Menu Region

Wspólne konstrukcje

Wspólne konstrukcje

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Dariusz Dobosz

Prześlij Drukuj
Czerwone światło zatrzymuje ruch na ulicy. Przed skrzyżowaniem ustawiają się samochody. W pierwszym rzędzie, na sąsiadujących pasach, oczekują Fiat Grande Punto i Alfa Romeo MiTo.
Kierowca Fiata zazdrośnie zerka na pełną gracji i prestiżu Alfę, kierowca Alfy z wyższością spogląda na pospolitego Fiata. Niepotrzebnie. Ich samochody tylko nieznacznie różnią się od strony konstrukcyjnej. Współczesne auta można kształtować niczym roboty "Transformers". Takie porównanie to duże uproszczenie, ale zasada jest podobna. Powszechne stało się wykorzystywanie tej samej płyty podłogowej w różnych samochodach, przy czym pojazdy mogą różnić się nie tylko wyglądem, ale i przeznaczeniem.

Właściwie nie może być już mowy o samej płycie podłogowej stanowiącej niezwykle skomplikowaną wytłoczkę, traktowaną jako bazę do montowania poszycia nadwozia, silnika, układu napędowego i zawieszeń. Dzisiaj korzysta się najczęściej z kompletnych platform - swego rodzaju modułów, w których zawieszenia czy elementy osprzętu są integralną częścią całej konstrukcji.

Koncernom samochodowym chodzi o to, by podstawową platformę skonstruować wspólnie z innym producentem, lub producentami, i w ten sposób rozłożyć koszty. A te są niebagatelne. Koncerny nie chwalą się co prawda, ile kosztują uniwersalne platformy, ale wiadomo, że ich koszt stanowi zasadniczą część ceny całego samochodu. Trzeba przy tym pamiętać, że do kosztów materiałowych i produkcyjnych dochodzą gigantyczne koszty projektowe, wynikające z ogromnej komplikacji konstrukcyjnej. Podział pracy pozwala jednak oszczędzać nie tylko pieniądze, ale również czas, tak przecież cenny w biznesie.

Przy ostrej konkurencji nie bez znaczenia jest przecież, kto pierwszy upora się ze zbudowaniem nowego modelu i kto pierwszy przeciągnie na swoją stronę nabywców.
Pierwszy dobrodziejstwo wspólnych platform już w latach 70. ubiegłego wieku odkrył francuski koncern PSA. W latach 80. tego rodzaju działanie wyszło po raz pierwszy poza jeden koncern i poza jeden kraj. Z tych samych płyt podłogowych korzystały Fiat Croma, Lancia Thema i Saab 9000. Niebawem stworzono też spójne konstrukcyjnie minivany Fiata, Lancii, Peugeota i Citroena, a później także bliźniacze samochody dostawcze Fiat Scudo, Citroen Jumpy i Peugeot Expert oraz Fiat Ducato, Citroen Jumper i Peugeot Boxer.

1 »

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się