"Science": to odkrycia, które zmienią świat

Mark Henderson "The Times"

Prześlij Drukuj
Sposób na otrzymywanie cudownych komórek macierzystych bez uśmiercania ludzkich embrionów został uznany przez prestiżowy magazyn naukowy "Science" za przełomowe odkrycie 2008 roku.
Wśród innych docenionych osiągnięć nauki znalazły się m.in. bezpośrednia obserwacja planet pozasłonecznych, krążących po orbitach odległych gwiazd oraz tańsza i szybsza metoda odwzorowywania kodu genetycznego. Eksperci z 'Science" oceniają, że ostatnie postępy w badaniach nad komórkami macierzystymi w Japonii i w USA mogą doprowadzić do przełomu, umożliwiającego leczenie m.in. choroby Parkinsona czy cukrzycy za pomocą reprogramowanych tkanek pobranych ze skóry pacjenta.

Uzyskane tą drogą tzw. indukowane pluripotencjalne komórki macierzyste zawierają DNA pacjenta, toteż ich transplantacja nie jest obarczona ryzykiem ich odrzucenia. Sukces uczonych doceniają też etycy, bo nowa metoda pozyskiwania komórek macierzystych - w przeciwieństwie do starej - nie wymaga bezpośredniej ingerencji w embrion. - Wybór największego osiągnięcia naukowego ostatnich dwunastu miesięcy okazał się tym razem łatwy. Postęp w badaniach nad komórkami macierzystymi jest bowiem przeogromny - powiedział Robert Coonz z tygodnika "Science".

Wytworzenia komórek IPS u myszy jako pierwszy dokonał zespół naukowców z uniwersytetu w Kioto pod przewodnictwem Shinyi Yamanakiego. Na uniwersytecie w Wisconsin zespół Jamiego Thompsona powtórzył ten wyczyn z wykorzystaniem tkanek ludzkich. Reprogamowanie polega na wymazaniu "pamięci" rozwojowej komórki przez wprowadzenie do niej genów, które powodują, że komórka ta wraca do stanu zbliżonego do embrionalnego. Zyskuje wówczas zdolność do formowania się w dowolny spośród 200 typów tkanek w organizmie.

1 »

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.