Do Warszawy 160 km na godzinę

    Do Warszawy 160 km na godzinę

    Paweł Rydzyński

    Dziennik Bałtycki

    Aktualizacja:

    Dziennik Bałtycki

    Plan remontów głównych linii kolejowych w ramach przygotowań do Euro 2012 zakłada m.in. przebudowę magistrali Warszawa - Gdynia. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowę na nadzór nad remontem jednego z jej fragmentów pomiędzy Pruszczem Gdańskim a Szymankowem
    Nadzór, a potem rozliczenie inwestycji, wykona polsko-hiszpańskie konsorcjum, na czele którego stoi firma MGGP z Tarnowa.

    - Kończymy procedurę przetargową dotyczącą wyboru wykonawcy robót. Trwają prace związane z wykupem gruntów i uzyskiwaniem pozwoleń na budowę - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik pomorskiego oddziału PKP PLK.

    Oprócz wymiany torów, między Pruszczem Gd. a Szymankowem zaplanowano m.in. przebudowanie skrzyżowań z drogami na dwupoziomowe, kompleksową modernizację węzła oraz mostu kolejowego w Tczewie.

    Odcinek ma być gotowy w ciągu dwóch lat, koszt przebudowy wyniesie nieco ponad 2 mln zł, 84 proc. zostanie pokryte z unijnego Funduszu Spójności.

    Zarówno ten 28-kilometrowy odcinek, jak i cała magistrala Warszawa - Gdynia mają być przystosowane do prędkości 160 km na godzinę w przypadku taboru klasycznego oraz na 200 km na godzinę dla nowoczesnych składów z tzw. wychylnym pudłem.

    Linia łącząca Trójmiasto z Warszawą należy do najbardziej zaniedbanych głównych tras kolejowych w Polsce. Maksymalna prędkość wynosi 120 km na godzinę, ale w wielu miejscach występują zwolnienia. Tę trasę najszybciej przejeżdża pociąg Intercity "Kaszub", który pomiędzy Gdańskiem Gł. a Warszawą Wschodnią nie zatrzymuje się, jednak i tak osiąga on średnią prędkość tylko ok. 80 km na godzinę.

    Dla porównania - pociągi Intercity łączące Warszawę z Poznaniem, Krakowem czy Katowicami uzyskują średnią prędkość powyżej 100 km na godzinę, w tej ostatniej relacji zbliżają się nawet do 120 km na godzinę.

    Zgodnie z planami, po remoncie czas jazdy pomiędzy Warszawą a Gdańskiem ma być skrócony do trzech godzin (obecnie najszybszy "Kaszub" przejeżdża tę trasę w 4 godziny i 20 minut).
    Obecnie w ramach modernizacji trasy Warszawa - Gdynia trwa modernizacja dalekobieżnej części stacji Gdynia Gł. W sumie w obrębie stacji ma być wymienione kilka kilometrów torów i sieci trakcyjnej, wyremontowane zostaną perony. Całość prac w Gdyni Gł. ma się zakończyć w 2010 roku.
    Prace trwają także pomiędzy Warszawą Wschodnią a Legionowem oraz pomiędzy Modlinem a Nasielskiem.

    Przed Euro 2012 ma być także m.in. wybudowana Trójmiejska Kolej Metropolitalna, czyli szynowe połączenie centrum Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie.

    Linia SKM ma też zostać wydłużona od Gdańska Gł. o blisko dwa kilometry do przyszłego węzła komunikacyjnego Gdańsk - Śródmieście.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Nie przegap

    Wideo