Menu Region

Z wiatrem w zawody

Z wiatrem w zawody

Data dodania: Ostatnia aktualizacja:

Polska

Dariusz Dobosz

Prześlij Drukuj
Otwarte auta to synonim oryginalności, prestiżu, a niekiedy także luksusu. Są jakże inne od sedanów, kombi czy hatchbacków. Ci, dla których zamknięta przestrzeń jest zbyt duszna sięgają po kabriolety, roadstery, spidery i speedstery, czyli wszelkiej maści otwarte konstrukcje.
W Polsce jeszcze kilkanaście lat temu "cabrio" uchodziło za drogą ekstrawagancję, dostępną dla nabywców z grubym portfelem. Uważano ich zresztą za ekscentryków, bo wielu wydawało się, że w naszym klimacie jazda bez dachu sprowadza się co najwyżej do dwóch, góra trzech miesięcy w roku.

Dla miłośników "cabrio" pogoda nie ma jednak większego znaczenia. Dowodem może być fakt, że otwarte auta znakomicie sprzedają się w Skandynawi, gdzie częściej wieje chłodem, czy na Wyspach Brytyjskich, gdzie wciąż pada. Znacznie poważniejszą barierą w naszych warunkach były finanse, ale i to powoli przestaje być problemem.

W polskiej ofercie jest coraz więcej małych i stosunkowo tanich aut z otwartymi nadwoziami, budowanych na bazie samochodów miejskich. Ich dostępność sprawia, że segment kabrioletów rozwija się dynamicznie. O ile sprzedaż drogich roadsterów utrzymywała się na stałym poziomie, to wśród cabrio i szczególnie popularnych coupe-cabrio notowano 65-proc. wzrost sprzedaży.

Segment aut z nadwoziami otwartymi wymaga stosowania konkretnych nazw, podobnie jak w nadwoziach zamkniętych. Określenia typów karoserii wywodzą się często z czasów przedwojennych, gdy powszechnie wprowadzano anglojęzyczne terminy. Są też nazwy, które powstały zupełnie niedawno.

Kabriolet może przewozić 4-5 osób, ma miękki, składany dach oraz opuszczane szyby boczne. Dach powinien być na tyle ocieplony, by umożliwiał eksploatację samochodu w każdych warunkach pogodowych. Dla podniesienia bezpieczeń-swa stosuje się niekiedy dodatkowe pałąki przeciwkapota-żowe, a dla komfortu elektryczne lub elektrohydrauliczne składanie/rozkładanie dachu.

Złożony dach chowany jest w bagażniku i ogranicza jego pojemność. Dopuszcza się montowanie sztywnego dachu z blachy lub tworzywa sztucznego, zwanego hardtopem. Od połowy lat 90. upowszechniła się nazwa coupe - cabrio, stworzona na potrzeby aut ze sztywnymi dachami składanymi i rozkładanymi automatycznie. Przykładem klasycznego kabrioleta jest BMW 1 Cabrio, a konstrukcje z dachem sztywnym to między innymi Peugeot 207 CC, Renault Megane Coupe- Cabrio i Opel Tigra Twin Top.

Roadster to samochód z otwartym nadwoziem o wyraźnie sportowym charakterze, nazywany również spiderem. Ma miejsca dla 2 osób (dawniej też 2 dodatkowe) i miękki dach pozbawiony ocieplenia, chowany za fotelami i zabezpieczony pokrywą albo zupełnie odpinany. Także tutaj dopuszcza się stosowanie sztywnego dachu, czyli hardtopu. Przykładem klasycznych roadsterów z miękkim dachem są między innymi Alfa Romeo Spider i Audi TT Roadster, sztywny dach ma między innymi Mercedes SLK.

Speedster stanowi w zasadzie odmianę roadstera, różnica polega tylko na mocniejszym pochyleniu przedniej szyby i możliwości kompletnego demontażu bocznych okien wraz z ramkami. Miękki, cienki dach ma jeszcze skromniejszy charakter i powinien być montowany jedynie w sytuacjach "awaryjnych". Do speedsterów można zaliczyć między innymi Chevroleta Corvette C6 Convertible.

Torpedo - taki typ nadwozia to już rzadkość. Charakteryzuje się możliwością demontowania szyb bocznych oraz zdejmowania lub położenia na przednią pokrywę płaskiej szyby czołowej. Może mieć odpinany, miękki dach albo sztywny w formie hardtopu. Przykładami otwartego nadwozia torpedo są karoserie Jeepa Wranglera i UAZ-a.

Nazwą buggy określa się otwarty samochód rekreacyjny, wywodzący się z pojazdów plażowych. Lekkie nadwozie z tworzyw sztucznych nie ma drzwi, za to zabezpieczone jest sztywnymi pałąkami przeciwkapota-żowymi. Buggy nie trafiają do produkcji seryjnej, są domeną małych, wyspecjalizowanych firm albo warsztatów zajmujących się tuningiem.

Wśród nadwozi mieszanych wyróżnia się m.in. kabriolimuzyny, w których niemal całą powierzchnię dachu między przednią i tylną szybą oraz bocznymi belkami dachowymi stanowi elastyczny materiał (można go zwijać lub składać). Do tej grupy należą też nadwozia typu targa, w których pewną część sztywnego dachu można zdemontować (Porsche 911 Targa). Tę kategorię zamyka landaulet, ze sztywnym dachem w przedniej części i odkrytą częścią tylną. Takie auta powstają na zamówienie i pełnią głównie funkcje reprezentacyjne

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

 

Komentarze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się