Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fałszywe telefony zmorą numeru alarmowego

pb
11 lutego obchodzimy Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Jak wygląda praca Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie, do którego dodzwaniamy się wybierając w telefonach numer 112? Z jakimi najczęściej telefonami mają do czynienia operatorzy?

Grubo ponad milion połączeń w ubiegłym roku, 120 tys. w styczniu bieżącego roku i średnio ponad 3 tys. zgłoszeń telefonicznych dziennie odbierają dyspozytorzy Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie. Na 30 w pełni wyposażonych stanowiskach operatorskich pracuje 89 dyspozytorów. Średnio na jednym dyżurze dwunastogodzinnym pracuje 15 operatorów. W nagłych przypadkach liczba może być zwiększona nawet do 45, albowiem w rezerwie pozostaje jeszcze stanowiska w Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego.

"Operator 58, co się dzieje" - słyszymy z jednego ze stanowisk. Klasycznych telefonów operatorzy nie odbierają. Wciskają natomiast świecący się czerwony przycisk na ekranie dotykowym znajdującym się po prawej stronie. Odbierający połączenia mają do dyspozycji jeszcze dwa kolejne, na jednym wpisują odpowiednie dane powiadamiając właściwe służby, które reagują na zdarzenie. Trzeci ekran jest bardzo dokładną, cyfrową mapą, na której wyświetla się miejsce, z którego dzwonią telefonujący.

"Rozumiem, proszę zanotować numer 986, jest to telefon do Straży Miejskiej, której należy zgłosić problem ze źle zaparkowanym samochodem" - słyszymy po chwili głos operatorki.

Podobnych telefonów, które nie powinny zostać wykonane do Centrum Powiadamiania Ratunkowego jest niestety zdecydowana większość. - Dzwonią zapytać, która jest godzina, o numer telefonu do przychodni, na taksówkę czy nawet do pizzerii. Szczególną kategorię stanowią osoby nietrzeźwe, które chcą czasami po prostu porozmawiać - komentuje kierownik CPR w Krakowie Tomasz Ocetkiewicz. - Łącznie ze 120 tys. połączeń w ubiegłym miesiącu aż 50 tys. to tak zwane połączenia fałszywe - dodaje. Do właściwych służb - pogotowia ratunkowego, straży pożarnej, policji - przekazanych zostało 27 tys. telefonów.

Co więcej, szybkie wezwanie pomocy utrudniają... sami dzwoniący, którzy nie odpowiadają na pytania dyspozytora, co znacznie wydłuża skierowanie właściwych służb na miejsce zdarzenia. A pytania i odpowiedzi powinny być krótkie i hasłowe: gdzie się dzieje, co się dzieje, ile osób potrzebuje pomocy. Mając odpowiedź na tych kilka prostych pytań operatorzy są w stanie wysłać we właściwe miejsce odpowiednie służby ratunkowe.

Tych informacji w dzień europejskiego numeru 112 usłyszały dzieci, które podczas zwiedzania Centrum Powiadamiania Ratunkowego dowiedziały się także jak fachowo wezwać pomoc. Wycieczkę odbyły także osoby starsze, które również mogły poznać pracę operatorów "od kuchni". Zwiedzający odwiedzili także wnętrza pojazdów ratowniczych, poznali zasady resuscytacji oraz dostali pamiątkowe odbicia swoich linii papilarnych.

Krakowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego jest jedynym w Polsce, które dyspozytorom pogotowia ratunkowego, policji oraz Państwowej Straży Pożarnej przekazuje automatycznie informacje pozyskane od dzwoniącego tj. dane teleadresowe, kategorię i opis zdarzenia. Mechanizm znacznie usprawnia udzielanie pomocy, gdyż dyspozytor medyczna pyta już tylko o stan zdrowia, a nie o adres czy dokładne miejsce zdarzenia. Dyżurni policji i PSP po otrzymaniu informacji podejmują zaś działania bez kontaktu ze zgłaszającym.

Krakowskie CPR w liczbach (dane za styczeń 2016)

  • Liczba połączeń z numerem 112: 77 338
  • Połączenia przekazane do Systemu Powiadamiania Ratunkowego: 27 070
    w tym 10 667 do Państwowego Ratownictwa Medycznego, 6 484 do Policji, 786 do Państwowej Straży Pożarnej, 8340 do służb pomocniczych lub zgłoszenia informacyjne
  • Połączenia obcojęzyczne: 82
  • Połączenia fałszywe: 49 953
  • Połączenia anulowane: 35 740
  • Średni czas trwania jednego połączenia: 30 sekund
  • Średnia dzienna liczba połączeń na jednego operatora: 140 (nocą 70)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska