Menu Region

Kamery policzą prędkość

Kamery policzą prędkość

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Janusz Goli

Prześlij Drukuj
Policja może mieć nowy sposób na kierowców jeżdżących zbyt szybko.
Trwają właśnie testy systemu, który potrafi m.in. nagrywać samochody i zliczać średnią prędkość aut. Jeśli okaże się ona za duża, kierowcy będzie groził mandat. W ramach projektu Connect na odcinku ok. 60 km dróg krajowych nr 7 (do Krakowa), 8 (kierunek Tomaszów Mazowiecki) i 50 (obwodnica Mszczonowa) w województwie mazowieckim zamontowano kamery na specjalnych rusztowaniach w formie bramek.

W momencie gdy samochód mija bramkę, jest nagrywany, a system rozpoznaje tablicę rejestracyjną auta i na tej podstawie możliwe jest wskazanie właściciela pojazdu.
Kolejne kamery znajdują się kilka kilometrów dalej i ponownie rejestrują auto. Następnie system sprawdza czas, w jakim samochód pokonał dany odcinek i wylicza średnią prędkość. Jeśli jest ona większa od maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku (np. 112 km/h przy ograniczeniu do 90 km/h), kierowca może spodziewać się mandatu.

Tego typu rozwiązania stosowane są m.in. przez Szwajcarów i Austriaków na autostradach i w tunelach, a przez Niemców i Brytyjczyków na wybranych drogach. W Polsce odbyły się kiedyś próby systemu kamer zliczającego średnią prędkość na jednym z warszawskich mostów, ale póki co nie został on wprowadzony do użytku.

Na razie system Connect jest tylko testowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Głównym zadaniem systemu jest zapewnienie bezpieczeństwa i płynności ruchu. Chodzi m.in. o przewidywanie zmian (załamań) pogody i przeciwdziałanie ich skutkom, organizowanie akcji zimowego utrzymania dróg z wystarczającym wyprzedzeniem i ostrzeganie przed niebezpiecznymi sytuacjami takimi jak: zatory, mgła, gołoledź, boczny wiatr, wypadki czy roboty drogowe.

System pozwoli też na informowanie podróżnych o prognozowanym czasie przejazdu przez konkretne odcinki z uwzględnieniem ewentualnych korków oraz na regulowanie płynności jazdy poprzez sugerowanie prędkości w konkretnych punktach drogi, a w razie wystąpienia korków umożliwić skierowanie ruchu objazdem. Do przesyłania danych z dróg zastosowano łączność GPRS/EDGE na platformie GSM.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się