Menu Region

Wielka Brytania: dziewczynki mądrzejsze od chłopców

Wielka Brytania: dziewczynki mądrzejsze od chłopców

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Rosemary Bennett "The Times"

Prześlij Drukuj
Dziewczęta zaczynają szkołę podstawową z dwumiesięczną przewagą nad chłopcami w kwestii umiejętności uczenia się i przyswajania wiedzy - wynika z badań.
Wyniki badań przeprowadzonych w całej Wielkiej Brytanii na grupie liczącej kilka tysięcy pięciolatków wskazują, iż - gdy chodzi o umiejętność wysławiania się i uczenia - przed rozpoczęciem szkoły chłopcy są średnio opóźnieni o dwa miesiące w stosunku do dziewczynek.

Nauczyciele i rodzice od dawna podejrzewali, że w kwestii rozwoju zdolności uczenia się, różnica między obiema płciami zaczyna kształtować się już we wczesnym okresie życia. Jednak dopiero obecne badania po raz pierwszy w sposób prawidłowy i na dużej próbie pokazują rozmiar tego zjawiska u bardzo małych dzieci.

Chodzi o duże prospektowe badanie Millenium Cohort Study. Autorzy projektu śledzą rozwój 15 tys. dziewcząt i chłopców urodzonych w pierwszych dwu latach tego stulecia.

Dzieci przebadano określającym zakres słownictwa testem słownikowym oraz testami rozpoznawania podobieństw i konstrukcji schematów. Zbadano w ten sposób trzy podstawowe zdolności decydujące o umiejętności przetwarzania informacji. Testy przeprowadzili doświadczeni ankieterzy w miejscu zamieszkania dzieci. Wyniki wskazują, że gdy chodzi o każdy z tych trzech wskaźników, dziewczęta wyprzedzają chłopców o mniej więcej dwa miesiące.

- Wyniki badań nie oznaczają oczywiście, iż wszystkim pięcioletnim dziewczynkom idzie pod tym względem lepiej niż chłopcom. W najbardziej zaawansowanej, liczącej 10 proc. wszystkich badanych, grupie mamy mniej więcej tyle samo chłopców, co dziewcząt. Jednak w grupie, która osiągała gorsze wyniki, jest mniej dziewczynek - mówi kierująca projektem Kirstine Hansen.

Dodaje ona, iż te same dzieci poddawano podobnym testom dwa lata temu, gdy miały trzy latka. Choć u tak małych dziewcząt i chłopców trudniej określić poziom rozwoju w poszczególnych obszarach uczenia się wyniki wskazywały na istnienie podobnego trendu.

Brytyjskie Ministerstwo Edukacji i Umiejętności już wyraziło obawy związane z problemem odpowiedniego rozmieszczania w klasach dzieci, które rozwijają się i dojrzewają w różnym tempie.

1 »

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się