Komórki skóry lekiem na śmiertelne choroby

Mark Henderson "The Times"

Prześlij Drukuj
Naukowcy dokonali odkrycia przybliżającego perspektywę tworzenia nieograniczonej ilości komórek macierzystych. Dzięki nim bez jakiejkolwiek szkody dla ludzkich embrionów będzie można leczyć m.in. chorobę Parkinsona, paraliż czy cukrzycę.
Badacze z Wielkiej Brytanii i Kanady opracowali nową, bezpieczniejszą metodę cofania zegara biologicznego dorosłych komórek skóry. W ten sposób potrafią im nadać właściwości embrionalnych komórek macierzystych, zdolnych zamienić się w tkankę każdego rodzaju.

Terapia pełna kontrowersji
Mimo swoich wielkich możliwości terapia komórkami macierzystymi wzbudza kontrowersje. Dotychczas bowiem pozyskiwało się je z ludzkich embrionów, które w tym procesie giną. Na szczęście reprogramowane w laboratorium komórki skóry mogą stanowić niewyczerpane źródło komórek macierzystych. A ponieważ pochodzą od samego chorego, nie niosą ryzyka odrzucenia przeszczepu.

Metodę reprogramowania ludzkich komórek skóry do stanu przypominającego embrionalny opracowały w 2007 r. zespoły japońskich i amerykańskich naukowców. Prestiżowe pismo naukowe "Science" uznało ją wówczas za "przełomowe odkrycie roku".

Indukowane pluripotentne komórki macierzyste (iPSC), pozyskiwane dzięki tej metodzie, mają wszystkie cechy embrionalnych komórek macierzystych. Niestety, procedura nie nadaje się do wykorzystania terapeutycznego, gdyż wymaga modyfikacji czterech kluczowych genów za pomocą specjalnie zaprogramowanych wirusów, co w efekcie może powodować raka.

Zaletą nowej metody tworzenia iPSC jest fakt, że obchodzi się ona bez wirusów. Opracowywały ją zespoły pod kierunkiem Keisuke Kaji z Uniwersytetu w Edynburgu i Andrasa Nagy z Uniwersytetu w Toronto.

- W ten sposób będziemy mogli zupełnie wyeliminować potrzebę używania ludzkich embrionów jako źródła komórek macierzystych - mówi dr Kaji, kierownik badań. - Nowa metoda przyspieszy rozwój medycyny regeneracyjnej. Pomoże w zrozumieniu chorób, a także znajdzie zastosowanie w testach nowych leków.

Robin Lovell-Badge z Narodowego Instytutu Badań Medycznych w Londynie dodaje jednak: - Nie możemy zapominać, że droga przed nami jest długa, kręta i pełna pułapek. Na razie za wcześnie, by sugerować, że odkrycie pozwoli całkowicie wyeliminować konieczność pobierania ludzkich komórek macierzystych z embrionów.
Jego zdaniem ciągle nie mamy pewności, że ludzkie komórki iPSC będą rzeczywiście przydatne dla medycyny.

Potęga komórek
Nowa procedura, opisana w dwu artykułach w "Nature", jest wynikiem współpracy między dr. Kaji i dr. Nagy. Z połączenia ich technik powstała metoda pozwalająca na reprogramowanie dorosłych komórek bez śladu wiążących się z wirusami zanieczyszczeń DNA.

- Nasza metoda pozwala usunąć nie tylko wprowadzone wcześniej obce geny, ale także wszystkie ślady genetycznych modyfikacji z ludzkich komórek iPSC - zachwala dr Kaji.

Uczeni wykorzystali technikę tzw. elektroporacji, która zwiększa przepuszczalność błony komórkowej. Dzięki niej nowe DNA można wprowadzić do komórki bez pośrednictwa zmodyfikowanych wirusów.

- Wierzymy, że nowe komórki macierzyste będą wykorzystywane w terapii schorzeń, które uważa się za nieuleczalne - przewiduje dr Nagy.

Prof. sir Ian Wilmut, dyrektor Centrum Medycyny Regeneracyjnej, podsumowuje: - Upłynie jeszcze trochę czasu, nim zaczniemy podawać pacjentom komórki iPSC. Nadal nie opracowano metody, która pozwoli je zamienić w pożądany typ tkanki. Jest nadzieja, że gdy połączymy ich pracę z dokonaniami w różnicowaniu komórek macierzystych, spełni się obietnica, jaką daje medycyna regeneracyjna.

Tłum. Lidia Rafa

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.