Upały w Polsce mogą opóźnić pociągi. Ciężarówki zjadą z dróg

    Upały w Polsce mogą opóźnić pociągi. Ciężarówki zjadą z dróg

    Robert Domżał

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Ograniczenia w ruchu obowiązują latem również na drogach. Jezdnie wykonane z masy bitumicznej nagrzewają się w jeszcze większym stopniu, co szyny
    1/6
    przejdź do galerii

    Ograniczenia w ruchu obowiązują latem również na drogach. Jezdnie wykonane z masy bitumicznej nagrzewają się w jeszcze większym stopniu, co szyny ©Marek Zakrzewski

    Meteorolodzy zapowiadają na czwartek, piątek i sobotę upały. Termometry mogą pokazać 37 stopni Celsjusza. Skutki upałów odczują podróżujący pociągami.
    Przed nami kilka upalnych, ale i burzliwych dni. W Pile, Kaliszu i Ostrowie Wielkopolskim słupek rtęci na termometrach może sięgnąć 37 stopni Celsjusza. Jak przewiduje Leszek Szaradowski z IMiGW w Poznaniu, tylko o jeden stopień mniej będzie w stolicy województwa i w Koninie.

    Taki upał odczuć mogą pasażerowie nawet klimatyzowanych wagonów. Jeśli temperatura szyn przekroczy 55 stopni Celsjusza, wówczas PKP Polskie Linie Kolejowe ograniczą na niektórych odcinkach prędkość pociągów. Wówczas pociągi zaczną się spóźniać.

    Komunikaty o ograniczeniach prędkości i opóźnieniach będą podawane na dworcach na bieżąco. Będą też zamieszczane na stronach: www.plk-sa.pl w zakładce rozkład jazdy/mój pociąg i na stronach internetowych przewoźników kolejowych.

    - Temperatura badana jest co godzinę w torze bezstykowym, czyli takim, gdzie nie ma połączeń szyn. Na tej podstawie diagnosta określa, o ile należy ograniczyć prędkość pociągu - wyjaśnia Zbigniew Wolny z PKP Polskie Linie Kolejowe. Szyny dostosowane są do temperatury 27 stopni Celsjusza. Przy takich upałach, jakie mamy obecnie, nagrzewają się nawet do 50 stopni Celsjusza.

    Szyny bezstykowe mają po kilka kilometrów długości. Dlatego, gdy się nagrzeją, wydłużają się o kilkadziesiąt centymetrów. Kontrole ich odkształceń prowadzone są przy użyciu tzw. toromierzy - urządzeń mierzących odległość między szynami.

    1 »

    Czytaj treści premium w Polsce Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (5)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    kierowcy ciężarówek

    Luke (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Współczuję wszystkim kierowcom ciężarówek którzy w te upały muszą siedzieć w tych piekarnikach, kabina ciężarówki niczym nie różni się od samochodu osobowego i podczas tych upałów nagrzewa się tak...rozwiń całość

    Współczuję wszystkim kierowcom ciężarówek którzy w te upały muszą siedzieć w tych piekarnikach, kabina ciężarówki niczym nie różni się od samochodu osobowego i podczas tych upałów nagrzewa się tak samo szybko powodując że życie w takim miejscu staje się wręcz niemożliwe.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    gimbus, który definiował maksymalną temperaturę

    spokojny

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 3

    „Szyny dostosowane są do temperatury 27 stopni Celsjusza”.
    Bardzo przewidująco.
    Pewnie gimbus, który definiował maksymalną temperaturę akurat chorował kiedy w szkole przerabiano „pogodę w...rozwiń całość

    „Szyny dostosowane są do temperatury 27 stopni Celsjusza”.
    Bardzo przewidująco.
    Pewnie gimbus, który definiował maksymalną temperaturę akurat chorował kiedy w szkole przerabiano „pogodę w Polsce”.
    Niech zgadnę: na zimę przewidziano miminum na minus jeden stopień?zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    @spokojny

    ojej (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    powinieneś zostać jasnowidzem i zastąpić tego pana z Człuchowa no nie?!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    w tym chorym

    ZENADA (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

    krajiu wciaz jest zle , zima tez zle , latem tez zle , nieuki z nadania parti rzadza i sa tego efekty .

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Kto tu jest głupi..

    CyklonB (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 2

    Co ma odwodnienie (tak podano w art. powyżej) do rozszerzalności się szyn. Jedynym skutecznym rozwiązaniem są odprężacze niestety PKP w Polsce ich nie stosuje, urządzenia takie są powszechnie...rozwiń całość

    Co ma odwodnienie (tak podano w art. powyżej) do rozszerzalności się szyn. Jedynym skutecznym rozwiązaniem są odprężacze niestety PKP w Polsce ich nie stosuje, urządzenia takie są powszechnie stosowane np. w Hiszpanii, były także w MPK Łódź ale podczas obecnych modernizacji w Łodzi także na niech zaoszczędzono.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Nie przegap

    Wideo