Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocławianie marzą o sekundnikach. Urzędnicy ich marzeń nie spełnią (FILM, ZDJĘCIA)

Malwina Gadawa
Każdy, kto choć raz w godzinach szczytu (i nie tylko) jechał ulicą Strzegomską, wie w jakim można tam utknąć korku. Wrocławianie mieszkający w okolicach tej wiecznie zakorkowanej ulicy mają wiec powody do narzekań. Uważają, że ich sytuację mogą zmienić sekundniki. Wrocławscy urzędnicy mają jednak inne zdanie.

Sekundniki to urządzenia wyświetlające kierowcom liczbę sekund pozostałą do zmiany świateł. Zamontowania takich urządzeń wzdłuż ulicy Strzegomskiej chcą mieszkańcy Nowego Dworu oraz Muchoboru Wielkiego i Małego. W ich imieniu interpelację do wrocławskiego urzędu napisał Łukasz Olbert z Prawa i Sprawiedliwości. - Niestety z powodu korków ciągnących się wzdłuż ul. Strzegomskiej, rondo rotmistrza Pileckiego, ul. Graniczna i pobliskiej osiedla też stoją w korkach. Sekundniki pozwolą usprawnić ruch w tej części miasta, kierowcy będą poruszać się płynnie i będą mogli odpowiednio szybko przygotować się do jazdy - uważa Łukasz Olbert.

Wiadomo jednak, że na razie urząd nie planuje montowania sekundników na ul. Strzegomskiej. Dlaczego? - Zastosowanie liczników odmierzających długość czasu światła zielonego i czerwonego jest możliwe tylko przy programach sygnalizacji świetlnej, gdzie dany sygnał jest w każdym cyklu stałej długości - czytamy w odpowiedzi na interpelację, którą przygotowała Elżbieta Urbanek, dyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki we wrocławskim magistracie. Dyrektor mówi także, że na Strzegomskiej sygnalizacja świetlna ustawiona jest tak, żeby reagować na zwiększony ruch autobusów oraz liczbę pojazdów na głównej drodze i liczbę samochodów stojących przed zamkniętym szlabanem, na przejeździe kolejowym.
Elżbieta Urbanek tłumaczy także, że obecnie trwają pracę nad zmianą cyklu sygnalizacji na u. Strzegomskiej i jeszcze w lutym ma być widoczny efekt tych zmian.

Sekundniki zniknęły z niektórych głównych ulic we Wrocławiu, w efekcie jest ich coraz mniej. Demontaż tych urządzeń był spowodowany wprowadzeniem Inteligentnego Systemu Transportu, który zmienia długość cykli świetlnych zwracając m.in. uwagę na ruch komunikacji miejskiej czy liczbę samochodów na drodze. Urzędnicy tłumaczyli, że ITS ma rozładowywać korki na ulicach, a jego działanie sprawia, że sekundniki stają się bezużyteczne, bo mogą one odmierzać czas tylko tam, gdzie długość cykli świetlnych jest stała. Dlatego sekundniki zniknęły m.in. ze skrzyżowania Grabiszyńskiej i Hallera czy Legnickiej i Na Ostatnim Groszu.

Skrzyżowania, na których są sekundniki we Wrocławiu

  • Karkonoska/ Zwycięska - 2 szt.
  • Tarnogajska/ Piękna – 2 szt.
  • Brucknera/ Toruńska – 2 szt.
  • Wyszyńskiego/ Sienkiewicza - 9 szt.
  • Wyszyńskiego/ Nowowiejska - 5 szt.
  • Gajowicka/ Krucza - 4 szt.
  • Hubska/ Sucha - 5 szt.
  • Wyszyńskiego/ Szczytnicka - 6 szt.
  • Bałtycka/ Obornicka - 7 szt.
  • Borowska/ Kamienna - 6 szt.
  • Zaporoska/ Gajowicka - 4 szt.
  • plac Hirszfelda - 3 szt.
  • Wyścigowa/ Turniejowa - 5 szt.
  • Ślężna/ Sudecka - 4 szt.
  • Reymonta/ Kleczkowska - 4 szt.
  • Dyrekcyjna/ Joannitów - 4 szt.
  • plac Staszica - 6 szt.
  • Karkonoska/ Wyścigowa - 4 szt.
  • Karkonoska/ Przyjaźni - 6 szt.
  • Reymonta/ Łowiecka - 5 szt.
  • Krzywoustego / Brucknera – 3 szt.
  • Żmigrodzka /Obwodnica Śródmiejska – 3 szt.
  • Plac Staszica – 6 szt.
  • Borowska / Długopolska – 2 szt.
  • Borowska/ Jabłeczna – 2 szt.
  • Kochanowskiego – Śniadeckich – 3 szt.
  • Pułaskiego – Małachowskiego – 4 szt.
  • Pułaskiego – Komuny Paryskiej – 2 szt.
  • Wyszyńskiego/Prusa – 4 szt.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska