Polacy wydadzą na wakacje 20 miliardów złotych

Maciej Badowski AIP
Zachód słońca nad Bałtykiem.
Zachód słońca nad Bałtykiem. Piotr Krzyzanowski/Polska Press Grupa
Przeciętny koszt wyjazdu krajowego to 1,9 tys. zł, a wyjazdu zagranicznego 4,6 tys. zł. Największą popularnością cieszą się wakacje w kraju. Tylko jedna trzecia osób udających się na wyjazd decyduje się na wyjazd za granicę. Większość organizuje wypoczynek na własną rękę.

Jak wynika z raportu KPMG Polacy wydadzą na wyjazdy wakacyjne 20,2 mld zł, z czego 10,6 mld zł stanowią wydatki na wyjazdy krajowe, a 9,6 mld zł – na wyjazdy zagraniczne.

Średni koszt wyjazdu krajowego wynosi 1,9 tys. zł, a wyjazdu zagranicznego 4,6 tys. zł. Z wyjazdem wakacyjnym wiążą się tradycyjnie zakupy pamiątek, na które w kraju przeznaczymy 200 zł (na gospodarstwo domowe), a za granicą dwa razy więcej.

Wśród Polaków udających się na wyjazd wakacyjny w 2015 roku 68 proc. decyduje się na wyjazd krajowy. Jedna trzecia Polaków spędzi lub spędziło co najmniej jeden wyjazd za granicą.

40 proc. Polaków spędzających wakacje w kraju decyduje się na polskie wybrzeże.
Znacznie rzadziej Polacy wybierają wakacje w górach czy nad jeziorem.

Wśród trzech najpopularniejszych zagranicznych celów podróży znalazły się: Chorwacja, Hiszpania oraz Włochy.

Czwarte miejsce zajmuje Grecja, która mimo kryzysu wciąż przyciąga polskich turystów. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez KPMG, ostatnie wydarzenia w Grecji, Turcji i Tunezji nie mają istotnego wpływu na decyzje Polaków dotyczące wyboru miejsca na wakacje. Aż 86 proc. ankietowanych Polaków nie rozważało wakacyjnego wyjazdu turystycznego do tych krajów – bez względu na aktualne wydarzenia. 5 proc. ankietowanych deklaruje, że mimo ostatnich wydarzeń i tak odbyło lub odbędzie podróż do wymienionych krajów. 9 proc. Polaków zmodyfikowało swoje plany, najczęściej zmieniając cel podróży.

Główną formą spędzania urlopu są plażowanie i inne formy odpoczynku pasywnego, zarówno w Polsce (głównym celem w przypadku 57 proc. wyjazdów), jak i za granicą (głównym celem w przypadku 48 proc. wyjazdów). Na drugim miejscu jest zwiedzanie (21 proc. wyjazdów w Polsce, 35 proc. wyjazdów zagranicznych). Trzecie miejsce zajmuje uprawianie sportu (odpowiednio 18 proc. i 10 proc.).

Większość Polaków wyjeżdżających na wakacje organizuje swój wypoczynek na własną rękę. Jedynie 12 proc. Polaków skorzysta z oferty biur podróży. Polacy planujący turystyczne wyjazdy wakacyjne polegają przede wszystkim na własnym doświadczeniu. Aż 67 proc. respondentów zadeklarowało, że podczas organizowania wyjazdu kieruje się własnym doświadczeniem – wybiera sprawdzone przez siebie miejsca wypoczynku. 61 proc. z nich rozważa decyzję o wyjeździe pod wpływem rekomendacji rodziny i znajomych.

- Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że 60 proc. Polaków podczas planowania wakacyjnego wyjazdu turystycznego korzysta z Internetu. Odwiedzają oni zarówno fora internetowe, internetowe porównywarki cen, jak i portale społecznościowe oraz blogi. Internet niewątpliwie odgrywa dużą rolę podczas planowania wyjazdów turystycznych. Gdy Polacy są już zdecydowani dokonać zakupu lub rezerwacji wyjazdu, chętniej korzystają z tradycyjnych sposobów, jak rezerwacja telefoniczna – mówi Mariusz Szlachta, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.

Wśród najczęściej wskazywanych sposobów rezerwacji lub zakupu wyjazdów turystycznych po rezerwacji telefonicznej znajduje się także wizyta w stacjonarnym lub internetowym biurze podróży. Portale zakupów grupowych wykorzystywane są w minimalnym stopniu – zaledwie 2 proc. ankietowanych Polaków wskazało ten sposób dokonywania rezerwacji lub zakupu wyjazdu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska