Samochód dla seniora

Marek Perczak
Archiwum
Jakież było moje zdziwienie, gdy przeanalizowałem wyniki ankiety dotyczącej oczekiwań seniorów w stosunku do samochodów. Byłem przekonany, że typowy kierowca powyżej 60 roku życia będzie chciał auta małego, wygodnego, taniego oraz niezawodnego.
Samochód dla seniora
Archiwum

Tymczasem tak naprawdę tylko jeden z tych warunków powtarzał się w prawie wszystkich wypowiedziach. Otóż kierowcy w jesieni życia chcieliby przede wszystkim pojazdu, który będzie wygodny. Natomiast kolejne punkty na liście oczekiwań są już bardzo podobne do tych, jakie ma typowy kierowca niezależnie od tego ile ma lat i ile chce za ten samochód zapłacić.

Nie ma auta dla seniora?

Z tego właśnie można wysnuć wniosek, że tak naprawdę nie ma jakiegoś bardzo ściśle określonego modelu dla starszego kierowcy. Oni bowiem, podobnie jak młodsi potrzebują samochodu, który będzie spełniał ich indywiadualne potrzeby, a nie tylko te związane z wiekiem czy ściślej mówiąc sprawnością fizyczną.

Typowy senior chciałby mieć przed domem wóz do którego wygodnie mu się wsiądzie, bez specjalnego wysiłku umieści bagaże w bagażniku i z którego obsługą nie będzie miał większych problemów. Niektorzy chcą mieć wóz bez względu na markę, ale taki który nie będzie sprawiał kłopotów podczas jazdy np. tym, że ma kiepską do tyłu widoczność. Biorąc to wszystko pod uwagę wydaje mi się, że najwięcej do zaoferowania dla tej grupy kierowców mają kompaktowe vany i crossovery. Te pierwsze to samochody, które mają wyższe nadwozia co skutkuje wysokim miejscem za kierownicą oraz większą przestrzenią nad głową niż w typowym aucie osobowym. Crossovery mają to samo, ale są przy tym jeszcze nieco wyżej zawieszone, zatem łatwiej nimi wjechać np. na krawężnik czy pokonać drogę o niekoniecznie twardej nawierzchni.

Ale wygoda to nie tylko wysoka pozycja za kierownicą, pozwalająca dobrze widzieć to co przed i po bokach samochodu, ale np. automatyczna skrzynia biegów, system „czytający” znaki drogowe, automatycznie zmieniające się światła drogowe, kamera cofania lub chociażby specjalne czujniki pomagające przy jeździe do tyłu. Dlatego choć konretny model jest ważny to jeszcze istotniejsze jest jego wyposażenie w różnego rodzaju systemy wspierające prowadzącego. Aktualnie produkowane samochody mają wprost nieograniczoną liczbę systemów mogących wspomóc kierowcę, łącznie z tym, że auto utrzymają ma wybranym pasie ruchu a w razie potrzeby same zmniejszą prędkość a nawet uruchomią hamulce.

Od Audi do Volkswagena

Przejrzałem ofertę praktycznie wszystkich marek, jakie są dostępne na naszym rynku i odniosłem wrażenie, że właściwie każda ma jakieś auto, do którego z przyjemnością wsiądzie pan lub pani po sześdziesiątce. Oczywiście rozmawiamy tu o tym co prezentowane przez nas modele oferują i nie odnosimy się do ich ceny.

W gamie Audi takim samochodem mogą być np. dwa modele Q3 i Q5. BMW ma od niedawna w salonach minivana i jest nim 2 Active Tourer. Citroen proponuje trochę niedocenionego na rynku C3 picasso oraz C4 Picasso. Oba różnią się od siebie nie tylko wielkością, ale również stylem. Także Dacia wychodzi naprzeciw kierowcy w sile wieku produkując przestronnego Dokkera oraz Lodgy. Kia to Venga, Soul i Carens, trzy auta podobne w stylu, ale różniące się filozofią. Venga i Soul są bardziej zachowawcze w wyglądzie a Carens, który może uchodzić za podwyższone kombi. Fiat 500L to samochód jeszcze u nas mało znany, ale również wart rozważenia. Efektowne nadwozie, wygodna kabina oraz łatwa obsługa pewnie i u nas zjednają mu sympatyków. Fiat ma również fajne auto jakim jest Freemont. Moim zdaniem wartymi bliższego zainteresowania są również Fiaty Qubo i Sedici. Gorącą nowością w ofercie tej marki jest Tipo, kompaktowy sedan, który ma wypełnić lukę pozostawioną po modelach siena i linea. Ford ma chyba największą ofertę składającą się z kilku modeli od B-Maxa do na S-Maxa. A są w tej marce również tak interesujące z punktu widzenia kierowcy seniora takie modele jak Tourneo Connect i Courier. Honda to mały, ale wygodny Jazz oraz HR-V. Hyundaia w naszym zestawieniu reprezentuje ix20. Mercedes ma B klasę. W ofercie Nissana znajdziemy Qasqhaia oraz X-traila, zaś Opla Merivę i Zafirę oraz Mokkę. W Peugeocie warto zwrócić uwagę na 2008 oraz 3008. Z kolei w Renault nestorom mogą się podobać Captur oraz Scenic. Najciekawszą Skodą będzie dla seniora Yeti. Verso to marka Toyota. To co znajdziemy u Volkswagena to naturalnie Sportsvan oraz Touran. Ale przecież w salonach tej marki znajdujemy także odpowiednie dla naszej grupy choćby Tiguana czy osobową wersję Caddy.

Nowy czy używany?

Przedstawiając powyższą gamę aut, które mogą zainteresować kierowców tzw. trzeciego wieku trzymałem się, co podkreślałem na początku zasady, że powinny to być auta przede wszystkim wygodne. Nie oznacza to bynajmniej, że sportowa Toyota GT86 czy Ford Mustang albo Volvo XC90 czy terenowy Nissan Patrol są samochodami zarezerwowanymi wyłącznie dla młodych kierowców. Tak naprawdę wybór auta na jesień życia zależy wyłącznie od nas samych, zatem i odstępstwa od przyjętej powyżej zasady są jak najbardziej na miejscu.

Czy po swój wóz kierowca – senior powinien maszerować do salonu dilera czy też rozglądać się za czymś używanym? To zależy od tego ile chce na to wydać pieniędzy. Nowe auto ma gwarancję i przynajmniej przez kilkanaście miesięcy pozwala spokojnie jeździć bez obawy, że ewentualna naprawa będzie kosztowna. Z kolei za cenę nowego można kupić egzemplarz używany, ale z bogatszym wyposażeniem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na i.pl Portal i.pl