Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

LOT zadłużył się na lotnisku w Gdańsku

Robert Kiewlicz
Miliony złotych - tyle mogą wynosić zaległości Polskich Linii Lotniczych LOT wobec lotniska w Gdańsku Rębiechowie. LOT ma już kilkumiesięczne zaległości. Zalega z opłatami lotniskowymi nie tylko w porcie w Gdańsku, ale i w Warszawie. Zarządcy obu lotnisk poinformowali już o całej sprawie Urząd Lotnictwa Cywilnego.

- Od jakiegoś czasu LOT ma problemy z płynnością finansową - przyznaje Włodzimierz Machczyński, prezes zarządu Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. - Oczekuję w niedługim czasie spotkania w tej sprawie z przedstawicielami resortów skarbu i infrastruktury.

Ile LOT jest winny lotnisku w Gdańsku? Nie wiadomo. Nie chce o tym mówić ani zarządca portu, ani sam przewoźnik. Nieoficjalnie mówi się jednak o milionach złotych.

- To nie jest pierwszy dłużnik naszej firmy - mówi Machczyński. - W ubiegłym roku mieliśmy problemy z płatnościami dwóch innych linii lotniczych. Poradziliśmy sobie z problemem, używając wszelkich przewidzianych prawem możliwości.

- Informacja o naszych zaległościach w płatnościach i problemach z płynnością finansową nie jest do końca prawdą, a kwoty naszych długów są mocno przesadzone - odpowiada Wojciech Kądziołka, rzecznik LOT. - Mamy stały kontakt z zarządcami portów lotniczych.

Jednak zarządcy z Gdańska i Warszawy przekazali Urzędowi Lotnictwa Cywilnego pismo w sprawie zaległości.

- Wpłynęła do nas taka informacja, na razie jednak nie w formie oficjalnej skargi - mówi Karina Lisowska, rzecznik prasowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego. - Stale monitorujemy rynek przewozów lotniczych pod względem płynności finansowej przewoźników. Sprawdzamy, czy dana linia ma zapewniony kapitał do realizowania wydanej na świadczenie usług koncesji.
Co będzie, jeśli LOT nie ma takiej płynności?

- Jeśli linia lotnicza nie ma pieniędzy, koncesja może zostać cofnięta, może też być czasowo ograniczona - wyjaśnia Lisowska. Zaznacza jednak, że wobec LOT nie jest na razie prowadzone działanie mające ograniczyć koncesję.

Według danych opublikowanych przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, polskie lotniska w 2008 roku obsłużyły 18 mln pasażerów. Najwięcej pasażerów na polskim rynku przewiózł właśnie LOT. PLL LOT są też największym klientem lotniska w Gdańsku.

Udział firmy w lotach regularnych wyniósł ok. 28 proc. LOT z roku na rok traci udział w polskim rynku. W 2007 roku wynosił on 33,6 proc., a w 2005 roku - 43,8 proc. Resort skarbu już od jakiegoś czasu planuje prywatyzację narodowego przewoźnika. Obecnie Skarb Państwa posiada 67,97 proc. akcji spółki. W planach jest jednak stworzenie ustawy, która pozwoli na sprzedaż prywatnemu inwestorowi więcej niż 50 proc. akcji PLL LOT. Przestanie on być wtedy przewoźnikiem narodowym. Takie działania wywołały już ostry sprzeciw pracowników LOT. Grożą oni strajkami, które mogą sparaliżować polskie lotniska.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki