Hyundai Sonata - instrukcja obsługi

Adam Kornacki TVN Turbo
Hyundai Sonata przypomina mi stare dżinsy. Są one tańsze i mniej eleganckie niż wyprasowane w kant spodnie od garnituru, ale też o wiele mniej wygodne niż dres czy krótkie bermudy.

Z Sonatą jest podobnie: za średnią cenę daje średni komfort połączony ze średnią jakością Nowa Sonata, widziana na ulicy, podobna jest do amerykańskiego agenta służb specjalnych. Dlaczego?

Jak wiemy, podstawową cechą wszystkich agentów jest to, że z twarzy mają być podobni "całkiem do nikogo". Limuzyna z Korei również nie wyróżnia się z tłumu, ale kiedy przyjrzymy się jej bliżej, da się zauważyć kilka ciekawych detali, które podpowiadają nam, że mamy do czynienia z całkiem nowym samochodem.

Jeśli mielibyśmy doszukiwać się jakichś podobieństw do innych aut, to kształt przodu i tyłu nieco nawiązuje do Lexusa, bok zaś przypomina amerykańskie limuzyny sprzed kilkunastu lat. Tak to jednak jest w klasie limuzyn, że spokojna stylistyka może okazać się kluczem do sukcesu, bo ta klasa aut na pewno nie lubi projektowych rewolucji. Jednak naszym zdaniem styliści Hyundaia wzięli sobie tę maksymę za bardzo do serca.

Mieliśmy okazję przetestować Sonatę w wersji z silnikiem Diesla o mocy 150 koni mechanicznych i manualną skrzynią biegów. I trzeba od razu przyznać, że układ napędowy to jedna z najlepszych rzeczy, których udało się nam tu doszukać. Silnik jest cichy, elastyczny i zważywszy na sporą masę samochodu, zapewnia w miarę przyzwoite osiągi. W dodatku spalanie można uznać za symboliczne - na jednym zbiorniku przy spokojnej jeździe da się przejechać nawet 1000 km!

Do statecznej jazdy w naszym egzemplarzu brakowało automatycznej skrzyni biegów, która jest dostępna zarówno z silnikiem benzynowym, jak i wysokoprężnym. Hyundaiem nie poszalejemy w zakrętach. Zawieszenie jest zestopniowane bardzo miękko, co daje znakomite poczucie komfortu na prostej drodze. Jednak w łukach przechyły nadwozia powodują, że pasażerowie tylnej kanapy układają się warstwowo na prawych lub lewych drzwiach.

We wnętrzu odnajdziemy wiele elementów typowych dla klasy aut luksusowych - jest skórzana tapicerka, skórzano-drewniana kierownica, automatyczna klimatyzacja, niezłe radio. Niestety nie byłem w stanie znaleźć odpowiedniej pozycji za kierownicą i cały czas zsuwałem się z siedziska do przodu. Przeszkadzał też brak termometru zewnętrznego, szczególnie gdy z głośników sączyły się ostrzeżenia o gołoledzi.
Nie brakowało natomiast miejsca na tylnej kanapie, a także przestrzeni w bagażniku. Poza ową przestrzenią nic nie było w stanie przykuć uwagi podróżujących ze mną pasażerów. Mojej również. Audio - takie sobie, bez możliwości odtwarzania plików MP3. Deska rozdzielcza - owszem, podświetlona na niebiesko, ale bardziej niż limuzynę przypominała auto klasy kompakt.

Brakowało tu jakiegokolwiek wyróżnika spośród dziesiątek innych wnętrz dostępnych na rynku. Bycie rynkowym średniakiem nie jest na pewno szczytem marzeń Hyundaia. Marka odnalazła swój styl choćby w modelu Santa Fe czy fenomenalnym i30, ale w Sonacie czegoś mi cały czas brakuje. Dyskretna stylistyka i minimalizm są dzisiaj w cenie, ale chyba nie aż tak.

Hyundai Sonata 2.0 CRDI Premium NADWOZIE: 4-drzwiowe Długość/Szerokość/Wysokość: 4800/1830/1475 mm napęd: na przednie koła silnik: turbo diesel, 1991 cm3 Moc: 151 KM przy 3800 obr./min Skrzynia: 6-biegowa manualna Pojemność bagażnika: 523 l Pojemność zbiornika paliwa: 70 l Zużycie paliwa (MIASTO/TRASA/ŚREDNIO): 7,8/5/6 l na 100 km Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,1 s Prędkość maks.: 203 km/h Cena: 99 900 zł

Do zdjęć:

Skórzana tapicerka, skórzano-drewniana kierownica, automatyczna klimatyzacja, niezłe radio - elementy typowe dla samochodów luksusowych. Ale audio i deska rozdzielcza takie sobie

LIFT

Atutem tego auta jest silnik zapewniający przyzwoite osiągi. Ale na łukach nie da się nim poszaleć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Hyundai Sonata - instrukcja obsługi - Portal i.pl

Wróć na i.pl Portal i.pl