Menu Region

Nadchodzi epoka superbaterii

Nadchodzi epoka superbaterii

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Mark Henderson "The Times"

Prześlij Drukuj
Czasy, gdy na naładowanie komórki lub laptopa trzeba było czekać godzinami, przejdą do historii. Już za dwa lata pojawią się superbaterie i akumulatory nowej generacji, które ładują się błyskawicznie.
Amerykańscy naukowcy opracowali baterię, która ładuje się kilka sekund. To zapowiedź rewolucji w magazynowaniu energii.

Dzięki nowej technologii popularne baterie jonowo-litowe, stosowane w większości sprzętów elektronicznych, telefonach komórkowych oraz samochodach o napędzie hybrydowym, będzie się ładować i rozładowywać znacznie szybciej niż dotychczas.

Możliwość naładowania w kilka sekund pozwoli na stosowanie mniejszych i lżejszych baterii w telefonach komórkowych i innych urządzeniach przenośnych.
Naukowcy amerykańscy z Massachusetts Institute of Technology (MIT) opracowali już prototyp komórki, która ładuje się do pełna w ciągu 10-20 sekund. Aby naładować identyczną komórkę zbudowaną metodą tradycyjną, potrzeba sześciu minut.
- Możliwość szybkiego naładowania telefonu zmieni nasze życie - uważa prof. Gerbrand Ceder z MIT, który prowadził prace nad wynalazkiem. - Zmieni się nasze postrzeganie tego typu technologii: telefony będą się ładować dosłownie na naszych oczach.

Choć nowe baterie litowo-jonowe opierają się na całkiem nowej konstrukcji, produkuje się je z tych samych materiałów co tradycyjne. Akumulatory samochodów o napędzie elektrycznym będzie można naładować w godzinę, co wyeliminuje jedną z głównych niedogodności utrudniających użytkowanie "zielonych" pojazdów. Technologia usprawni też działanie elektrowni słonecznych i wietrznych, bo baterie nowej generacji zmagazynują więcej energii.

Akumulatory pobierają i uwalniają energię, gdy naładowane atomy, tzw. jony, wędrują między dwiema elektrodami - anodą i katodą. Tempo ładowania i rozładowywania jonów uzależnione jest od prędkości, z jaką się poruszają.

Profesor Ceder i jego kolega Byoungwoo Kang odkryli, że jony poruszają się bardzo szybko, gdy w roli katody w baterii litowo-jonowej używa się fosforanu litowo-żelazowego. Ich przepływ może być znacznie szybszy, gdy jony wykorzystają odpowiednie "tunele" dostępne na powierzchni materiału.
- Tunel działa jak autostrada, ale gdy nawierzchnia usiana jest progami zwalniającymi, nie można przemieszczać się zbyt szybko - tłumaczy profesor Ceder.

Naukowcy zauważyli, że gdy cząsteczki fosforanu litowo-żelazowego pokryje się specjalną zeszkloną warstwą, jony łatwiej trafiają do "tuneli", dzięki czemu mogą się poruszać zdecydowanie szybciej. - To przypomina obwodnicę wokół miasta - wyjaśnia profesor Ceder.

Tłum. Lidia Rafa


Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się