"Mrówka z Marsa" żyje w dżungli w Amazonii

Mark Henderson "The Times"

Prześlij Drukuj
W amazońskich lasach tropikalnych naukowcy odkryli nowy gatunek owadów. Z powodu swych niespotykanych cech fizycznych zyskał on przydomek mrówki z Marsa (łacińska: Martialis heureka)
Ten niewidomy drapieżnik żyje w glebie i osiąga długość 2-3 mm. Insekt reprezentuje całkiem odrębną i nieznaną gałąź ewolucji, jest wyjątkowo bliski pierwotnym mrówkom, jakie po raz pierwszy w dalekiej prehistorii pojawiły na Ziemi.

Nowo odkryty gatunek jest tak odmienny od wszystkich pozostałych przedstawicieli rodziny mrówkowatych, że u naukowców, którzy wpadli na jego ślad, natychmiast wywołał proste skojarzenia z przedziwną istotą z innej planety. Tak w każdym razie na widok tej mrówki zareagował jeden z jej pierwszych badaczy, biolog E.O. Wilson. W żartach uznał owada za przedstawiciela fauny Czerwonej Planety.

O odkryciu nowego gatunku drapieżnego owada obszernie napisano w najnowszym numerze naukowego magazynu "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Marsjańska mrówka jest dobrze przystosowana do życia pod liściastą ściółką lasów amazońskich. Insekt nie ma oczu, ma nietypową, lekko żółtawą barwę pancerza, a jego duże żuwaczki ułatwiają zdaniem naukowców sprawne chwytanie zdobyczy.

Martialis heureka nie należy do żadnej z dotychczas znanych podrodzin mrówek. Jest też jednocześnie pierwszym żyjącym gatunkiem tych owadów odkrytym od 1923 r. - To znalezisko świadczy o wielkiej obfitości różnych gatunków, które wciąż kryją się w lasach tropikalnych. Mają one ogromne znaczenie z punktu widzenia ewolucji - mówi Christian Rabeling z Uniwersytetu w Teksasie, który jako pierwszy natknął się na okaz "mrówki z Marsa" w 2003 r. w brazylijskim Manaus.

1 »