Menu Region

Odżywcze kwasy omega-3

Odżywcze kwasy omega-3

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Agnieszka Grzelak

Prześlij Drukuj
Czy tłuszcz może być zdrowy? Tak, jeśli zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Znajdziemy je przede wszystkim w rybach morskich i niektórych olejach roślinnych. Pamiętajmy też, że witaminy A, E i D rozpuszczają się w tłuszczach - nasz organizm najlepiej je wtedy przyswaja.
W badaniach wykazano, że dieta o wysokiej zawartości kwasów omega-3 może spełniać istotną rolę w profilaktyce i leczeniu choroby niedo-krwiennej serca i udaru mózgu o podłożu zakrzepowo-zatorowym, łagodnego nadciśnienia tętniczego, reumatoidalnego zapalenia stawów, choroby Crohna, niektórych nowotworów (np. sutka, prostaty i jelita grubego), depresji.

W jaki sposób zwiększyć spożycie tych cennych kwasów?


1Dwa razy w tygodniu jedz potrawy z tłustych ryb morskich
Jest to wskazane dla osób w każdym wieku, ale dla seniorów w szczególności - często stwierdza się u nich bowiem wysoki poziom cholesterolu we krwi. Tymczasem kwasy omega-3 obniżają stężenie trójglicerydów we krwi i "złego" cholesterolu frakcji LDL (który przyczynia się do powstawania miażdżycy). Mają też inne zalety: przyczyniają się do zapobiegania chorobom serca, zmniejszania stanów zapalnych, poprawiania elastyczności naczyń krwionośnych i obniżania ciśnienia krwi. Badania wykazały, że u osób spożywających najwięcej ryb ryzyko zachorowania na raka jelita grubego jest o 31 proc. mniejsze niż u tych, którzy stronią od rybiego mięsa. Morskie ryby zawierają też jod - ich regularne jedzenie uchroni nas przed niedoborem tego pierwiastka.
Ale uwaga! Jeśli cierpimy na nadciśnienie i miażdżycę, nie jedzmy ryb wędzonych (zawierają dużo soli) ani smażonych w panierce (tłuszcz ze smażenia niweluje korzystne działanie kwasów omega-3). Najlepiej przyrządzać je na parze, piec w folii aluminiowej, grillować lub gotować.

2Nie lubisz ryb? Sięgnij po preparaty z olejem rybnym
Chodzi oczywiście o tran! Chociaż ma on niezbyt dobrą opinię ze względu na odpychający smak i zapach, obecnie w aptekach możemy kupić całkiem bezwonny tran w kapsułkach lub tran smakowy, np. cytrynowy. Dostępne są również wyciągi z wątroby rekina, które oprócz kwasów tłuszczowych omega-3 zawierają skwalen i alkiloglicerole, które wzmacniają odporność organizmu poprzez nasilanie aktywności przeciwbakteryjnej, przeciwwirusowej i antynowotworowej organizmu. Obserwowano także, że podawany pod kontrolą lekarską w okresie radio- i chemioterapii pozwala pacjentom lepiej znosić niepożądane objawy leczenia i pozwala na szybszą regenerację organizmu po terapii.

Ale uwaga! Tran tranowi nierówny - preparaty mogą różnić się jakością. Przeczytajmy ulotkę, zwracając uwagę na zawartość kwasów omega-3. Dziennie powinniśmy dostarczać organizmowi 1 g kwasów omega-3. U osób starszych z chorobami serca, miażdżycą, nowotworami i chorobami reumatoidalnymi warto zwiększyć dawkę do 1,5 g.

3Wypróbuj niezwykłe działanie oleju i siemienia lnianego
W niepozornych brązowych ziarenkach kryje się wielkie bogactwo kwasów omega-3. Producenci oleju lnianego tłoczonego na zimno twierdzą, że jedna łyżka stołowa tego produktu jest odpowiednikiem 6 standardowych kapsułek kwasu omega-3 sprzedawanych w aptekach.

Ale uwaga! Najbardziej wartościowy olej musi być przechowywany w odpowiednich warunkach, aby zachował swoją wartość, jego temperatura na żadnym etapie produkcji czy sprzedaży nie powinna przekroczyć 10 stopni Celsjusza. W wyższej kwasy omega-3 ulegają utlenieniu. Taki olej można kupić w niektórych sklepach ze zdrową żywnością (z lodówki) i u producenta (jest wysyłany w pojemnikach termicznych). Niestety, kosztuje ok. 40 zł za 1 litr.

Jeśli cena wydaje się zbyt wygórowana, możemy kupić paczkę siemienia lnianego za ok. 3 zł (w sprzedaży jest m.in. siemię prażone, mielone) i dodawać ziarenka do potraw. Zdaniem specjalistów medycyny naturalnej najlepiej zmielić nieprzetworzone, naturalne nasiona lnu, np. w młynku do kawy, i zjeść je w ciągu 24 godzin (później tracą właściwości).

4W kuchni częściej używaj oleju rzepakowego

Wszyscy zachwalają walory zdrowotne oliwy, tymczasem polski olej rzepakowy nie tylko jej dorównuje, ale nawet przewyższa po względem proporcji zawartości kwasów omega-3 w stosunku do omega-6.

Ale uwaga! Najwięcej zyskamy, spożywając olej na zimno, np. przyprawiając nim sałatki. Podobnie jak w przypadku oleju lnianego, w sklepach ze zdrową żywnością można kupić olej rzepakowy nierafinowany - kosztuje ponad 20 zł za litr.

5Wprowadź do diety produkty wzbogacane o kwasy omega-3

To m.in. margaryny w kubkach (często produkowane z oleju rzepakowego), jogurty, mleko acidofilne. W sklepach można też kupić pieczywo oraz jajka o zwiększonej zawartości kwasów omega-3 (karma dla kur zawiera siemię lniane).

Ale uwaga! Napis "zawiera pożyteczne kwasy tłuszczowe" może być chwytem reklamowym. Na etykiecie szukajmy dokładnych informacji o zawartości kwasów omega-3 i omega-6.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się