Menu Region

Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe Omega 3 i Omega 6

Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe Omega 3 i Omega 6

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Małgorzata Wójcik

2Komentarze Prześlij Drukuj
Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe Omega 3 i Omega 6 Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe Omega 3 i Omega 6

Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe to związki, których organizm człowieka nie jest w stanie sam wyprodukować, dlatego pobiera je z pożywienia. (© shutterstock)

Kwasy te to dwa rodzaje niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Są one substancjami odżywczymi koniecznymi do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Podnoszą poziom energii, zwiększają odporność na choroby serca i płuc, poprawiają zdolność umysłową i wspomagają działanie systemu immunologicznego.

Wizytówka



NNKT to związki, których organizm człowieka nie jest w stanie sam wyprodukować, dlatego pobiera je
z pożywienia. Kwasy Omega 3 znajdują się głównie w rybach: makreli, tuńczyku, łososiu, sardynkach, a także w jajach gołębich oraz w siemieniu lnianym.
Kwasy Omega 6 - w rzepaku, wiesiołku i słoneczniku.
Organizmowi potrzebna jest równowaga między spożywanymi obydwoma rodzajami kwasów: proporcje między Omega 3 a Omega 6 powinny być jak 1:5.
Ponieważ dieta Europejczyków, w przeciwieństwie np. do Azjatów, jest uboga w ryby i naturalne tłuszcze roślinne, dlatego wielu z nas cierpi na niedobór cennych NKKT.


Właściwości



Kwasy Omega 3 obniżają poziom cholesterolu i trójglicerydów (odgrywają istotną rolę w ich transporcie i metabolizmie), zapobiegają powstawaniu skrzepów naczyniowych, rozszerzają naczynia tętnicze i redukują nadciśnienie. Dzięki nim produkowane są substancje zmniejszające ryzyko ataku serca. Ponieważ mają działanie przeciwzapalne, często stosowane są w leczeniu chorób stawów i łuszczycy.
Kwasy Omega 6 to doskonały lek na dolegliwości związane z napięciem przedmiesiączkowym, zwłaszcza bólem piersi (czyli tzw. mastalgią). Picie tranu zawierającego Omega 3 łagodzi bóle menstruacyjne, zapobiega występowaniu raka sutka i leczy tę chorobę.

Oprócz kwasów otrzymanych z olejów rybich, takie działanie ma też olej z lnu, gdyż najlepiej hamuje
rozwój komórek rakowych.

Bardzo istotnym zadaniem NNKT jest utrzymywanie odpowiedniego poziomu cukru we krwi oraz odpowiedniej wagi ciała. Dzięki nim czujemy się dłużej najedzeni i mamy mniejsze pragnienie. Ich niedobór powoduje natomiast uczucie głodu. Inną funkcją jest utrzymanie wody w skórze, co zapobiega szybkiemu starzeniu się. U osób cierpiących na niedobór kwasów Omega 3 ciało jest suche, skóra pęka i łuszczy się. Kosmetyki zawierające olejek z wiesiołka zapewniają świeżość
i jędrność cery.

Stosowanie



Dieta bogata w NNKT wskazana jest dla wszystkich dbających o zdrowie i urodę, a także dla małych dzieci. Szczególnie zalecana jest osobom z obniżoną odpornością, cierpiącym na alergie i problemy ze stawami.
Kwasy Omega 3 i inne, które z nich powstają, powinny znaleźć się w jadłospisie kobiet ciężarnych. Są
potrzebne do prawidłowego rozwoju płodu, zwłaszcza w ostatnich trzech miesiącach ciąży, gdyż korzystnie wpływają na rozwój układu nerwowego maleństwa. Wysoki poziom kwasów Omega 3 i Omega 6 jest jednym z czynników wspomagających produkcję mleka w piersiach matki.

Dawkowanie



Najlepiej przyjmować 3-5 g olejów rybnych dziennie. U pacjentów z reumatoidalnym zapaleniem stawów zaleca się dawki 6-gramowe. Zapobiegawczo można pić dziennie ok. 2000 mg oleju z wiesiołka (dzieci) i 4000 mg (dorośli) lub łyżkę oleju lnianego.

CZYTAJ TEŻ:

Odżywcze kwasy omega-3
Tran ochroni przed chorobą psychiczną
Ludzie są bardziej inteligentni, jeśli jedzą często ryby
Reklama
2

Komentarze

zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Aby komentować ten artykuł, musisz być zalogowany.

Zaloguj lub zarejestruj się

kwasy

+176 / -184

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

aga (gość)  •

coraz częściej spotykam się z opiniami, że wspłczesnemu człowiekowi sama dieta nie wystarczy i w zasadzie nie ma innej możliwości jak suplementować się kwasami, bo bez nich "siada" dosłownie wszystko. Ja osobiście jem sporo oleju lnianego, niektóre ryby (za nimi niestety nie przepadam) i siłą rzeczy stawiam na trany i inne podobne produkty, moje najnowsze odkrycie to olej z kryla (coś w tym stylu produktyoMega3.pl). Wydaje mi się tez, że odkąd zaczęłam zwracać baczniejszą uwagę na te kwasy i jem ich więcej czuję się znacznie lepiej - choć może to autosugestia :-)

odpowiedzi (0)

skomentuj

Kwasy omega 3 są niezwykle istotne w codziennej diecie

+222 / -183

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Mikam (gość)  •

"W przypadku osób dorosłych dostarczanie zbyt małej ilości kwasów omega-3 zwiększa ryzyko wystąpienia zawału serca, udaru mózgu oraz może przyczynić się do rozwoju różnego typu nowotworów. Brak lub przyjmowanie tego rodzaju kwasów w niedostatecznych ilościach przyśpiesza również proces starzenia się organizmu, wpływa na obniżenie samopoczucia, sprzyja występowaniu nerwic oraz stanów depresyjnych. Problemy skórne typu łuszczyca, łupież łojotokowy oraz zwykły, suchość skóry twarzy i rąk również są reakcją organizmu na brak odpowiedniej dawki niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNTK)." Więcej można poczytać na: http://kwasyomega3.wordpress.com/2012/04/20/konsekwencje-niedoboru-kwasow-omega-3/

odpowiedzi (0)

skomentuj
Reklama
Reklama