Menu Region

Płacimy tyle samo, choć towaru ubywa

Płacimy tyle samo, choć towaru ubywa

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Joanna Pieńczykowska

Prześlij Drukuj
Producenci znaleźli sposób na minimalizowanie swoich kosztów: zmniejszają ilość produktu w opakowaniu, a cenę pozostawiają bez zmian. Niestety, klient nie zawsze się orientuje, że padł ofiarą marketingowego chwytu.
Jeśli nie chcesz paść ofiarą marketingowych sztuczek, uważnie czytaj etykiety Firma Cadbury Wedel zmniejszyła ostatnio gramaturę swego sztandarowego wyrobu - Ptasiego Mleczka: zamiast 450 wkłada do pudełka 420 g cukierków.

Tymczasem cena pozostała bez zmian: w zależności od sklepu wynosi ok. 12-14 zł. Tyle samo kilka tygodni temu kosztowało opakowanie zawierające 450 g. - Zależy nam, by klient mógł kupić ulubiony produkt w tej samej cenie - mówi Marta Pokutycka, kierownik komunikacji z Cadbury Wedel.


Przykłady można mnożyć. Podobny los spotkał kaszkę mleczno-ryżową dla dzieci firmy Nestlé . Jeszcze niedawno opakowanie zawierało 250 g, a kilka miesięcy temu producent "odchudził" je do 230 g.

Szczególnie dużo przykładów "odchudzania" można znaleźć w dyskontach i supermarketach. Coca-Cola specjalnie dla sieci Biedronka wprowadziła butelkę o pojemności 1,75 l (standardowa ma 2 l), a w supermarketach Tesco możemy kupić kostkę masła zawierającą 170 g (standard to 200 g). Zarówno mniejsza coca-cola jak masło kosztują tyle samo, ile do niedawna produkty w większych opakowaniach.

Zmniejszanie ilości produktu w opakowaniu bez zmiany ceny to już prawdziwa plaga wśród producentów. Zjawisko znane jest w innych krajach świata i nosi nazwę downsizingu. Upodobali je sobie szczególnie producenci w USA, zwłaszcza w ostatnim okresie, gdy ceny surowców do produkcji znacząco wzrosły.

Fabryka może w ten sposób pozostawić cenę paczki na niezmienionym poziomie lub podwyższyć ją w nieznacznym stopniu, by nie wywołać u konsumenta szoku. A gdy cena jest niższa niż u konkurencji, to wyrób lepiej się sprzedaje. Jak wynika z badań UOKiK, aż 78 proc. klientów, dokonując wyboru zakupów, kieruje się właśnie ceną. Tymczasem etykiety czyta zaledwie 19 proc. badanych.
1 »

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się