Menu Region

Exeo - pierwszy taki Seat

Exeo - pierwszy taki Seat

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Maciej Pobocha

Prześlij Drukuj
Exeo jest pierwszym w historii hiszpańskiej marki samochodem klasy średniej. To w gruncie rzeczy zmieniony Volkswagen Passat ze znaczkiem Seata
Exeo będzie rywalizował z Fordem Mondeo, Volkswagenem Passatem i Toyotą Avensis. Jego sprzedaż w Polsce rozpocznie się w drugim kwartale przyszłego roku.

Nowy Seat ma płytę podłogową, którą wykorzystano już w VW Passacie i Audi A4. Stosowanie tych samych podzespołów przez marki należące do jednego koncernu (Seat, VW i Audi wchodzą w skład Volkswagena) to obecnie standard. W ten sposób tnie się koszty produkcji. Przy dzisiejszym spadku sprzedaży nowych samochodów wspólne używanie części nawet przez różne koncerny zaczyna być nie tylko celnym posunięciem finansowym, a koniecznością.

Tak więc Seat ma nie tylko tę samą platformę co Passat, z którym będzie rywalizował na rynku. Zastosowano w nim też takie same silniki: benzynowe o mocach od 102 KM do 200 KM i wysokoprężne rozwijające moce od 120 KM do 170 KM. Pięć z sześciu oferowanych silników (poza najsłabszym benzynowym) to jednostki turbodoładowane. Wszystkie spełniają wymagania przyszłej normy czystości spalin Euro 5.

Exeo oferowany będzie jako sedan z bagażnikiem mającym pojemność 460 l. To niezbyt dużo. W Passacie objętość przestrzeni bagażowej wynosi 565 l, w Toyocie Avensis sedan - 520 l, a w Fordzie Mondeo sedan (z pełnowymiarowym kołem zapasowym) - 493 l. Na razie nie mówi się o wersji kombi, ale spodziewać się można, że zostanie wprowadzona na rynek kilka miesięcy po sedanie.

Jednym z elementów wyposażenia będzie otwierane okno dachowe z ogniwami słonecznymi, zasilającymi system wentylacji, który może pracować także po wyłączeniu silnika. To rozwiązanie ma zmniejszyć zużycie paliwa, a co za tym idzie, emisję dwutlenku węgla do atmosfery.

Emisji tej coraz baczniej przygląda się Komisja Europejska, która zamierza wymusić na producentach samochodów, aby maksymalnie ją ograniczyły. Seat chce to robić korzystając z energii słonecznej.
Na wyposażeniu znajdzie się system świateł doświetlających zakręty, dzięki czemu łatwiej jest w nocy zauważyć pieszego idącego poboczem. Standardem ma być dziewięć poduszek powietrznych, w tym poduszka chroniąca kolana kierowcy.

Exeo ma dwuwarstwowe szyby boczne, które zmniejszają hałas dochodzący do wnętrza pojazdu i utrudniają włamanie się do pojazdu. Podobne rozwiązanie zastosowano m.in. w Peugeocie 607 i przyznać trzeba, że jest rzeczywiście ciszej niż w innych samochodach, które mają szyby składające się z jednej warstwy.

Nowy Seat będzie produkowany w Martorell koło Barcelony. Najpierw jego sprzedaż rozpocznie się w Hiszpanii (wiosna 2009 r.), gdzie w najtańszej wersji ma kosztować ok. 22 tys. euro (ok. 78,5 tys. zł). I właśnie cena może być w przypadku Exeo języczkiem u wagi.

Ceny VW Passata sedan (najlepiej sprzedający się w 2007 r. samochód klasy średniej zaczynają się od 71 890 (silnik 1,6 l/102 KM), Toyoty Avensis (drugie miejsce w rankingu) 1,6 l/110 KM od 62 400 zł, a Forda Mondeo sedan (pozycja trzecia) 1,6/110 KM od 72 800 zł.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się