Śmiertelny wypadek w Różycy pod Koluszkami. Samochód wjechał pod pociąg [ZDJĘCIA, FILM]

Agnieszka Jędrzejczak, Jarosław Kosmatka
Pociąg Intercity relacji Wrocław - Olsztyn wjechał w dwa samochody na przejeździe kolejowym. Wypadek miał miejsce w sobotę tuż przed stacją kolejową Żakowice. Zginął 32-latek. Jego 32-letnia żona zmarła w wyniku odniesionych w nocy z poniedziałku na wtorek. Ranna została ich 3-letnia córeczka.

Było kilka minut po godzinie 17, gdy dróżniczka na przejeździe kolejowym na pograniczu Żakowic i Różycy pod Koluszkami odebrała telefon. Była to standardowa informacja o nadjeżdżających pociągach. Zawsze kobieta po takim telefonie, niemal natychmiast opuszczała zapory.

- To jedna z najlepszych w naszym regionie dróżniczek - mówi anonimowo jeden z pracowników kolei.

Kobieta przez telefon prawdopodobnie usłyszała, że będą przejeżdżać przez przejazd dwa pociągi. Z relacji świadków wynika też, że razem z dróżniczką w pomieszczeniu były jeszcze dwie inne kobiety. 48-letnia dróżniczka zamknęła zapory.

Po obu stronach przejazdu zaczęły ustawiać się samochody. - To chwila kiedy zawsze kierowcy się strasznie niecierpliwią. Niejednokrotnie pracownicy kolei słyszą nawet wulgarne obelgi, że za wcześnie zamknęli szlabany - mówi jeden z funkcjonariuszy Służby Ochrony Kolei.

Od strony Koluszek pierwsza przed przejazdem stała skoda prowadzona przez 47-letniego mężczyznę. - Byliśmy na chrzcinach i postanowiliśmy odprowadzić jeden samochód do domu. Kolega jechał tuż za mną, by mnie przywieźć z powrotem na uroczystość - opowiada mężczyzna.

Z drugiej strony torów pierwsza przed zaporą stała mazda 323. Za jej kierownicą siedziała 32-letnia kobieta. W samochodzie był jeszcze jej 32-letni mąż. Z tyłu w specjalnym foteliku siedziała ich 3-letnia córeczka.

Po chwili od zamknięcia przejazdu po jednym z torów przejechała prawdopodobnie lokomotywa manewrowa. Po kilku minutach torem numer jeden przejechał w stronę Łodzi pociąg Intercity. Jechał torem bliższym kierowcy skody.

Gdy pociąg zjechał z przejazdu, dróżniczka podniosła szlabany. Kierowcy ruszyli. Pierwszy na przejazd skodą wjechał 47-latek. Samochód był już na środku przejazdu, gdy z przeciwka mazdą ruszyła kobieta. W tym momencie drugim torem nadjechał od strony Łodzi pociąg Intercity relacji Wrocław - Olsztyn...

Kierowca skody cudem uniknął śmierci. Pociąg pospieszny uderzył w tył jego auta i zepchnął je z przejazdu.

- Gdy otworzyły się szlabany, wjechałem na przejazd. O tym, że jechał pociąg i zostałem uderzony, zorientowałem się dopiero, gdy odrzuciło samochód - powiedział nam kierowca skody.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

Szczęścia jednak nie mieli podróżujący mazdą. Pociąg z impetem uderzył w bok mazdy po stronie kierowcy. Wrak samochodu przez kilkadziesiąt metrów był wleczony pod lewym bokiem potężnej lokomotywy. - Na tym szlaku wolno jechać 110 km/h. Jednak hamowałem, bo na następnym sygnalizatorze podawany był sygnał "stój" - mówił chwilę po wypadku maszynista.

Zrobiło się najpierw ogromne zamieszanie. Jeden z kierowców biegał wokół swojego samochodu. Świadkowie relacjonują, że z kolejowej budki słychać było wielki krzyk "Boże, co ja zrobiłam". Ktoś wezwał służby ratunkowe. W tym czasie jeden z kierowców pobiegł do wraku mazdy, która zatrzymała sie na początku peronu.

- Widziałem, że mężczyzna nie żyje. Leżał z tyłu i widać było dużo krwi. Słyszałem jakieś kwilenie. Ktoś krzyknął, że w samochodzie mogło być dziecko. Wtedy zobaczyłem ściśniętą małą dziewczynkę, która płakała. Gdy mnie zobaczyła powiedziała tylko, że boli ją nóżka - opowiada pan Robert, który jechał kilkanaście metrów za ofiarami wypadku.

Mężczyzna na rękach wyniósł trzylatkę z samochodu. Musiał wcześniej przesunąć ciało zmarłego mężczyzny, które przygniotło dziecko do drzwi i tylnego oparcia.

Chwilę później na miejscu byli już strażacy. Ratownicy przejęli opiekę nad dziewczynką i używając specjalistycznych narzędzi wykonali dostęp do pozostałych osób w samochodzie.

Gdy tylko wydobyli z wraku matkę dziecka, zaczęli ją reanimować. Chwilę później na miejscu była już karetka. Ratownicy medyczni przejęli reanimację kobiety. Po kilku minutach udało się przywrócić ją do życia. Niestety w przypadku mężczyzny, lekarzowi pozostało tylko potwierdzenie jego zgonu.

W pierwszej kolejności do szpitala im. Konopnickiej w Łodzi została odwieziona karetką dziewczynka. Wezwano na pomoc również Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Śmigłowiec miał zabrać do kliniki 32-letnią kobietę. Jednak po chwili rozmowy lekarz z pogotowia ratunkowego Falck i lekarz z LPR, podjęli dla dobra pacjentki decyzję o transporcie naziemnym do szpitala im. Barlickiego w Łodzi. Kobieta wymagała pilnej interwencji neurochirurgicznej. Gdyby zabrał ją śmigłowiec, musiałby lądować na Lublinku. Później karetką przewieziona by była do szpitala. Cała operacja trwałaby dłużej niż przejazd "erki" z miejsca wypadku do szpitala.

- 48-letnia dróżniczka była trzeźwa. Do chwili obecnej z uwagi na stan psychiczny nie została przesłuchana - mówi podins. Joanna Kącka, rzecznik komendanta wojewódzkiego policji w Łodzi.

Śledczy z Prokuratury Rejonowej w Koluszkach będą musieli szczegółowo wyjaśnić wszystkie okoliczności wypadku. Koniecznością będzie znalezienie odpowiedzi na pytanie, dlaczego dróżniczka otworzyła zapory? Czy wiedziała, że będzie nadjeżdżał jeszcze jeden pociąg? I wreszcie, czy kobieta zachowała należytą ostrożność wjeżdżając na przejazd. Pewne jest tylko to, że taki wypadek w tym miejscu nie miał prawa się wydarzyć.

Aktualizacja:

W poniedziałek (13 lipca) 3-letnia Amelka została wypisana ze szpitala. Obecnie przebywa pod opieką rodziny.

Mimo starań lekarzy w nocy z poniedziałku na wtorek zmarła w szpitalu 32-letnia mama dziewczynki. Prokuratura wystąpiła do sądu o wyznaczenie opieki dla osieroconej Amelki.

Dróżniczka przebywa na obserwacji na oddziale leczenia zdrowia psychicznego. Ze względu na stan zdrowia kobieta nadal nie została przesłuchana.

Aktualizacja:

W środę (5 sierpnia), po blisko miesiącu od tragedii w Różycy, policjanci przesłuchali dróżniczkę. Wcześniej przesłuchanie kobiety ze względu na jej stan psychiczny było niemożliwe.

Kobieta została przesłuchana w szpitalu w charakterze świadka. Z jej zeznań wynika, że przez pomyłkę podniosła zapory kolejowe.

Dróżniczka zeznała, że była zaabsorbowana rozmową z kobietą, która weszła do budynku i dlatego zbyt wcześnie wcisnęła guzik otwierający zapory.

- Czekamy jeszcze na zapis monitoringu z przedniej części pociągu, który uderzył w samochody - mówi Krzysztof Kopania, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Łodzi.

ZOBACZ TEŻ:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 43

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
podróżny
byłeś tam wśrodku i wszystko doskonale widziałes, że tak ferujesz wyrokami, mądralo?
p
podróżny
Nikt w komentarzach nie zrwócił uwagi, że przed pociągiem do Łodzi przejechała lokomotywa manewrowa - jeśli rzeczywiście tak było - i może dróżniczka policzyła ją jako pierwszy pociąg, potem drugim juz był ten do Łodzi i... podniosła szlabany nie zauważajc trzeciego, bo miały być dwa... Jeśli tak było, to fatalny błąd i tragedia, ale nie kamienujcie tak tej dróżniczki, bo dla niej to też bardzo tragiczny dzień...
k
kierowca
A wystarczyło zabezpieczyć otwarcie zapór w obu kierunkach a nie tylko z jednej strony.
Tam dróżnik siedzi na bombie z opóznionym zapłonem,a kierowcy jadą jak przez pole minowe.
Błędy podczas modernizacji linii kolejowej ,wychodzą teraz i nikt nie chce się przyznać do tego.
A kierowcom się spieszy i to bardzo ,mało który zatrzyma się przed przejazdem (chyba że radiowóz
jest w pobliżu)
ł
łodzianka
dziecko zostało sierotą przez g*****ą k...wę której nie chciało się sprawdzić czy przypadkiem nie miały jechać 2 pociągi czy 1. Brak słów.
z
zanim
Bo zanim zaczną opadać półzapory to z minutę mruga czerwony sygnał, ale kto w polszy zwraca uwagę na czerwone światło ... ?
...
biedne dziecko :(
X
XX
Nic w tym artykule nie trzyma się kupy. Artykuł nie został przeanalizowany z relacją świadków i topografjom terenu wypadku. Dla zainteresowanych Kamila prowadząca Mazdę zmarła dziś 14.07.2015
o godz 9.30 na oddziale reanimacyjnym
X
X
Tu chyba bardziej chodzi o etyczną stronę zagadnienia.
C
Chudy
W krytycznej sytuacji droznik pracuje do 24 h, jeśli już musi zostać na posterunku to zazwyczaj jest to do 16 h
e
elektronik
Pracowałem trochę w branży elektroniki i automatyki kolejowej i nie ufam automatycznym przejazdom. Teoretycznie te systemy powinny zapewniać bardzo duże bezpieczeństwo ale praktyka jest taka, że to kosztuje a ponadto wiele osób, które mają to robić lub weryfikować nie ma odpowiedniej wiedzy do takich systemów więc kasa i ewentualnie wóda załatwiają odpowiednie papiery.
e
elektronik
Pracowałem trochę w branży elektroniki i automatyki kolejowej i nie ufam automatycznym przejazdom. Teoretycznie te systemy powinny zapewniać bardzo duże bezpieczeństwo ale praktyka jest taka, że to kosztuje a ponadto wiele osób, które mają to robić lub weryfikować nie ma odpowiedniej wiedzy do takich systemów więc kasa i ewentualnie wóda załatwiają odpowiednie papiery.
R
Radek
Z powodu ekranów akustycznych w tym miejscu nic nie widać dopóki się nie jest na torach. Jeżdżę tamtędy często i zatrzymanie się przed przejazdem nic nie daje bo ekrany zasłaniają wszystko. Zawsze zastanawiam się w tym miejscu czy wyjeżdżać powoli na tor - ale wtedy nawet jak zobaczę pociąg to już i tak jestem na jego drodze i zanim samochód przyspieszy to chwilę potrwa, czy też przejechać szybko, bez zwalniania, bo wtedy jestem krócej na torach więc prawdopodobieństwo zderzenia jest mniejsze.
a
aurelia
Czasem dróżnik pracować 48 h i to nie ma wpływu?kto nie pracował na kolei ten nie wie a wiek jest też ważny tylko aby się o tym przekonać trzeba się zestarzeć.Przykładem test sprawnościowe w służbach mundurowych. Wyniki dramatyczne. 65 latek nie będzie szybciej reagował.Wystarczy popatrzeć na liczne starsze osoby u lekarza .
.
mimo wszystko należy być uważnym zanim wjedzie się na przejazd kolejowy. Dróżniczka zawiniła ale kierowcy też fatalni skoro nie zauważyli że pociąg jedzie.
Z
Znawczyni
Po jednej stronie ulicy sa zakowice po drugiej rozyca nie ma znaczenia jak napisza miejsce to samo .
Wróć na i.pl Portal i.pl