Menu Region

Fuzje wiszą w powietrzu

Fuzje wiszą w powietrzu

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

David Robertson "The Times"

Prześlij Drukuj
Virgin Atlantic zaproponował połączenie swoich działań z brytyjskimi liniami bmi kupionymi właśnie za 400 milionów euro przez Lufthansę. W wyniku tej transakcji może powstać europejski super-przewoźnik.
Lufthansa, narodowe niemieckie linie lotnicze, ma obecnie 80 procent bmi, znanego wcześniej jako British Midland, i prawdopodobnie złoży ofertę na pozostałe 20 procent znajdujące się w posiadaniu Scandinavian Airlines (SAS). Zarówno ten pakiet, jak i cały SAS zostały wystawione na sprzedaż.

Virgin Atlantic, przewoźnik będący własnością sir Richarda Bransona, odpowiedział na zakup bmi, proponując połączenie swoich działań z bmi. Szczegóły oferty Virgin nie są znane, ale prawdopodobnie zakłada ona albo odkupienie bmi od Lufthansy, albo zintegrowanie działań wszystkich trzech przewoźników w ramach partnerstwa, w wyniku którego powstałby dominujący gracz na europejskim rynku lotniczym. Lufthansa nie ma zamiaru sprzedawać bmi. Chce być natomiast motorem konsolidacji w sektorze lotniczym.

Sojusz z Virgin pozwoliłby niemieckiemu przewoźnikowi na wykorzystanie lepiej znanej marki Virgin do ekspansji międzynarodowej, w szczególności na zatłoczonym lotnisku Heathrow. Przejęcie bmi spowoduje, że Lufthansa stanie się drugim największym operatorem na Heathrow, najbardziej ruchliwym lotnisku świata, ustępując jedynie British Airways, dla którego główne londyńskie lotnisko jest największą bazą.

Zwiększenie obecności na Heathrow pozwoli Lufthansie rzucić wyzwanie BA na dochodowych trasach transatlantyckich do USA. Lufthansa przy okazji publikacji wyników podała, że sir Michael Bishop, prezes bmi, wykorzystał opcję sprzedaży swojego pakietu 50 procent plus jednej akcji w przewoźniku, a całą transakcja ma zostać sfinalizowana do 12 stycznia. Opcję uzgodniono w 1999 roku, kiedy Lufthansa nabyła 30-procentowy pakiet w bmi. Wtedy również określono cenę pakietu sir Michaela. Zarówno BA, jak i Virgin wyrażały zainteresowanie odkupieniem pakietu sir Micheala, ponieważ bmi kontroluje 12 procent niezwykle cennych miejsc postojowych na Heathrow.

Steve Ridgway, prezes Virgin Atlantic, powiedział: "Wszyscy spekulowali, że dla Virgin Atlantic i bmi sensowne byłoby połączenie ich długo- i krótkodystansowych siatek połączeń". "Teraz pojawia się szansa, by to zrobić i stworzyć nowego, silnego konkurenta dla BA. Jestem przekonany, że Lufthansa zdaje sobie sprawę z tej możliwości i że byłby to naprawdę dobry przykład racjonalnej konsolidacji branży. Byłoby to dobre dla konsumentów i brytyjskiego sektora korporacyjnego".

Branża lotnicza przechodzi okres konsolidacji, ponieważ przewoźnicy zmagają się w wysokimi cenami paliwa i spadkiem popytu ze strony konsumentów. Karty w tej grze rozdają Lufthansa, BA i Air France-KLM, które kupują lub łączą się z mniejszymi europejskimi przewoźnikami.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się