Menu Region

Pokazywanie palcem przyspiesza edukację

Pokazywanie palcem przyspiesza edukację

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Mark Henderson

Prześlij Drukuj
Rodzice, którzy w kontakcie z małym dzieckiem używają ożywionej gestykulacji i częściej wskazują przedmioty dłonią, znacznie przyspieszają naukę języka.
Jak wynika z badań przeprowadzonych w USA, dzieci, które w 14 miesiącu życia używały gestykulacji rodziców, w chwili rozpoczęcia nauki w szkole dysponują szerszym i bardziej złożonym zasobem słownictwa.Ponieważ wykształceni rodzice o wysokich dochodach mają tendencję do żywszej gestykulacji w kontakcie z dziećmi, odkrycie wyjaśnia, dlaczego dzieci z takich rodzin uczą się mówić szybciej od tych, które wychowują się w rodzinach o niższym statusie społeczno-ekonomicznym.
Gestykulacja może mieć znaczny wpływ na rozwój intelektualny dziecka, bo zasób słownictwa, jakim maluch dysponuje w chwili rozpoczęcia szkolnej edukacji, jest zwykle dobrym wskaźnikiem przyszłych sukcesów naukowych.


Zdaniem Meredith Rowe z Uniwersytetu w Chicago rodziców należy zachęcać do wskazywania rękoma i żywszego używania gestykulacji w kontaktach z dziećmi.Szczegóły badań przedstawione na ubiegłotygodniowej konferencji Amerykańskiego Stowarzyszenia Popierania Rozwoju Nauki w Chicago publikuje pismo "Science".

Naukowcy już dawno dostrzegli, że dzieci, z którymi rodzice więcej rozmawiają na wczesnym etapie rozwoju, szybciej uczą się mówić. Ostatnie badania dowiodły, że równie ważna jest gestykulacja rodziców.Być może powodem jest fakt, że wskazując rzeczy, dzieci szybciej zaczynają dostrzegać związek między przedmiotami a ich nazwami. "Gestykulacja dziecka może odgrywać pośrednią rolę w nauce słów, bo prowokuje rodziców do wypowiadania nazw" - napisali naukowcy w swojej pracy. "W odpowiedzi na wskazanie przez dziecko lalki, matka mówi;tak, to jest lalka;, tym samym przybliżając mu nazwę interesującego go przedmiotu".

W trakcie badań naukowcy z Chicago filmowali 50 rodzin z różnych grup społeczno-ekonomicznych podczas 90-minutowych sesji. Badaczy szczególnie interesowało to, jak często rodzice i ich 14-miesięczne dzieci mówią i gestykulują. Dzieci z rodzin o wyższym dochodzie w ciągu 90 minut przekazywały gestami średnio 24 różne informacje, podczas gdy dzieci z rodzin o niższym statusie społeczno-ekonomicznym w tym samym czasie przekazywały ich tylko 13. Przyczyny różnicy naukowcy upatrują w częstotliwości, z jaką gestykulują rodzice.

Dzieci przebadano ponownie w wieku 4,5 roku (54 miesiące), gdy rozpoczynały naukę w szkole. Okazało się, że te, które jako 14-miesięczne maluchy żywiej gestykulowały, posiadały znacznie bogatsze słownictwo od dzieci mniej gestykulujących. Różnice w częstotliwości gestykulowania były u 14-miesięcznych dzieci wyraźne, podczas gdy ich zasób słów i umiejętność mowy w tym czasie zasadniczo się nie różniły.

Tłum. Lidia Rafa
 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się