywiązywać większą wagę do badań profilaktycznych i wizyt u lekarza. Prowadzenie zdrowego trybu życia, na który składają się odpowiednia dieta, codzienna dawka ruchu oraz rozwijanie zainteresowań i pasji (są one ważne dla zachowania higieny psychicznej i sprawności umysłu) to podstawowe zalecenia dla kobiet w okresie menopauzy. Co jeszcze można zrobić dla swojego zdrowia?


1. Spytaj lekarza o hormonalną terapię zastępczą
Po menopauzie produkcja kobiecych hormonów gwałtownie spada. Jest to przyczyną zaburzeń w funkcjonowaniu różnych organów (m.in. serca, mózgu, kości) i związanych z tym przykrych objawów. Dlatego właśnie wymyślono hormonalną terapię zastępczą (HTZ) polegającą na uzupełnianiu w organizmie kobiety niedoborów hormonalnych.
Hormony można podawać w formie tabletek lub plastrów. Najlepiej rozpocząć kurację, gdy wystąpią pierwsze objawy zbliżającego się klimakterium (zaburzenia cyklu miesięcznego, obfite i przedłużające się miesiączki). Czas trwania terapii jest uzależniony od potrzeb i stanu zdrowia pacjentki. U niektórych kobiet trwa ona 2-3 lata, u innych przeciąga się do 70. roku życia i dłużej. Decyzję podejmuje się wspólnie z lekarzem. Zagrożenie chorobą niedokrwienną serca czy osteoporozą jest wskazaniem do dłuższego podawania hormonów.

2. Nie musisz zażywać hormonów, aby czuć się dobrze
HTZ nie jest rozwiązaniem uniwersalnym. Istnieją przeciwwskazania do jej zastosowania: niewydolność wątroby, zakrzepica naczyń, świeżo przebyty zawał serca lub udar, rak piersi lub trzonu macicy, kamica pęcherzyka żółciowego i jaskra. Wiele kobiet przechodzi przez okres menopauzy, nie odczuwając większych dolegliwości. Są też takie, które po prostu nie chcą zażywać hormonów, wolą np. stosować dietę bogatą w tzw. fitohormony, czyli substancje roślinne, które posiadają właściwości podobne do hormonów żeńskich, nie mają natomiast działań niepożądanych. Zmniejszają one dolegliwości związane z menopauzą (np. zmienność nastrojów, stany depresyjne, uderzenia gorąca itp.), ale - w odróżnieniu od HTZ - nie zapobiegają powstawaniu miażdżcy, chorób serca i zmniejszeniu masy kostnej. Fitoestrogeny znajdziemy m.in. w soi, grochu, fasoli, siemieniu lnianym, płatkach owsianych, kukurydzy, ziarnie sezamowym, pestkach słonecznika i dyni, wiśniach, czereśniach, jabłkach, śliwkach, gruszkach, marchwi.

3. Nie wstydź się intymnych problemów - są na nie leki
W okresie menopauzy kobietom dokucza suchość i zanik błony śluzowej w pochwie, a w konsekwencji także problemy z nietrzymaniem moczu. Pomocna może być nie tylko HTZ, ale również globulki stosowane miejscowo. Zawierają one estrogeny, które pobudzają odnowę nabłonka pochwy, sromu i cewki moczowej. Leki te zapobiegną bólowi i stanom zapalnym w miejscach intymnych. Mogą również dopomóc w rozwiązaniu problemów ze współżyciem.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się