Naukowcy coraz bliżsi stworzenia lekarstwa na raka

Mark Henderson "The Times"

17Komentarzy Prześlij Drukuj
Naukowcy z Instytutu Wistar w Filadelfii zbadali strukturę telomerazy - enzymu odgrywającego zasadniczą rolę m.in. w rozwoju większości nowotworów u człowieka.
Odkrycie budowy enzymu, który pozwala komórkom rakowym dzielić się i namnażać, może doprowadzić do opracowania nowych, skutecznych terapii antyrakowych. Ponieważ telomeraza bierze też udział w procesie regeneracji komórek, poznanie jej działania może nam zapewnić... wieczną młodość.

Wyniki badań Amerykanów ukazały się na łamach czasopisma "Nature". Odkryta w połowie lat 80. telomeraza długo wymykała się uczonym, bo nie chciała tworzyć nieruchomych kryształów, dzięki którym można by rozgryźć jej strukturę z pomocą promieni rentgenowskich.

Naukowcy z Instytutu Wistar zdołali jednak rozwiązać ten problem dzięki małemu szkodnikowi - trojszykowi gryzącemu. Telo-meraza namnożona w laboratorium dzięki genom chrząszcza dała wreszcie kryształy, które "pozwoliły się" zbadać.

Uczeni liczą, że ich praca pomoże w stworzeniu lekarstwa na raka. - Telomeraza stanowi idealny cel dla chemioterapii, ponieważ jest aktywna prawie we wszystkich komórkach nowotworowych, za to nieaktywna w większości zdrowych komórek - mówi Emmanuel Skordales z Wistar Institute, kierownik badań. - Lek blokujący telomerazę prawdopodobnie będzie skuteczny przeciwko wszystkim nowotworom. I to przy niewielkich skutkach ubocznych.

Telomeraza regeneruje tzw. telomery - fragmenty chromosomu, które zabezpieczają go przed uszkodzeniem podczas kopiowania. Telomery skracają się jednak podczas każdego podziału komórki, co przyspiesza starzenie się organizmu.

W dorosłej tkance telome-raza jest zwykle nieaktywna, za to w większości procesów rakotwórczych zaczyna działać. Regeneracja telomerów pozwala komórkom nowotworowym namnażać się w niekontrolowany sposób.

Laboratoria na świecie szukają substancji blokującej działanie telomerazy już od kilkunastu lat. Do tej pory - bez skutku.
Tłum. TK.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

1