Menu Region

Nauczyciele krytycznie o rządowym elementarzu

Nauczyciele krytycznie o rządowym elementarzu

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

gs

Prześlij Drukuj
Blisko dwie trzecie nauczycieli uważa, że decyzja MEN o wprowadzeniu rządowego podręcznika była zła – wynika z badania przeprowadzonego przez Grupę Edukacyjną. „Nasz Elementarz”, przygotowany na zlecenie MEN trafił do uczniów klasy pierwszej rok temu. W tym sezonie rządowy podręcznik otrzymają uczniowie klasy drugiej.
Elementarz może obniżać poziom nauczania alarmują nauczyciele. Ponad 80 proc. z nich jest zdania, że nie da się nauczać na odpowiednim poziomie przy pomocy wyłącznie rządowego elementarza, 10,7% ma zdanie przeciwne. Niepochlebne opinie zbierają też materiały dodatkowe i pomoce metodyczne do „Naszego Elementarza”. Aż 78,2% nauczycieli uważa, że przygotowana przez MEN obudowa metodyczna jest niewystarczająca.


Zgodnie z opinią 62,4% nauczycieli, posiadają oni swobodę w korzystaniu z dodatkowych pomocy naukowych w celu wzbogacenia prowadzonych zajęć. Z drugiej strony 70% jest zdania, że „Nasz Elementarz" stanowi czynnik ograniczający w prowadzonych lekcjach.

Według badań, 80,1% respondentów odradza korzystanie z „Naszego Elementarza" podczas nauki rodziców z dziećmi w domu jako jedynego źródła przekazywanej wiedzy. Wszystko to sprawia, że w ogólnej ocenie 59% nauczycieli jest zdania, że „Nasz Elementarz" rozmija się z potrzebami pierwszoklasistów.

- Z pewnością na tak wysoki odsetek krytycznych opinii jeśli chodzi o ‘Nasz Elementarz" wpływa niejednoznaczna ocena sposobu prezentowania treści w elementarzu, proporcji treści do ilustracji - ponad połowa nauczycieli nie ma wyrobionego zdania w tej kwestii lub ma krytyczny stosunek - mówi dr Beata Szurowska, autorka wielu podręczników, wykładowca Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

Nauczyciele często na własną rękę poszukują innych pomocy naukowych, które uzupełnią wiedzę i urozmaicą lekcje. Niestety równocześnie daje się zauważyć niepokojące zjawisko - kserowanie oryginalnych kolorowych materiałów. W rezultacie do rąk dzieci trafiają szare kartki niedbale skopiowanych ćwiczeń, często z różnych źródeł, więc nie w pełni skorelowane z koncepcją edukacyjną.

W badaniach zapytano także nauczycieli o sprawę 6-latków. 70,6% nauczycieli uważa, że decyzja o obowiązku szkolnym dla 6-latków była błędem. Zaledwie 13,5% postrzega to jako dobrą decyzję MEN. Dodatkowo na pytanie: czy szkoły są dobrze przygotowane pod względem infrastruktury na przyjęcie 6-letnich dzieci, ponad 63,9% uznała, że nie.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 13-25.08.2015 r. na próbie 500 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z całej Polski, którzy pracowali z „Naszym Elementarzem" w roku szkolnym 2014/15.
 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się