Menu Region

Ruszyła maszyna - czyli o zmianach w zarządzie PKP

Ruszyła maszyna - czyli o zmianach w zarządzie PKP

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

dr Agnieszka Domańska

Prześlij Drukuj
Przetasowania na stanowiskach prezesów zarządów w spółkach skarbu państwa, po wyborach parlamentarnych, to rzecz w naszej „ekonomicznej” rzeczywistości niestety normalna. Pozostaje mieć nadzieję, że nowi decydenci okażą się kompetentni i będą, tam gdzie to oczywiście możliwe, kontynuować dobrą robotę swoich poprzedników. Przykład Grupy PKP pozwala mieć nadzieję, że właśnie tak będzie.
1/2

^ dr Agnieszka Domańska, Instytut Studiów Międzynarodowych - Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Prezes Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego i Członek Zarządu PTE, autorka książki "Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny".

Po wyborach parlamentarnych ruszyła lawina zmian na stanowiskach prezesów w spółkach skarbu państwa. To tendencja obserwowana przy niemal każdej zmianie władzy. Ma to z reguły niekorzystny wpływ na kondycję owych spółek, jednak karuzela stanowisk wpisała się już chyba na stałe w funkcjonujący u nas, choć nienazwany, system polityczno-gospodarczy. Dlatego trzeba mieć nadzieję, że mimo wszystko, posady obejmą ludzie kompetentni, a co najważniejsze pozbawieni uprzedzeń.

Na to właśnie liczę przy obsadzaniu najwyższych stanowisk w PKP i jej spółkach córkach. Dlaczego? A dlatego, że od paru lat na kolei coraz lepiej się dzieje i szkoda byłoby to wszystko zaprzepaścić.
Zacznę od wyników finansowych. Dzięki rozsądnej strategii zarządzania udało się zmniejszyć zadłużenie Grupy PKP z 4 mld do 0,5 mld złotych w ciągu trzech lat. Spółka PKP Cargo jest jednym z największych europejskich przewoźników, a dzięki wprowadzeniu w życie ostatnich planów restrukturyzacji, ma szansę stać się drugim co do wielkości podmiotem w Europie w dziedzinie transportu intermodalnego. Mamy się więc czym pochwalić w dziedzinie, która z likwidowanymi połączeniami, starym taborem i brakiem punktualności, czyli stereotypowo z kolejnictwem. Ruszyła modernizacja infrastruktury, na przestrzeni dwóch ostatnich lat PKP kompleksowo wyremontowały i odnowiły 63 dworce, vide niedawno oddana do użytku imponująca stacja kolejowa w Sopocie. Mnie osobiście najbardziej cieszy odnowienie zabytkowych obiektów, wśród nich kilku prawdziwych architektonicznych perełek, które ciesząc artystycznymi walorami, spełniają jednocześnie wszelkie nowoczesne standardy, jeśli chodzi o wyposażenie i obsługę podróżnych. PKP na swoich stronach internetowych chwali się też osiągnięciami w zakresie zwiększenia prędkości pociągów, dzięki czemu przejazd na trasach z Warszawy do Gdańska czy Wrocławia faktycznie uległ skróceniu do ok. 3 godzin.

Widać więc pożądane zmiany, jednak do ideału jest jeszcze daleko. I tu widzę rolę nowych prezesów, którzy właśnie obejmują swoje stanowiska. W odróżnieniu od poprzednich zarządów wywodzących się głównie z sektora bankowości, nowi szefowie PKP SA są związani z kolejnictwem od lat. Mirosław Pawłowski (p.o. prezesa PKP S.A.) z wykształcenia jest ekonomistą, ale z koleją związany jest od 2001 roku, pełniąc funkcję kierownicze w Dyrekcji Infrastruktury Kolejowej, był też członkiem zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe. Jarosław Kołodziejczyk (członek zarządu PKP S.A.) pełnił m.in. funkcje dyrektorskie w spółkach PKP Przewozy Regionalne i PKP Intercity.

Wygląda na to, że Grupa PKP znalazła się w dobrych rękach. Kolejarski rodowód nowych prezesów pozwala z optymizmem spojrzeć, na napięte w ciągu ostatniego czasu, stosunki ze związkami zawodowymi. Jak wiadomo strajki w ostatecznym ekonomicznym rozrachunku nie służą żadnej ze stron, nie są dobre z punktu widzenia funkcjonowania przedsiębiorstwa, a już z całą pewnością fatalnie wpływają na nie wizerunkowo. Miejmy nadzieję, że hasło dialogu społecznego, tak ostatnio popularne, nabierze realnego znaczenia nie tylko podczas telewizyjnych debat, ale również na poziomie spółek skarbu państwa. Co ciekawe z przyjściem nowego zarządu udało się doprowadzić do zakończenia sporu zbiorowego w PKP Cargo. Może więc na dialogi i współpracę przyjdzie wreszcie kolej?

dr Agnieszka Domańska, Instytut Studiów Międzynarodowych - Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Prezes Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego i Członek Zarządu PTE, autorka książki "Wpływ infrastruktury transportu drogowego na rozwój regionalny".
 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się