Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Do Warszawy 160 km na godzinę

Paweł Rydzyński
Plan remontów głównych linii kolejowych w ramach przygotowań do Euro 2012 zakłada m.in. przebudowę magistrali Warszawa - Gdynia. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowę na nadzór nad remontem jednego z jej fragmentów pomiędzy Pruszczem Gdańskim a Szymankowem

Nadzór, a potem rozliczenie inwestycji, wykona polsko-hiszpańskie konsorcjum, na czele którego stoi firma MGGP z Tarnowa.

- Kończymy procedurę przetargową dotyczącą wyboru wykonawcy robót. Trwają prace związane z wykupem gruntów i uzyskiwaniem pozwoleń na budowę - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik pomorskiego oddziału PKP PLK.

Oprócz wymiany torów, między Pruszczem Gd. a Szymankowem zaplanowano m.in. przebudowanie skrzyżowań z drogami na dwupoziomowe, kompleksową modernizację węzła oraz mostu kolejowego w Tczewie.

Odcinek ma być gotowy w ciągu dwóch lat, koszt przebudowy wyniesie nieco ponad 2 mln zł, 84 proc. zostanie pokryte z unijnego Funduszu Spójności.

Zarówno ten 28-kilometrowy odcinek, jak i cała magistrala Warszawa - Gdynia mają być przystosowane do prędkości 160 km na godzinę w przypadku taboru klasycznego oraz na 200 km na godzinę dla nowoczesnych składów z tzw. wychylnym pudłem.

Linia łącząca Trójmiasto z Warszawą należy do najbardziej zaniedbanych głównych tras kolejowych w Polsce. Maksymalna prędkość wynosi 120 km na godzinę, ale w wielu miejscach występują zwolnienia. Tę trasę najszybciej przejeżdża pociąg Intercity "Kaszub", który pomiędzy Gdańskiem Gł. a Warszawą Wschodnią nie zatrzymuje się, jednak i tak osiąga on średnią prędkość tylko ok. 80 km na godzinę.

Dla porównania - pociągi Intercity łączące Warszawę z Poznaniem, Krakowem czy Katowicami uzyskują średnią prędkość powyżej 100 km na godzinę, w tej ostatniej relacji zbliżają się nawet do 120 km na godzinę.

Zgodnie z planami, po remoncie czas jazdy pomiędzy Warszawą a Gdańskiem ma być skrócony do trzech godzin (obecnie najszybszy "Kaszub" przejeżdża tę trasę w 4 godziny i 20 minut).
Obecnie w ramach modernizacji trasy Warszawa - Gdynia trwa modernizacja dalekobieżnej części stacji Gdynia Gł. W sumie w obrębie stacji ma być wymienione kilka kilometrów torów i sieci trakcyjnej, wyremontowane zostaną perony. Całość prac w Gdyni Gł. ma się zakończyć w 2010 roku.
Prace trwają także pomiędzy Warszawą Wschodnią a Legionowem oraz pomiędzy Modlinem a Nasielskiem.

Przed Euro 2012 ma być także m.in. wybudowana Trójmiejska Kolej Metropolitalna, czyli szynowe połączenie centrum Gdańska i Gdyni z lotniskiem w Rębiechowie.

Linia SKM ma też zostać wydłużona od Gdańska Gł. o blisko dwa kilometry do przyszłego węzła komunikacyjnego Gdańsk - Śródmieście.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki