Menu Region

Na turystyce mogą zarobić także małe i średnie...

Na turystyce mogą zarobić także małe i średnie przedsiębiorstwa

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Maciej Badowski (AIP)

2Komentarze Prześlij Drukuj
Zdaniem większości ekspertów polska branża turystyczna charakteryzuje się dużym potencjałem. Polska jest na 17. miejscu na świecie ze względu na liczbę przyjazdów zagranicznych turystów.
Turystyka jest bardzo ważną, dynamicznie rozwijającą się gałęzią gospodarki z dużym wpływem na wzrost gospodarczy oraz zatrudnienie. Jej udział w polskim PKB utrzymuje się na poziomie 5-6 proc., z zatrudnieniem szacowanym na ok. 760 tys. osób. Wpływy z przyjazdu cudzoziemców sięgają w Polsce rocznie 8-9 mld euro, z czego około połowa to wpływy z tytułu przyjazdów turystów zagranicznych. Wśród turystów przybywających do naszego kraju przeważają Niemcy oraz obywatele Rosji, Białorusi i Ukrainy. Na stałym poziomie pozostają przyjazdy z pozostałych krajów Unii Europejskiej (UE), zarówno jeśli chodzi o obywateli UE, jak i nowych krajów członkowskich.

- Są to bardzo duże liczby. Jeżeli spojrzymy na inne działy gospodarki, to np. rolnictwo generuje około 3-3,5 proc. PKB. Na tym tle turystyka wygląda bardzo dobrze. Równie istotny jest fakt, że od kilku lat, poza 2008 r., odnotowujemy ciągły wzrost, jeżeli chodzi o zainteresowanie Polską. Te wzrosty automatycznie przekładają się na liczbę turystów, którzy odwiedzają nasz kraj. Zbierając wszystkie dane za ostatnie pięć lat, jest to ponad 20 proc. więcej turystów, którzy odwiedzają nasz kraj. Równie ważne jest, że Polacy coraz bardziej, chętniej i częściej tę turystykę uprawiają. Przez ostatnie pięć lat wzrost turystyki krajowej, a więc wyjazdy Polaków w granicach naszego kraju, odnotował wzrost o prawie 50 proc. - tłumaczy Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.

Na tle wszystkich krajów Polska jako destynacja turystyczna wypada ciągle niewystarczająco dobrze. W świetle ostatniego raportu World Economic Forum o konkurencyjności turystyki w ponad 130 badanych państwach Polska zajęła w 2013 r. 42. pozycję. Jednocześnie notujemy stały postęp w tym zakresie: w 2009 r. Polska zajmowała 58. pozycję, a w 2011 - 49.

- Turystyka w Polsce, jeżeli chodzi o branże, opiera się głównie na małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP). Jeżeli chodzi o branżę tour-operatorską, w tym biura podróży, są to w większości małe i mocno rozproszone przedsiębiorstwa. Nie posiadamy dużych i mocnych firm, jak choćby TUI czy Neckermann - wyjaśnia Szmytke.

Liczba turystów odwiedzających Polskę wzrasta, jednak przyrost ten nie jest zadowalający. Wydatki turystów również są niewysokie. Turystyka krajowa przeżywa stagnację. Jedynym obszarem wzrostu są krótkoterminowe wyjazdy krajowe. Potencjał sektora turystyki jest niedostatecznie wykorzystywany. Przedsiębiorstwa sektora turystyki to głównie małe i średnie firmy. Borykają się z niewystarczającymi kwalifikacjami pracowników oraz ograniczonym dostępem do finansowania potrzeb rozwojowych. Jednym z efektów tych słabości jest sezonowość tego sektora. Ogranicza to możliwość rozwoju pojedynczych przedsiębiorstw, instytucji czy organizacji, a także całych regionów, do efektywniejszego wykorzystywania istniejących zasobów.

- Trzeba zwrócić uwagę na pewne zjawiska, które blokowały turystykę lub nie wpływały na jej możliwie dynamiczny rozwój. Chociażby związane z infrastrukturą drogową, kolejową czy lotniczą były takim hamulcem. Dużym problemem nie było to, czy mamy coś interesującego, tylko czy jesteśmy w stanie tam się dostać - mówi Rafał Szmytke. Jednak turystyka w Polsce posiada duży potencjał rozwojowy. Polska w ostatnich latach trafiła do TOP 20 - najsilniejszych brandów świata. - Jeżeli chodzi o obszar pobudzenia MŚP, to widzę jeszcze duże możliwości. Podejmiemy wiele działań w tym obszarze. Chcemy, żeby jeszcze lepiej rozwijało się Partnerstwo Publiczno-Prywatne (PPP). Właśnie tutaj widzimy ogromne możliwości i obszar dla MŚP - dodaje ekspert.

W piątek 25 września br. w Warszawie odbyła się debata Instytutu Zmian pt. „Turystyka a rozwój gospodarczy Polski. Stan bieżący i możliwe drogi rozwoju sektora turystycznego w Polsce” pod oficjalnym patronem „Polska The Times”.
2

Komentarze

zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

coś ciekawego

+4 / -2

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

PRzemysł TURystoMISSTYCZny MEXYKU POLACKIGO 777 (gość)  •


coś ciekawego

+1 / 0
Autor komentarza nie dodał zdjęcia

POdPIS (gość) • 25.09.15, 14:57:32

ekonomia kapitalizmu- śmietanka dla cwaniactwa i kryminalistów, miska ryżu dla reszty i miliony patologii tego systemu, z którymi się nie walczy a ciekawie mówi ! Bo jakby ludzie odzyskali rozum to byt kapitalizmu zakończył by się w jednej chwili !

odpowiedzi (0)

skomentuj

PRzemysł TURystoMISSTYCZny MEXYKU POLACKIGO

+5 / -2

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

777afa dbo ALE INO O SSieBIE i ssFUJE ssyteDOPYa innYCH EBIE do ZOObavy (gość)  •

4@sfiat KRUFY CFANIAKA ZŁODZIEJA i xSSenooFOBA SZOWINISSTY.MAŁE I SRE DNIE MAFIE AF.

odpowiedzi (0)

skomentuj