Wiemy, dlaczego nasze życie skręca się w lewo

Adam Synowiec

1Komentarz Prześlij Drukuj
Życie na Ziemi jest zorientowane lewoskrętnie, gdyż stworzone zostało z pozaziemskich molekuł.
Dotarły one na naszą planetę ukryte w meteorytach z przestrzeni kosmicznej. Badacze z Goddard Space Flight Center ogłosili wyniki swych czteroletnich badań najstarszych kamieni z nieba. Twierdzą, że rozwiązali odwieczną tajemnicę pochodzenia życia na naszej planecie.

- Nasze odkrycie wspiera hipotezę, że cząstki biologiczne, takie jak aminokwasy, pochodzące z kosmosu i dostarczone na Ziemię razem z meteorytami stoją za tym, iż ziemskie życie jest lewoskrętne - mówi dr Daniel Glavin z Goddard Space Flight Center.

Raport ze studiów amerykańskich badaczy ukazał się w najnowszym wydaniu czołowego magazynu naukowego "Proceedings of the National Academy Sciences".

Konie z kosmosu
Glavin i jego koledzy analizowali próbki pobrane z meteorytów zawierających spore ilości węgla, zwane chondrytami węglowymi. Szukano w nich jednego z aminokwasów o nazwie izowalina. Znaleziono go w trzech odmianach meteorytów węglowych, przy czym w każdym z nich wersji lewoskrętnych aminokwasu było znacznie więcej niż prawoskrętnych. W przypadku najczęściej analizowanego przez naukowców pod tym względem tzw. meteorytu Murchisona z Australii przewaga ta wynosiła aż 18 proc.

Aminokwasy są budulcem dla białek zwanych końmi roboczymi życia. Z białek składają się np. nasze włosy, ale także i enzymy, bez których procesy życiowe najzwyczajniej nie mogłyby zachodzić.
Znamy około 300 różnych aminokwasów. Niemniej, tylko z dwudziestu z nich tworzone są miliony przeróżnych białek, cegiełek wszelkiego życia biologicznego.

Aminokwasy mogą istnieć w wersjach: lewoskrętnej lub prawoskrętnej. Są dla siebie jak odbicia lustrzane, dwie nasze półkule mózgowe lub dłonie lewa i prawa.

Na ziemi zwyciężyły "lewe"
Aminokwas bez względu na to, czy jest lewo- czy też prawoskrętny, jest tak samo sprawny w działaniu. Tyle że aby aminokwasy zadziałały w biosystemie jak należy, "nie można ich mieszać" - tłumaczy dr Jason Dworkin z NASA.

Tworzące się na Ziemi życie wybrało jako swój podstawowy budulec aminokwasy w wersji lewoskrętnej. Stąd sugestia badaczy z NASA, że stało się to nieprzypadkowo; takie właśnie biocegiełki spadły na naszą planetę z nieba.

- Meteoryty, które badaliśmy, pochodziły jeszcze sprzed okresu uformowania się życia na Ziemi, czyli sprzed 4,5 mld lat. Uważamy, że ten sam proces, który stworzył lewoskrętną izowalinę, mógł doprowadzić do powstania też odmian lewoskrętnych również innych aminokwasów w meteorytach. Czas nie pozwolił im przetrwać do dzisiaj - tłumaczy Glavin.

Badacze zauważają, że podczas obecnych poszukiwań życia w kosmosie łatwo jego odmiany zanieczyścić np. ziemskimi bakteriami. Ale jeśli odkryjemy w kosmosie życie oparte na prawoskrętnych aminokwasach będzie ono na pewno zrodzone w gwiazdach.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

1