Menu Region

Internet, gry i wypożyczalnia filmów w nowej konsoli Sony

Internet, gry i wypożyczalnia filmów w nowej konsoli Sony

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Maciej Bójko

Prześlij Drukuj
Na rynek polski właśnie trafia nowa wersja kieszonkowej konsoli do gier PlayStation Portable. Ci, którzy oczekiwali rewolucji, czują się trochę zawiedzeni (zmiany sprowadziły się do dodania mikrofonu i jaśniejszego, bardziej kolorowego ekranu).
Ale i tak w tydzień w Japonii sprzedało się 150 tys. sztuk nowej PSP 3000. Konsolowy biznes ma się dobrze i nie przestaje się dynamicznie rozwijać. Dotąd na całym świecie kupiono ponad 40 mln PlayStation Portable i blisko 80 mln sztuk konkurencyjnego Nintendo DS, a także 40 mln Nintendo Wii, 22 mln Xboksów 360 i 16 mln sztuk PlayStation 3.

Samo wyrażenie "konsola do gier" jest zresztą nieścisłe. Kiedyś istotnie na tych urządzeniach mogliśmy jedynie grać, ale teraz są one o wiele bardziej wszechstronne.

Pozwalają słuchać muzyki, przeglądać zdjęcia, oglądać filmy, korzystać z internetu, a nawet bywają wykorzystywane do poważnych obliczeń naukowych. PlayStation 3 i Xbox 360, podłączone do internetu, stają się domową wypożyczalnią filmów, choć te usługi niestety w tej chwili nie są w Polsce dostępne. Zastosowań ciągle przybywa.

Mimo wszystko gry są motorem napędowym tej branży. Firma Global Industry Analysts szacuje wartość rynku gier na około pięćdziesiąt miliardów dolarów rocznie, z czego większość, czyli ok. 57 procent, to tytuły na konsole, a reszta na komputery osobiste. To więcej niż dochody amerykańskiego przemysłu filmowego. To także więcej niż Microsoft zarabia na sprzedaży systemu Windows.

Te liczby mogą dziwnie wyglądać w Polsce, gdzie gry traktujemy jako rozrywkę niszową, przeznaczoną raczej dla dzieci i związaną z komputerami osobistymi niż z konsolami. Istotnie, nad Wisłą ciągle rynek konsoli jest w powijakach. Łącznie kupiliśmy może milion sztuk wszystkich konsoli do gier.

Utworzenie Sony Computer Entertainment Poland, zajmującego się rodziną PlayStation i grami na nich, i polskiego działu Microsoftu opiekującego się konsolą Xbox 360, to wydarzenia ostatnich dwóch lat.

Oczywiście spadek cen akcji na giełdzie i słabnący złoty prowokuje pytanie, czy kryzys nie powstrzyma rozwoju konsoli w Polsce. Piotr Pągowski, szef działu Entertainment and Devices Microsoftu, przyznał w rozmowie z "Polską", że chudnący portfel przeciętnego Kowalskiego musi mieć wpływ na rynek.

"Ale z drugiej strony najtańszą rozrywką jest właśnie rozrywka domowa, czyli m.in. właśnie konsole. W ciągu dwóch lat obniżyliśmy cenę Xboksa 360 z 1600 do ok. 800 złotych. Konsole z rynku elitarnego stają się rynkiem masowym" - dodał.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się