Kraków. Produkcja jaguarów pod Wawelem? Potentat...

    Kraków. Produkcja jaguarów pod Wawelem? Potentat motoryzacyjny szuka miejsca pod nową fabrykę

    Piotr Rąpalski

    Gazeta Krakowska

    Aktualizacja:

    Gazeta Krakowska

    Do tej pory podawano, że firma rozważa lokalizację zakładu - który ma produkować ok. 200 tys. aut rocznie - na Słowacji, Węgrzech, w Czechach, Turcji i Polsce. Taka informacja pojawiła się już w maju. Natomiast w miniony czwartek indyjska gazeta "Economic Times of India" podała, że w rywalizacji o fabrykę Polska pokonała Słowację.

    A już w minioną niedzielę "Sunday Times", powołując się na rozmowę z ważnym ekspertem z branży motoryzacyjnej, podał, że chodzi o Kraków. W mieście działa już indyjski potentat w produkcji stali, Arcelor Mittal, zarządzający kombinatem w Nowej Hucie.

    Co więcej, w tym obszarze planowany jest też wart kilka miliardów złotych projekt "Nowa Huta Przyszłości", który ma przygotować tereny pod wielkie inwestycje, m.in. bazy logistyczne czy laboratoria wysokich techonologii. Wykorzystana do transportu produktów ma być też zmodernizowana linia kolejowa i budowana jest trasa S7 łącząca się z autostradą A4. To może kusić inwestorów.

    - Proszę o informacje zapytać Ministerstwo Gospodarki lub samą firmę Tata - odpowiedziała nam Sylwia Winiarek, rzeczniczka Arcelor Mittal w Polsce, zapytana o ewentualne rozmowy między potentatem z rynku stali a producentem samochodów.
    Ministerstwo na nasze pytania nie chciało odpowiedzieć, ale wczoraj głos w sprawie zabrał minister gospodarki Janusz Piechociński.

    - Prowadzimy rozmowy z poważnym partnerem z sektora motoryzacyjnego, chodzi o inwestycję wartą 1,7 mln funtów, budowę fabryki samochodów kategorii premium - mówił wicepremier dziennikarzom we Wrocławiu. Nie zdradził, jak Polska wypada w wyścigu, ani o jaką firmę chodzi. Dodał jednak, że zakład może zatrudnić nawet 5 tys. osób. Dla jego budowy potrzeba ok. 400-500 hektarów terenu.

    Zapytaliśmy więc u źródła, w firmie Tata Motors. - Europa jest atrakcyjną opcją, ale ciągle tylko jednym z kilku miejsc branych pod uwagę - odpowiedziała "Gazecie Krakowskiej" Vrushali Deshpande, dyrektorka ds. public relations w firmie Tata Motors.- Żadne ostateczne decyzje co do lokalizacji nie zostały podjęte. Wszelkie rozmowy są poufne...

    Potwierdził jednak, że budowa nowej fabryki jest planowana. Spółka Jaguar, należąca do Tata Motors, wyprodukowała w ub.r. około 450 tys. aut, ale planuje rozwinąć produkcję do miliona egzemplarzy. Jaguar i Land Rover to marki aut wywodzące się z Wielkiej Brytanii. Prawo ich produkcji Hindusi wykupili jednak już kilka lat temu za 2,3 mld dolarów od firmy Ford.

    Tata Motors ma obecnie trzy fabryki tych marek samochodów w Wielkiej Brytanii, ale osiągnęły one maksymalne możliwości produkcyjne. Rok temu firma Tata otworzyła też zakład w Chinach. Ponadto buduje jeszcze jeden w Brazylii. Myśli jednak też o USA lub Meksyku.

    Cała sprawa owiana jest jednak tajemnicą. Wcześniej to na Dolnym Śląsku wybuchła euforia, że tam Tata umieści swój zakład, w Jaworze. Powstaje tam licząca 460 hektarów Dolnośląska Strefa Aktywności Gospodarczej, tuż obok budowanej trasy ekspresowej S3. Wciąż jednak nie ma pewnej odpowiedzi na pytanie, czy firma w ogóle wybierze Polskę...


    Czytaj treści premium w Polsce Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (15)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Pasuje

    spokojny

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    „Pod Wawelem”?
    Pasuje.
    Tam jest taka jama, smok się w niej uchował
    to można i jaguary do niej wpuścić.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Paiz

    Paiz (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

    Jawor walczy z miejscowością NITRA (Słowacja). Na 80 proc. wybiorą Polskę, ale Słowacja robi co może by wygrać bitwę. Kraków nie był brany pod uwagę. Za to wczoraj dwie firmy (IT i finanse)...rozwiń całość

    Jawor walczy z miejscowością NITRA (Słowacja). Na 80 proc. wybiorą Polskę, ale Słowacja robi co może by wygrać bitwę. Kraków nie był brany pod uwagę. Za to wczoraj dwie firmy (IT i finanse) zdecydowały się na Kraków (Bonarka BP). Razem jakieś 700 miejsc pracy w I etapie. Docelowo 2 tysiące. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Jawor

    normalny (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

    Ludzie opamiętajcie się, Jawor już był odwiedzany przez właścicieli Jaguara chyba z 10 razy, we Wrocławiu oni są co tydzień, wszystko już dograne, to będzie Jawor. Jakaś gazeta napisała bzdury o...rozwiń całość

    Ludzie opamiętajcie się, Jawor już był odwiedzany przez właścicieli Jaguara chyba z 10 razy, we Wrocławiu oni są co tydzień, wszystko już dograne, to będzie Jawor. Jakaś gazeta napisała bzdury o Krakowie a wszyscy już to kopjują
    Jawor leży niedaleko zachodniej granicy, w promieniu godziny jazdy jest się w Czechach albo w Niemczech, jest autostrada, będzie droga szybkiego ruchu są dwie linie kolejowe, w kierunku obu granic, jest działka ponad 400 ha.
    W pobliżu (1 h drogi) mieszka ponad 1 milion mieszkańców.
    Kraków nigdy nie był rozważany, m.in. dlatego że nie leży przy zachodniej granicy .zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Hahahaha

    hulahop (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Im więcej sobie będziesz powtarzał te swoje "argumenty", tym bardziej w nie będziesz wierzył, a, że są żałosne, to świadczą o tym choćby:
    - w odległości 1h od Krakowa mieszka ok. 6-7mln ludzi (jak...rozwiń całość

    Im więcej sobie będziesz powtarzał te swoje "argumenty", tym bardziej w nie będziesz wierzył, a, że są żałosne, to świadczą o tym choćby:
    - w odległości 1h od Krakowa mieszka ok. 6-7mln ludzi (jak podajesz od Jawora 1 mln, tj. tyle, co w samym Krakowie)
    - nie wiem, skąd kryterium odległości od granicy zachodniej i od Czech (siedziba firmy jest w Indiach nie w Czechach lub w Niemczech)
    - pod względem dostępu do wykwalifikowanej kadry technicznej, inżynierskiej, naukowej, to tu nawet nie ma nawet czego porównywać, podobnie jak pod względem dostępu do kultury, rozrywki, do tego dochodzi marka i prestiż samego miasta i regionu,
    - na plus Krakowa dochodzi lokalizacja innego giganta - fabryki MAN oraz giganta stalowego, którego blacha może posłużyć do budowy samochodów i jest na miejscu
    - jedynym słabym ogniwem są moim zdaniem nijaki prezydent i urzędnicy magistratu, którzy mogą nie sprostać wyzwaniu - ale obym się mylił.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Radio Erewań

    ..... (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    nie jaguar ale dachowiec
    nie w krakowie ale we wrocku
    nie produkcja ale hodowla

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    to jak to w końcu jest?

    nieomylny (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 9

    Przecież było niedawno podane, że Tata, za radą RZĄDU skłoniła się ku Wrocławowi (nie wiem co mi się kołacze, że Legnicy) i znów niedawno pomyje poszły na PO, która kolejny raz z resztą (tak samo...rozwiń całość

    Przecież było niedawno podane, że Tata, za radą RZĄDU skłoniła się ku Wrocławowi (nie wiem co mi się kołacze, że Legnicy) i znów niedawno pomyje poszły na PO, która kolejny raz z resztą (tak samo jak PiS na dodatek) olała ciepłym moczem Kraków, który dostaje jakieś ochłapy i ma najmniej z Polskich miast z Unii i najmniej się w nim inwestuje.

    Jakieś zatyłcza dostały miliardy na strefę ekonomiczną.
    Kraków - bez kozery drugie najważniejsze miasto w Polsce - nie ma w ogóle fabryk. 2 uczelnie techniczne z czołówki Uniwersytetów polskich produkują techników, którzy potem nie mają gdzie pracować, bo w Krakowie same korporacje i biura, finanse, banki, usługi. A elektronicy, automatycy, co? Zero pracy i namacalnej technologii, inżynierii. Co najwyżej 2 montownie + biedronki dla inżynierów Valeo czy Delphi czy jak to teraz się nazywa... MARNOŚĆ!!!

    A rząd co?
    NIC!
    Mittalowi oddał za pół darmo grunty, dołożył do wielkeigo pieca, który będzie pracował na niego i jeszcze poznosił akcyzy i podatki na media (prąd głównie). W krakowie jak za komuny, ludzie robią na kombinacie. A studenty na śmieciówki.

    Pracy nimo, przyszłości nimo.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    krakowianka mówi:

    oj (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

    Te Panie Majch...i tak dalej nieważne, najpierw to sobie drogi zróbcie dobre a potem zapraszajcie potentatów. Tata w Krakowie... hahahahahhaha ale jaja ryczę ze śmiechu! A Mama w Nowej Hucie :D :D...rozwiń całość

    Te Panie Majch...i tak dalej nieważne, najpierw to sobie drogi zróbcie dobre a potem zapraszajcie potentatów. Tata w Krakowie... hahahahahhaha ale jaja ryczę ze śmiechu! A Mama w Nowej Hucie :D :D :D :D :D Wiadomo że wybiorą Wrocław po pierwsze: Dojazd bezbłędny na Niemcy, umiejscowienie idealne.Wrocław skupia koło siebie same potężne fabryki.... Po co im się budować w mieście w którym nic nie ma?Tylko kultura która nikomu pracy nie da?:D Kraków nie inwestuje w ludzi tylko w kulturę :D :D :D Tańczmy i pijmy, bawmy się w teatrze.. a za co ? a nie ważne jutro o tym pomyślimy, weźmiemy kredyt w Providencie :D zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    U ciebie na podwórku za to będzie

    Bochnia górą (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Żebyś się jeszcze nie zdziwiła wróżko od siedmiu boleści.... A co do tej zabawy- może ty tańczysz i pijesz japcoki pod śmietnikiem za pieniądze z providenta!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    gość

    gość (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3 / 2

    a fabryka MAN to co? pietruszkę posiali?? Niepołomice to najnowocześniejszy zakład koncernu - i jakoś im nie przeszkadza że do Monachium daleko

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    o inwestycji motoryzacji

    robert (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    1 miejsce jakie mozna wybrac to tereny koło alcelor mittal kombinat lub na miejscu cementowni lub obok cementowni tam by było najlepiej bliski dojazd dobra trasa i lokalizacja. i trasa tranzytowa...rozwiń całość

    1 miejsce jakie mozna wybrac to tereny koło alcelor mittal kombinat lub na miejscu cementowni lub obok cementowni tam by było najlepiej bliski dojazd dobra trasa i lokalizacja. i trasa tranzytowa na transport aut do salonów przedazy lub lawetami to dworca towarowego auta na pociągi i wyjazd w inne rejony na handel......
    zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ?!?!?!?!?!? idioci

    KR (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 8 / 3

    przecież tydzień temu TATA oficjalnie podała że wybrała Wrocław.

    Ktoś jest naćpany w redakcji ?!?!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    do dziennikarzy GK

    kibic (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 1

    Kilka dni temu GK zamieściła tekst, w którym oskarżyła rządzących że to przez nich Kraków przegrał tę inwestycję...napisałem wówczas swoje zdanie ale widać ktoś z Waszej gazety stwierdził że jest...rozwiń całość

    Kilka dni temu GK zamieściła tekst, w którym oskarżyła rządzących że to przez nich Kraków przegrał tę inwestycję...napisałem wówczas swoje zdanie ale widać ktoś z Waszej gazety stwierdził że jest ono tak mało ważne że nie trzeba go upublicznić. Za to Wasz artykuł dał strawę dla różnego rodzaju hejterów, którzy mogli spokojnie nabluzgać i narzygać na kogo popadnie, bo mamy przecież demokrację. Mam do Was dziennikarze pytanie, czy czegoś się nauczycie z tego przykładu i czy będziecie w stanie rzetelnie informować bez różnych wycieczek i dziwnych wniosków?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ..

    .. (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 5

    Nie wiem czy jest się z czego cieszyć. Takie montownie powstają tam, gdzie jest tania siła robocza. Podatków pewnie w Polsce też wiele nie zapłacą bo po to są te "tajne negocjacje".


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    gosc

    gosc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 4 / 5

    Biura źle , fabryki źle, kultura źle, wszystko źle najlepiej w domu siedzieć i niech państwo daje kasę


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    osc

    osc (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 2 / 3

    Nikt nie napisał że budowa fabryki to źle, tylko nie ma z czego robić wielkiego halo jakby to dla nas był nie wiadomo jaki skok cywilizacyjny że będziemy hindusowi auta składać. Jak będą powstawały...rozwiń całość

    Nikt nie napisał że budowa fabryki to źle, tylko nie ma z czego robić wielkiego halo jakby to dla nas był nie wiadomo jaki skok cywilizacyjny że będziemy hindusowi auta składać. Jak będą powstawały polskie fabryki to się będziemy bardziej cieszyć.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Nie przegap

    Wideo