Menu Region

Nawet lekarze dają się nabrać na reklamy leków

Nawet lekarze dają się nabrać na reklamy leków

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Alicja Zboińska

Prześlij Drukuj
Główny Inspektor Farmaceutyczny ściga nieuczciwe reklamy leków. Na pierwszy ogień poszły materiały zamieszczane w pismach medycznych i internecie, a skierowane do lekarzy. Już wycofano z emisji reklamy aż ośmiu specyfików.
W reklamach producenci wprowadzali lekarzy w błąd. Zachwalali swoje specyfiki jako przebadane klinicznie lub pod przykrywą zwykłej publikacji prasowej reklamowali leki na receptę, co jest niezgodne z prawem.

- Konkurencja na rynku farmaceutycznym powoduje, że takich reklam jest coraz więcej. A przecież zabroniona jest reklama wprowadzająca w błąd - podkreśla Piotr Bitner, główny specjalista w departamencie organizacyjno-prawnym GIF.

Natychmiastowy nakaz wstrzymania reklamy otrzymały m.in. Zakłady Farmaceutyczne "Unia" Spółdzielnia Pracy z Warszawy, producent stosowanej przy trudno gojących się skaleczeniach maści dla dzieci Tormentalum.

W miesięczniku "Pediatria po dyplomie" ukazała się reklama sugerująca, że produkt jako jedyny nie zawiera szkodliwego dla dzieci kwasu bornego. Choć to nieprawda.

Z wyjaśnień ZF "Unia" SP wynika, że firma chciała tylko, by ich lek się wyróżniał i została podkreślona jego niepowtarzalność. Producent uznał, że skoro reklama została zamieszczona w czasopiśmie dla pediatrów, to nikt jej mylnie nie odczyta.

Jednak zdaniem dr. Wojciecha Matusewicza, dyrektora Agencji Oceny Technologii Medycznych, reklamy bez trudu wprowadzają w błąd lekarzy, bo... się nie dokształcają.

- Zbyt często zdarza się, że lekarze czerpią informacje jedynie z reklam w pismach medycznych, a nie ze specjalistycznych publikacji - mówi dr Matusewicz. - W ulotkach brakuje informacji o działaniach niepożądanych. Reklama bywa manipulacją, a tracą na tym pacjenci, bo otrzymują niekoniecznie najskuteczniejszy preparat.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się