Menu Region

Rewolucja na rynku: Auta z kratką wrócą na nasze drogi

Rewolucja na rynku: Auta z kratką wrócą na nasze drogi

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Tomasz Dominiak

3Komentarze Prześlij Drukuj
Europejski Trybunał Sprawiedliwości: Nie wolno zabronić odliczania VAT od aut z kratką.
W poniedziałek Europejski Trybunał Sprawiedliwości uznał, że przepisy ograniczające możliwość odliczania VAT od aut kupowanych przez firmy i paliwa do nich są niezgodne z prawem unijnym. ETS potwierdził, że wyeliminowanie w 2004 r. możliwości odliczania VAT od samochodów z kratką było niedopuszczalne.

Zdaniem Jerzego Martiniego z kancelarii Baker & McKenzii, która prowadziła sprawę w ETS, dla firm oznacza to powrót do pełnego odliczania VAT od służbowych samochodów. - To najważniejsze do tej pory rozstrzygnięcie przed ETS z zakresu polskiego prawa - podkreśla Martini.

W praktyce oznacza ono, że auta dla przedsiębiorców powinny być tańsze o 22 proc.
W związku z wyrokiem fiskus będzie musiał bowiem zmienić przepisy tak, aby możliwe było odpisanie całej kwoty podatku VAT zawartego w cenie samochodu. Ministerstwo Finansów nie ma wyjścia. Wyroki Trybunału są ostateczne i nie przysługuje od nich żaden środek odwoławczy.

W dodatku państwo polskie będzie musiało oddać przedsiębiorcom niesłusznie nadpłacony podatek za lata 2004-2008. Łącznie mogą być to miliardy złotych. W kolejce po swoje pieniądze zgłosi się bowiem wiele firm, najczęściej z branży transportowej. - Wartość nieodliczonego podatku VAT za lata 2004-2006 tylko z tytułu umów od leasingu wynosi ponad 1,5 mld zł - mówi Hubert Laszczyk, dyrektor Express Rent a Car, największej sieci wypożyczalni w Polsce.

Polskie przepisy podatkowe trafiły do Luksemburga dzięki firmie Magoora, która walczyła o możliwość odliczania VAT od paliwa. Wiosną 2005 r. firma wzięła w leasing samochód. Odliczała VAT od rat leasingowych i od paliwa do tego samochodu. W sierpniu 2005 r. przepisy zmieniły się na jej niekorzyść: mogła odliczać już tylko podatek od rat leasingowych, ale straciła prawo do odliczenia VAT-u od paliwa. Gdy sprawa trafiła do sądu w Krakowie, ten postanowił zapytać o zdanie Europejski Trybunał Sprawiedliwości.

Orzeczenie trybunału jest ważne dla właścicieli firm, którzy w ciągu ostatnich kilku lat kupili lub teraz zamierzają kupić auto osobowe. Przed wejściem Polski do Unii Europejskiej przepisy pozwalały na odliczenie VAT-u przy zakupie samochodów z zamontowaną kratką o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg.

Od 1 maja 2004 r. przepisy zaostrzono. Wprowadzono tzw. wzór Lisaka, który podwyższył limit ładowności uprawniający do odliczenia VAT-u. Gdy ładowność była mniejsza niż określona wzorem Lisaka, można było odliczać 50 proc. podatku, ale nie więcej niż 5 tys. zł. W 2005 roku przepisy zaostrzono po raz drugi. Prawo do odliczenia pełnego podatku dostali nabywcy samochodów o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Pozostali mogli odliczyć do 60 proc. podatku, ale nie więcej niż 6 tys. zł.

Pełne odliczenie VAT będzie możliwe w przypadku modeli osobowych w wersji kombi oraz aut terenowych, przy których obecnie można odliczać tylko maksymalnie 6 tys. zł podatku.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

2

Komentarze

zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

SUV - auto polskiego przedsiębiorcy

+6 / -4

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

jw (gość)  •

Panie Damianie... Jest Pan wzorowym przykładem komunistycznego prania mózgu! Nic ani Pan, ani naród nie dołożycie! Po prostu nie zabierzecie (powinno być: nie ukradniecie) Przedsiębiorcy tych pieniędzy. Niech Pan się nie martwi, Przedsiębiorca ich nie zmarnuje tak jak "naród". Poza tym - co Panu przeszkadza zostać przedsiębiorcą? Chyba tylko rozum. Bo ja zaczynałem od wiedzy, uporu i pracy 16 godzin dziennie przy finansowym zerze. A dziś odprowadzam VAT od każdej faktury a odliczyć już prawie nie mam od czego, bo "Przyjazny naród" bez przerwy ogranicza możliwości.

odpowiedzi (0)

skomentuj

SUV - auto polskiego przedsiębiorcy

+6 / -5

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Damian (gość)  •

Rozumiem, że wszelkie wypasione SUV-y marki BMW, Mercedes, Lexus, Porsche z silnikami od 3 do 5 litrów i 250 i więcej KM, spalające ponad 20 litrów paliwa, obecnie słabiej w EU się sprzedają a nasi przedsiębiorcy takie muszą mieć do codziennej pracy. Ponieważ kosztują po 250-450 tys zł. to dołożymy do nich jako naród po 50-100 tys złotych czyli tyle co kosztuje średni nowy samochód na naszym rynku.

odpowiedzi (0)

skomentuj