Menu Region

Jak nie dać się oszukać przez biuro podróży

Jak nie dać się oszukać przez biuro podróży

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Anna Kontek

Prześlij Drukuj
Kupujesz wakacje organizowane przez firmę turystyczną? Uważaj, bo prawie wszystkie umowy biur podróży zawierają nielegalne zapisy
Często za korzystną ceną i pięknym folderem przedstawianym przez biuro podróży kryje się znacznie mniej kolorowa rzeczywistość. Prawie wszystkie wzory umów, bo aż 96,4 proc., stosowane przez operatorów turystycznych zawierają niezgodne z prawem postanowienia.

Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wiele z tych zapisów może cię narazić na straty. Najczęściej firmy próbują unikać odpowiedzialności, gdy nie wykonały usług jak należy albo utrudniają klientom dochodzenie roszczeń. Możesz się przed tym ustrzec, tylko dokładnie czytając umowę i znając własne prawa. W dzisiejszym Poradniku podpowiadamy, na co zwracać szczególną uwagę, podpisując umowę z biurem podróży.

Sprawdź biuro

W organizację twojego wakacyjnego wyjazdu zaangażowanych jest wiele stron, choć umowę podpisujesz tylko z jednym biurem. Kupujesz pakiet usług od różnych przedsiębiorców: linii lotniczych lub firmy przewozowej, hotelu, restauracji, firmy ubezpieczeniowej. Do niedopełnienia obowiązków może dojść w przypadku każdego z nich. Nie oznacza to jednak, że w razie nieprawidłowości musisz składać reklamację u każdego z osobna. Zgodnie z polskim prawem cała odpowiedzialność spada na operatora turystycznego, od którego kupujesz wycieczkę lub wczasy.

Starannie wybierz biuro, w którym chcesz kupić wycieczkę. Sprawdź, czy posiada zgodę na prowadzenie takiej działalności. Możesz to zrobić na stronie internetowej Centralnego Rejestru Zezwoleń: http://turystyka.crz.mg.gov.pl. Biuro musi też mieć ubezpieczenie (albo gwarancję ubezpieczeniową lub bankową) na wypadek niewywiązania się z umowy lub konieczności odesłania turystów do domu.

Zwykle bardziej rzetelne są biura zrzeszone w izbach turystyki - regionalnych i ogólnopolskich - choć to nie znaczy, że biuro bez przynależności do organizacji branżowej musi być złe.

Zobacz ofertę

Podstawowym obowiązkiem, jaki spoczywa na biurze podróży, które przedstawia ci ofertę, jest rzetelna informacja. Broszury, foldery, katalogi powinny wskazywać w sposób dokładny i zrozumiały:
- cenę imprezy lub usługi turystycznej oraz sposób jej ustalania;
- miejsce pobytu lub trasę wycieczki;
- rodzaj, kategorię, klasę lub charakterystykę środka transportu;
- położenie, rodzaj i kategorię hotelu;
- liczbę i rodzaj posiłków;
- program zwiedzania i atrakcji turystycznych;
wysokość zaliczki oraz termin zapłaty całej kwoty;
- termin powiadomienia na piśmie o ewentualnym odwołaniu wyjazdu z powodu niewystarczającej liczby chętnych;
- informacje o przepisach paszportowych, wizowych, sanitarnych i wymaganiach zdrowotnych związanych z udziałem w wycieczce.

Dokładnie zapoznaj się z informacjami promocyjnymi. Jeśli umowa, którą podpiszesz na podstawie takiej pisemnej oferty, nie zawiera innych postanowień, to zapisy z ulotek stają się jej częścią. Np. jeśli według folderu hotel, do którego masz wyjechać, jest położony w odległości 100 m od morza, to nocleg w miejscu bardziej oddalonym od brzegu daje ci podstawę do złożenia reklamacji.

Organizator musi przed podpisaniem umowy powiadomić cię także o możliwości zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej oraz zakresie ubezpieczenia od kosztów leczenia i następstw nieszczęśliwych wypadków.

Czytaj umowy

Podstawą do udziału w wycieczce i wszelkich późniejszych roszczeń jest umowa. Musi zostać sporządzona na piśmie. Dopilnuj, żeby znalazły się w niej następujące punkty:
- nazwa organizatora, jego numer wpisu do rejestru organizatorów turystyki, NIP oraz imię, nazwisko i funkcja osoby, która w jego imieniu podpisuje umowę (może to być też agencja turystyczna, która jest jedynie pośrednikiem);
- miejsce pobytu i trasa wycieczki;
- czas trwania imprezy;
- szczegółowy program uwzględniający rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług, w tym: opis środka transportu (np. autokar z toaletą, telewizorem i barkiem), datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu, położenie, rodzaj i kategorię hotelu, liczbę i rodzaj posiłków, szczegółowy harmonogram zwiedzania;
- cena usługi turystycznej z wyszczególnieniem wszystkich dodatkowych należności i opłat, których nie zawarto w informacjach reklamowych (np. dodatkowa opłata za prom, klimatyzację w hotelu, bilety wstępu do zwiedzanych obiektów) oraz okoliczności, które mogą spowodować wzrost kosztów;
- sposób zapłaty;
- rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz dane ubezpieczyciela;
- termin powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeśli wyjazd jest od tego uzależniony;
- termin zawiadomienia o przeniesieniu uprawnień i przejęciu obowiązków wynikających z umowy na inną osobę;
- sposób zgłaszania reklamacji i termin, w jakim trzeba to zrobić;
- wymagania specjalne klienta, na które obie strony wyraziły zgodę;
- podstawy prawne umowy i konsekwencje, jakie z niej wynikają.

Zanim podpiszesz umowę, dokładnie ją przeczytaj. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, skonsultuj ją z rzecznikiem konsumentów, Federacją Konsumentów albo prawnikiem. Pamiętaj, że strony mogą swobodnie kształtować umowę, a to znaczy, że warunki ogólne, jakie dostają wszyscy klienci, można uzupełnić o dodatkowe zapisy, korzystne dla ciebie. Jeśli robisz specjalne uzgodnienia, pamiętaj, by zagwarantowano ci je na piśmie (na przykład pokój z widokiem na morze).

Dowiedz się również, do kogo możesz się zwracać w razie problemów w trakcie wycieczki (zwłaszcza imię, nazwisko, numer telefonu rezydenta biura na miejscu).

Zmiana ceny

Zdarza się, że impreza zostaje przed wyjazdem odwołana albo organizator z niezależnych od siebie powodów musi zmienić jej cenę. Powinien cię o tym natychmiast poinformować. Możesz przystać na proponowaną zmianę albo zrezygnować bez strat dla siebie. Jeśli do wycieczki nie dojdzie, masz prawo w tej samej cenie wziąć udział w innej imprezie o tym samym lub wyższym standardzie, lub o niższym standardzie, ale jeśli biuro wypłaci ci różnicę w cenie.

Możesz też żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wpłaconych pieniędzy, a często również odszkodowania, jeśli z powodu zmiany planów poniesiesz określoną szkodę (np. gdy w wyniku odwołania wyjazdu, nie możesz w tym samym terminie znaleźć oferty w porównywalnej cenie i musisz zapłacić więcej). Odszkodowanie nie będzie ci się należało, jeżeli wyjazd został odwołany z powodu siły wyższej, a nawet zgłoszenia się mniejszej niż przewidywana liczby chętnych (pod warunkiem że minimalna grupa była określona w umowie).

Organizator może podnieść cenę usługi, tylko jeśli:
- wzrosły koszty transportu;
- zwiększyły się opłaty urzędowe, podatki, opłaty lotniskowe, transportowe lub przeładunkowe na statkach;
- istotnie zmieniły się kursy walut.

Może to zrobić, tylko jeśli taką sytuację przewiduje umowa i nie później niż 20 dni przed planowanym wyjazdem. Jeżeli nie chcesz płacić wyższej ceny, nawet gdy podwyżka jest uzasadniona, możesz zrezygnować z wyjazdu, otrzymując z powrotem wpłacone pieniądze.

Kłopot na miejscu

Najwięcej nieprzyjemnych sytuacji zdarza się na miejscu. Np. organizator zarezerwował za mało pokoi w hotelu, zamiast szwedzkiego stołu podano ci śniadanie kontynentalne złożone z bagietki z dżemem i kawy albo pilot postanowił ominąć ważne miejsce, którego zwiedzanie było wyszczególnione w planie. To oznacza, że nie wywiązał się z przewidzianych w umowie usług. W takim przypadku musisz powiadomić organizatora wycieczki i wykonawcę usługi (np. rezydenta czy pilota i recepcję hotelową) w sposób i w terminie określonym w umowie.

Jeżeli pominięta została istotna część programu imprezy, biuro ma obowiązek wykonać odpowiednie świadczenie zastępcze (na przykład zamiast wycieczki na wielbłądach może zaproponować zwiedzanie Aleksandrii). Za zmianę nie musisz płacić, a jeśli nowa usługa ma mniejszą wartość od planowanej, możesz zażądać obniżenia ceny.

Jeśli jesteś niezadowolony, po powrocie złóż pisemną reklamację. Organizator nie odpowiada za niedopełnienie swoich zobowiązań, tylko gdy powodem było twoje działanie lub zaniechanie, aktywność osób trzecich niezwiązanych z wykonaniem usługi, której nie dało się uniknąć (czyli nie zrzuci winy na przewoźnika ani hotel) lub siła wyższa. W pozostałych przypadkach biuro może w umowie ograniczyć swoją odpowiedzialność najwyżej do dwukrotności ceny imprezy.

Na złożenie reklamacji masz miesiąc, mimo że niektóre biura próbują ograniczać ten czas do kilku dni. W skardze wyraźnie określ, jakie punkty umowy zostały złamane i czego domagasz się w zamian. Pomocą może być dla ciebie tzw. tabela frankfurcka, nieformalny dokument, w którym procentowo określono możliwości obniżenia ceny w poszczególnych sytuacjach.

Tabela, przygotowana przez Sąd Krajowy w Niemczech, zyskuje popularność także wśród polskich organizatorów turystyki. Np. zmianę hotelu na bardziej oddalony od morza niż zapowiadany wycenia na 10-25 proc. upustu od pierwotnej ceny. Za brak balkonu w pokoju przyznaje 5-10 proc., brak klimatyzacji, jeśli była przewidziana w umowie, 10-20 proc., hałas w nocy na 10-40 proc., a zanieczyszczoną plażę na 10-20 proc.

Ważne adresy:
http://www.konsument.gov.pl
http://www.federacja-konsumentow.org.pl
http://www.uokik.gov.pl
http://pit.org.pl

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się