Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny 2013. Sprawdź, czy zdasz test z języka polskiego

Katarzyna Sklepik
23 kwietnia, uczniowie trzecich klas gimnazjów przystąpią do dwóch egzaminów. Pierwszy będzie z historii i wiedzy o społeczeństwie, drugi - z języka polskiego. Następnego dnia też czekają ich dwa egzaminy: z przedmiotów przyrodniczych i matematyki. Z kolei 25 kwietnia, gimnazjaliści sprawdzą swoje umiejętności językowe.

Z myślą o gimnazjalistach przygotowaliśmy cykl powtórek, które pomogą im oswoić się z formułą egzaminów, do których przystąpią w przyszłym tygodniu.

Na początek test z języka polskiego.
Swoją budową przypomina egzamin, do którego uczniowie przystąpią 23 kwietnia, o godzinie 11. Na rozwiązanie zadań w arkuszu, przygotowanym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, gimnazjaliści będą mieli 90 minut.

W teście znajdą się teksty, po przeczytaniu których, uczniowie będą musieli rozwiązać ułożone do nich zadania. Mogą to być zadania zamknięte, w których uczeń wybierze prawidłową odpowiedź z kilku podanych, lub zadania otwarte - tu uczeń będzie musiał odpowiedzieć na zadane pytanie lub wypełnić lukę.

Oprócz tego będzie musiał napisać wypracowanie na zadany temat. Może to być na przykład charakterystyka porównawcza lub rozprawka.

TEST ĆWICZENIOWY Z JĘZYKA POLSKIEGO DLA GIMNAZJALISTÓW

TEKSTY DO ZADAŃ

Orszak posuwa się jakby po gzymsie wykutym z boku skały, wreszcie zatrzymuje się na obszernym placu o kilkanaście pięter nad dnem wąwozu. Tu znajdują się drzwi prowadzące do podziemnego grobu, który budował sobie faraon przez trzydzieści lat panowania. Grób ten to cały pałac z komnatami dla pana, rodziny i służby, z jadalnią, sypialnią i łazienką, z kaplicami poświęconymi różnym bogom, a nareszcie - ze studnią, gdzie na wieki spocznie mumia faraona. Przy blasku jaskrawych pochodni widać ściany wszystkich komnat pokryte modlitwami i obrazami, które odtwarzają wszystkie zajęcia i rozrywki zmarłego: polowania, budowę œświątyń i kanałów, triumfalne przejazdy, uroczystości odprawiane na cześć bogów, walki wojsk z nieprzyjaciółmi, pracę ludu... Nie dość na tym: pokoje bowiem są zastawione sprzętami, naczyniami, wozami i bronią, kwiatami, mięsem, ciastem i winem, ale jeszcze znajduje się w nich mnóstwo posągów. Są to liczne wizerunki Ramzesa XII, jego kapłanów, ministrów, kobiet, żołnierzy i niewolników. Pan bowiem i na tamtym świecie nie może się obejść bez kosztownych sprzętów, wykwintnego jadła i wiernej służby./Bolesław Prus, Faraon, t. II, Warszawa 1963./

Odkrycie przez Cartera [brytyjskiego uczonego żyjącego w latach 1873-1939] niemal nienaruszonego grobu Tutenchamona stało się międzynarodową sensacją. Archeologia zyskała obfite źródło wiedzy o starożytnym Egipcie, a cudowne wyposażenie grobu oczarowało szeroką publiczność. Carter tak opisywał moment wejścia do grobowca: Wsunąłem świecę i zajrzałem do środka, lord Carnarvon, lady Evelyn i Callender stali wokół mnie w trwożnym oczekiwaniu na to, co powiem. Z początku nic nie mogłem zobaczyć, ciepłe powietrze uchodzące z wnętrza komory spowodowało, że płomień świecy migotał, lecz wkrótce w zasięgu mojego wzroku wyłoniły się z ciemnoœci szczegóły komnaty - dziwaczne zwierzęta, posągi i złoto - wszędzie blask złota. Przez chwilę, która musiała być wiecznością dla tych, którzy stali obok mnie, zamarłem oniemiały z zachwytu.
/Thomas Hoving, Tutenchamon za kulisami odkrycia, Warszawa 1991./

ZADANIE 1
Najodpowiedniejszym synonimem wyrazu faraon jest:
A. książę
B. namiestnik
C. minister
D. król

ZADANIE 2
Grób faraona znajdował się w miejscu:
A. wyklętym
B. trudno dostępnym
C. dobrze oznakowanym
D. zakazanym

ZADANIE 3
W grobie faraona informacje o jego życiu były zawarte:
A. na ściennych malowidłach
B. w papirusowych księgach
C. na rytualnych naczyniach
D. w wyrzeźbionych wizerunkach

ZADANIE 4
Wyposażenie grobu faraona świadczyło o:
A. dobrym zabezpieczeniu
B. lęku Egipcjan przed śmiercią
C. ochronie pamiątek po zmarłym
D. trosce o życie wieczne zmarłego

ZADANIE 5
We fragmencie Faraona B. Prusa dominują:
A. powtórzenia
B. wyliczenia
C. apostrofy
D. pytania retoryczne

ZADANIE 6
Z tekstu T. Hovinga wynika, że odkrywcami grobu Tutenchamona byli:
A. Egipcjanie
B. Francuzi
C. Anglicy
D. Amerykanie

ZADANIE 7
Odnalezienie grobu Tutenchamona przyczyniło się do:
A. poszerzenia wiedzy o kulturze Egiptu
B. potępienia archeologów przez opinię społeczną
C. zakazu badań archeologicznych w Egipcie
D. powstania nowej gałęzi wiedzy

ZADANIE 8
Który z cytatów wyraża emocję?
A. Wsunąłem świecę i zajrzałem do środka
B. z początku nic nie mogłem zobaczyć
C. zamarłem oniemiały z zachwytu
D. płomień świecy migota

ZADANIE 9
Dla naukowców groby starożytnych Egipcjan mają przede wszystkim wartość:
A. historyczną
B. polityczną
C. religijną
D. ekonomiczną

TEKST DO ZADAŃ

Heinrich Schliemann otworzył Iliadę i przeczytał raz jeszcze wiersze o straszliwej walce Achillesa z Hektorem. O tym, jak Hektor uciekał przed śmiałym biegaczem i jak obydwaj miasto potrójnym okrążyli skokiem. Przebył opisaną w Iliadzie drogę i znalazł zbocze tak strome, że musiał zeń złazić na czworakach. To utwierdziło go w przekonaniu, że Homer, którego opisy terenu traktował tak, jakby chodziło o najściślejszą topografię wojskową, nie mógł pomyśleć o tym, żeby jego bohaterowie zbiegali z tego zbocza potrójnym skokiem. Z zegarkiem w jednym i Homerem w drugim ręku odmierzył drogę między pagórkiem, który kryć miał w sobie Troję, a przylądkiem, gdzie stać miały okręty Achajów. Śledził przebieg pierwszego dnia bitwy trojańskiej, tak jak opiewa ją Iliada od drugiej do siódmej pieśni, i obliczył, że gdyby Troja leżała tu, w Bunarbaszi, Achajowie musieliby w ciągu dziewięciu godzin walk przebiec nie mniej niż 84 kilometry! Prawdziwe ślady znajdowały się gdzie indziej. Schliemann odnalazł Troję blisko wioski Hissarlik, gdzie wzgórze opadało łagodnym i szerokim stokiem, więc Hektor i Achilles, obiegając trzykrotnie miasto, musieli przebyć tylko 15 kilometrów. Odkrycie to było triumfem archeologa, ale i zarazem triumfem Homera, bo zostało udowodnione, że faktycznie niegdyś istniało to, co przypisywano wyłącznie wyobraźni poety.
/C. W. Ceram, Bogowie, groby i uczeni, Warszawa 1967./

ZADANIE 10
Schliemann szukał w Iliadzie informacji o:
A. bohaterach wojny
B. położeniu Troi
C. flocie Greków
D. przebiegu wojny

ZADANIE 11
Przywołując postacie Hektora i Achillesa, Schliemann analizował:
A. psychikę bohaterów
B. taktykę walki
C. czas pojedynku
D. przebytą odległość

ZADANIE 12
W odnalezieniu Troi pomogło Schliemannowi:
A. zapoznanie się z historią Grecji
B. ustalenie miejsca postoju greckich okrętów
C. wykonanie dokładnych pomiarów terenu
D. wykorzystanie mapy terenu opisanego w Iliadzie

ZADANIE 13
Odkrycie Troi było triumfem Homera, ponieważ potwierdziło:
A. barwność jego wyobraźni
B. prawdziwość jego opisu Troi
C. istnienie Achillesa i Hektora
D. przebieg wojny trojańskiej

ZADANIE 14
Potęga starożytnej Grecji opierała się na:
A. rolnictwie i hodowli
B. dyplomacji
C. kolonizacji i handlu
D. sztuce

ZADANIE 15
Wyrazem o innej budowie słowotwórczej niż trzy pozostałe jest:
A. grafolog
B. archeolog
C. kulturoznawca
D. historyk

Rozwiązałeś? Sprawdź odpowiedzi.
TU ZNAJDZIESZ ODPOWIEDZI DO TESTU ĆWICZENIOWEGO Z JĘZYKA POLSKIEGO

JUTRO TEST Z HISTORII I WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE

Zadania zawarte w teście pochodzą z egzaminów dla gimnazjalistów, przygotowanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną w latach 2002 - 2012.

EGZAMIN GIMNAZJALNY 2013

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski