Chińskie auta w Polsce

Maciej Pobocha
Kolejna firma z chińskimi korzeniami - China Automobile Polska - zamierza oferować na naszym rynku samochody osobowe. Główną zaletą pojazdów ma być niska cena. Tyle, że póki co chińskie auta w Polsce się nie sprzedają.

O samochodach zza Wielkiego Muru głośno jest od kilku lat, głównie za sprawą pozwów o plagiaty wytaczanych chińskim firmom oferującym pojazdy w Europie. Producenci ze Starego Kontynentu upatrują w autach z Państwa Środka wiernych kopii swoich modeli, tyle że pod innymi nazwami. Ich racje podzielają sądy.

Nie tak dawno w Niemczech zapadł wyrok zakazujący sprzedaży na tamtejszym rynku Shuanghuana CEO, zbyt przypominającego BMW X5. Kilka miesięcy wcześniej sąd w Turynie wydał orzeczenie zakazujące oferowania we Włoszech modelu Great Wall Peri, niemal identycznego z Fiatem Pandą.

Chińczycy nie zrażają się problemami i otwierają swoje przedstawicielstwa na kolejnych rynkach, w tym w Polsce. Działalność rozpoczęła właśnie firma China Automobile Polska. Pierwszym samochodem jaki trafi do sprzedaży, ma być wspomniany Shuanghuan CEO.

Pojawianie się kolejnych modeli uzależnione jest od otrzymania homologacji upoważniającej do masowej sprzedaży na rynku europejskim. Prawdopodobnie kolejnym modelem po CEO będzie 3-drzwiowy SUV Jonway UFO, który będzie najtańszym pojazdem tego typu na polskim rynku. Trzecim autem zostanie GX6 firmy Gonow - 5-miejscowy SUV.

China Automobile Polska nie będzie pierwszą chińską firmą oferującą samochody w Polsce. W naszym kraju działa już m.in. Landwind Polska z siedzibą w Mogilnie sprzedająca SUV-a X-Pedition, bazującego na Oplu Fronterze i Isuzu Rodeo. Samochód wsławił się fatalnym wynikiem w testach bezpieczeństwa ADAC, najgorszym w historii tego stowarzyszenia.

Od dwóch lat w Radomiu mieści się przedstawicielstwo marki Great Wall Cars. W ofercie ma SUV-a o nazwie Hover. Ceny auta wynoszą od 63 do 74 tys. zł. Pod względem wielkości Hover plasuje się między Toyotą RAV4 a Land Cruiserem.
O japońskich SUV-ach wspominamy nieprzypadkowo, bo Hover jest do nich podobny, tyle że tańszy (RAV4 od 84 tys. zł, Land Cruiser od 135 tys. zł). Great Wall sprzedaje też pick-upa Deer (od ok. 58,5 do 68,3 tys. zł). Toyotę Hilux moż-na kupić w cenach od 57 200 zł, a Mitsubishi L200 od 77 990 zł. Roczna sprzedaż Great Wall w Polsce to ok. 60 sztuk aut.

W Gdańsku działa China Motors Hong Kong oferująca kilkanaście modeli takich producentów jak: Zhongxing, Fuqi, Xinkai czy Wuling. - W związku z małym zainteresowaniem powoli wygaszamy działalność. Od 2006 r. sprowadziliśmy tylko 20 samochodów - mówi Bohdan Bogucki, przedstawiciel firmy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na i.pl Portal i.pl