Formula 1. Czy znajdą lekarstwo na nudę?

    Formula 1. Czy znajdą lekarstwo na nudę?

    Adrian Lakowski, Spa/Belgia

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    Sezon 2008 Formuły 1 obejrzało 600 mln widzów, a 2014 - już tylko 425 mln. Odpływ kibiców mają zatrzymać szybsze bolidy/.
    Z każdym kolejnym sezonem wśród kibiców wzmagają się negatywne komentarze odnośnie do atrakcyjności wyścigów Formuły 1. Fani narzekają, że zmagania kierowców stały się przewidywalne, a wręcz nudne.

    Głosy niezadowolenia coraz częściej pochodzą także z samego serca motoryzacyjnego świata. Trzykrotny mistrz Formuły 1 Niki Lauda po jednych z ostatnich zawodów motocyklowego MotoGP stwierdził, że są one zdecydowanie bardziej interesujące od wyścigów F1.

    - Tutaj widać, jak zawodnicy muszą walczyć ze swoimi maszynami, natomiast prowadzenie bolidów stało się niezwykle proste. One nawet się nie ślizgają - mówił legendarny kierowca.

    Na brak odpowiedniej dawki emocji wskazuje Fernando Alonso. Jeżdżący dla McLaren-Honda Hiszpan przyznaje, że zarówno on, jak i wielu jego kolegów intensywnie myśli nad startami w innych kategoriach.

    - Dysponujemy maszynami zaledwie 2-3 sekundy szybszymi od tych w GP2 - stwierdził dwukrotny mistrz świata. Wtóruje mu kolega z zespołu Jenson Button. - W wyścigach przydałoby się więcej ryzyka. Notoryczne zmniejszanie jednostek napędowych przekłada się na coraz słabsze osiągi. Chciałbym, abyśmy mogli rozwijać większe prędkości, także na zakrętach, a samo prowadzenie bolidu było trudniejsze - powiedział brytyjski kierowca.

    Na docierające zewsząd sygnały powoli zaczynają reagować działacze federacji. Od Shell Grand Prix Belgii obowiązują nowe procedury startowe, które ograniczają komunikację radiową kierowców z inżynierami. Oznacza to, że za start odpowiedzialni będą sami zawodnicy. Do tej pory sztab specjalistów na podstawie danych zebranych podczas okrążenia formującego przekazywał kierowcy zalecenia co do ustawień m.in. sprzęgła i silnika. Tendencja do zminimalizowania wsparcia ze strony załogi ma w najbliższym czasie jeszcze bardziej nabrać na sile.

    Od 2017 r. bolidy mają także przyśpieszyć. W ostatnim czasie redukowano siłę docisku w celu zmniejszenia prędkości pojazdów. - Nadszedł najwyższy czas, żeby zrobić kilka kroków do tyłu. Nowe samochody będą zdecydowanie szybsze, a o wynikach w głównym stopniu będą decydowały umiejętności kierowców - mówił dyrektor wykonawczy Mercedesa Toto Wolff.
    Marc Gené, kierowca testowy Ferrari, zdradził w rozmowie z "Polską", że nieplanowana jest zmiana jednostek V6. Lepsze osiągi mają wynikać ze zmniejszenia masy bolidu. Gené podkreślił również, że w F1 stawia się nacisk na jazdę ekonomiczną, stąd też prace nad zastosowaniem technologii hybrydowej w napędach. Efektów działań inżynierów w tej materii będzie można się spodziewać za co najmniej 4-5 lat.

    Mimo apeli części kibiców nie ma szans na powrót do tankowania podczas wyścigów. Sprzeciw w tej kwestii płynie zarówno ze strony władz organizacji, jak i samych zespołów. - Strategie na wyścigi stały się elastyczne i mogą być w każdej chwili zmieniane. Przywrócenie tankowania je ograniczy, a także zmniejszy liczbę manewrów wyprzedzania - podkreśla Wolff.

    Ciekawą propozycją wydaje się wprowadzenie do weekendu Grand Prix wyścigu sprinterskiego. Miałby się on odbywać w sobotę, a zawodnicy, którzy osiągnęliby najlepsze wyniki, premiowani byliby np. lepszą pozycją startową podczas niedzielnych głównych zawodów. Jednak do realizacji tego pomysłu droga jest jeszcze daleka, albowiem nie był on dyskutowany oficjalnie podczas spotkań organizacji F1 i FIA.

    Prezydent FIA Jean Todt z kolei domaga się zwiększenia liczby nocnych wyścigów. Jego zdaniem rozgrywanie w Europie zawodów wczesnym popołudniem mija się z celem. - Szczególnie latem ludzie o tej porze myślą o czymś innym niż Formuła 1. Wolą pójść na plażę niż siedzieć przed telewizorem. Chociażby w tym okresie należałoby pomyśleć o organizowaniu wyścigów wieczorem - tłumaczył prezydent Todt. W środowisku F1 mówi się także o nowych lokalizacjach zawodów. W przyszłorocznym kalendarzu GP Europy po raz pierwszy rozegrane zostanie w Baku. Natomiast szef F1 Bernie Ecclestone badał ostatnimi czasy możliwość zorganizowania wyścigu ulicznego w Helsinkach. Pomysł ten nie spotkał się jednak z ciepłym przyjęciem ze strony burmistrza miasta Jussi Pajunena.

    Ecclestone znalazł również sposób na wzmożenie zainteresowania Formułą 1 wśród kobiet. Według ekscentrycznego prezydenta należy wprowadzić panie do męskiego świata F1. - Będę zabiegał o kobiety w naszej serii. Obserwowałem już w Ameryce dwie dziewczyny - Danicę Patrick i Simonę de Silvestro. Chciałem coś dla nich załatwić, ale one nie zamierzają przyjechać do Europy - powiedział Ecclestone. Obecnie kierowcą rozwojowym teamu Lotus jest Hiszpanka Carmen Jorda.

    Czytaj treści premium w Polsce Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Sport z kraju i ze świata

    Zobacz więcej na Sportowy24.pl

    Tabela Ekstraklasy

    Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
    Eliminacje Ligi Mistrzów
    Eliminacje Ligi Europy
    1 Lech Poznań Live 32 58 16 10 6 50-24
    2 Jagiellonia Białystok Live 32 57 17 6 9 49-38
    3 Legia Warszawa Live 32 57 18 3 11 44-32
    4 Wisła Płock Live 32 53 16 5 11 45-37
    5 Górnik Zabrze Live 32 50 13 11 8 58-48
    6 Korona Kielce Live 32 48 12 12 8 45-40
    7 Zagłębie Lubin Live 32 46 11 13 8 40-34
    8 Wisła Kraków Live 32 45 12 9 11 43-39
    Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
    Spadek do 1. ligi
    1 Cracovia Live 32 43 11 10 11 42-41
    2 Arka Gdynia Live 32 40 10 10 12 40-37
    3 Śląsk Wrocław Live 32 37 9 10 13 38-49
    4 Pogoń Szczecin Live 32 35 9 8 15 36-48
    5 Lechia Gdańsk Live 32 34 8 11 13 41-52
    6 Piast Gliwice Live 32 31 6 13 13 29-40
    7 Bruk-Bet Termalica Nieciecza Live 32 29 7 8 17 33-56
    8 Sandecja Nowy Sącz Live 32 28 5 13 14 30-48
    Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
    Awans do grupy mistrzowskiej
    Miejsce w grupie spadkowej
    Lechia Gdańsk została ukarana odjęciem jednego punktu za zaległości finansowe.
    1 Lech Poznań Live 30 55 15 10 5 49-23
    2 Jagiellonia Białystok Live 30 54 16 6 8 45-36
    3 Legia Warszawa Live 30 54 17 3 10 43-31
    4 Wisła Płock Live 30 49 15 4 11 42-35
    5 Górnik Zabrze Live 30 47 12 11 7 56-46
    6 Korona Kielce Live 30 45 11 12 7 44-37
    7 Wisła Kraków Live 30 44 12 8 10 41-36
    8 Zagłębie Lubin Live 30 43 10 13 7 39-33
    9 Arka Gdynia Live 30 40 10 10 10 38-32
    10 Cracovia Live 30 39 10 9 11 40-40
    11 Śląsk Wrocław Live 30 31 7 10 13 35-48
    12 Pogoń Szczecin Live 30 31 8 7 15 34-48
    13 Piast Gliwice Live 30 30 6 12 12 28-38
    14 Lechia Gdańsk Live 30 30 7 10 13 39-51
    15 Bruk-Bet Termalica Nieciecza Live 30 29 7 8 15 32-52
    16 Sandecja Nowy Sącz Live 30 25 4 13 13 27-46