Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Będą nowe buspasy. Sprawdź, gdzie powstaną

Marcin Idczak
Poznań: Będą nowy buspasy. Sprawdź gdzie powstaną
Poznań: Będą nowy buspasy. Sprawdź gdzie powstaną archiwum
Miasto planuje wydzielenie kolejnych pasów dla autobusów. Mają one powstać na ulicach, gdzie są największe korki.

Zarząd Dróg Miejskich przygotował listę ulic na których planowane jest stworzenie buspasów (wydzielonych części jezdni po których mogą jeździć jedynie autobusy, a czasem również taksówki).

– Mają one powstać tam gdzie są największe korki, a jednocześnie wydzielenie części jezdni nie spowoduje jeszcze większych zatorów – wyjaśnia Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora ZDM. Może to wydawać się dziwne, ale drogowiec twierdzi, że jest bardzo realne.

Wybrane zostały ulice na których istnieją pasy, które są mało używane przez samochody osobowe, a mogą pomóc w przyspieszeniu przejazdami komunikacji publicznej.

Jako pierwszy przykład zastępca dyrektora ZDM podaje dojazd ul. Warszawską do ronda Śródka. – Po prawej stronie znajduje się pas do skrętu w prawo. Jest on niemal nieużywany przez kierowców – tłumaczy Tadeusz Nawalaniec.

Dlatego to właśnie tam ma powstać droga dla autobusów. Później zostanie przedłużona aż za skrzyżowanie z ul. Świętego Michała, gdzie jest wyznaczony pas do jazdy lokalnej z którego również korzysta mało samochodów osobowych. Obowiązuje na nim ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Zmiany mają być wprowadzone również na Drodze Dębińskiej i ul. Garbary. – Na tej drugiej buspas planujemy stworzyć w okolicach Wielkopolskiego Centrum Onkologii – zapowiada Tadeusz Nawalaniec. Ma się on znajdować po lewej stronie jezdni (część przeznaczona dla skręcających w ul. Kazimierza Wielkiego). Następnie autobusy mają wjeżdżać na torowisko tramwajowe i jechać na wprost lub w stronę Ronda Rataje).

Kolejnymi ulicami, które będą bardziej przyjazne pasażerom komunikacji miejskiej są Kościelna i Nad Wierzbakiem. Tam wydzielone zostaną pasy dochodzące do tunelu w nasypie kolejowym, które obecnie służą dla skręcających. – Dodatkowo wymieniona będzie sygnalizacja świetlna, trzeba będzie ją dostosować do nowej organizacji ruchu – zapowiada Tadeusz Nawalaniec.

Natomiast zlikwidowany został buspas na ul. Pułaskiego (pomiędzy ul. Libelta a Nowowiejskiego). Już od miesięcy nie kursują tą drogą autobusy. Dlatego na tym odcinku stworzona zostanie trasa dla rowerzystów.

Drogowcy chcą także, by na skrzyżowaniu przy al. Wielkopolskiej powstała pierwsza w Poznaniu śluza rowerowa. To specjalny plac, który wymalowuje się przed linią nakazu zatrzymania samochodów. Dzięki temu to prowadzący jednoślady mogą ruszyć jako pierwsi po zmianie świateł, co znacznie zwiększa ich bezpieczeństwo.

Agnieszka Smogulecka z Zarządu Transportu Miejskiego wyjaśnia, że wyznaczanie buspasów na ulicach, zwłaszcza tych, które często bywają zakorkowane, ma bezpośredni wpływ na ułatwienie przejazdu autobusów, a co się z tym wiąże – na punktualność pojazdów.

– Innymi rozwiązaniami, które usprawniają autobusowy transport publiczny są pasy autobusowo-tramwajowe oraz śluzy na skrzyżowaniach umożliwiające wyjazd przed innymi pojazdami – dodaje Agnieszka Smogulecka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski