Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Swarzędz: Kandydaci na burmistrza o ich wizji miasta

Robert Domżał
Marian Szkudlarek i Anna Tomicka zmierzą się w drugiej turze wyborów w Swarzędzu
Marian Szkudlarek i Anna Tomicka zmierzą się w drugiej turze wyborów w Swarzędzu
O problemy związane z komunikacją i działalnością Urzędu Miejskiego pyta Annę Tomicką i Mariana Szkudlarka dziennikarz Głosu Wielkopolskiego Robert Domżał

Anna Tomicka przez poprzednie cztery lata była burmistrzem miasta i gminy Swarzędz. Marian Szkudlarek to przewodniczący Rady Miejskiej Swarzędza w poprzedniej kadencji.

Obecnie są kandydatami do stanowiska burmistrza, którzy przeszli do II tury wyborów.

Jak długo jeszcze Swarzędz będzie podzielony na dwa organizmy, a przejazd z jednego krańca na drugi będzie trwał nawet 45 minut? Czy doczekamy się trzeciej przeprawy przez linię kolejową, bo na razie po wybudowaniu ronda w rejonie Rabowic ruch jest nieco płynniejszy, ale nadal są korki?
Marian Szkudlarek: Niestety, zauważalny jest brak pierścienia drogowego łączącego północ z południem. Należy odciążyć ul. Cieszkowskiego i przejazdy przez drogę krajową nr 92. Układ drogowy powinien wpisać się w III ramę komunikacyjną w Poznaniu, aby oprócz ul. Poznańskiej udrożnić również ul. Szumana i ul. Transportową jako dojazd do Poznania. Na razie tylko w studium wrysowana jest obwodnica Swarzędza. Pani Tomicka będąc burmistrzem zbyt pochopnie zgodziła się na zamknięcie przejazdu kolejowego w ul. Kórnickiej, tak potrzebnego dla samochodów osobowych i komunikacji miejskiej.

|Create infographics

Anna Tomicka: Gmina Swarzędz to ponad 46 tys. mieszkańców (zameldowanych). Stąd wyzwania komunikacyjne są spore. Swarzędz posiada już trzy przeprawy przez linię kolejową – jest to tunel w ulicy Kirkora, wiadukt w ulicy Polnej i wiadukt w ulicy Rabowickiej. Planowany jest kolejny tunel dla samochodów osobowych w rejonie Zatorza oraz rozbudowa tunelu na stacji PKP z wyjściami dla rowerów i wózków. Gmina przebudowała skrzyżowanie ulicy Poznańskiej (DK nr 92) z ulicą Kirkora, wybudowała skrzyżowanie na DK92 z nowym wiaduktem w Jasinie oraz oddaje właśnie do użytku nowe skrzyżowanie z ulicą Poznańską w rejonie Stawnej. Od tego skrzyżowania prowadzi nowa droga (obwodnica śródmieścia) do dworca kolejowego, który wraz z parkingiem buforowym i pętlą autobusową będzie stanowił zintegrowane centrum komunikacyjne.

Wiadukt w Jasiniu - porażka czy nadzieja?
Marian Szkudlarek: Po to budowano nowy wiadukt i przebudowano układ komunikacyjny (rondo ul. Polna, Średzka, Kórnicka), żeby umożliwić mieszkańcom, w tym także autobusom komunikacji miejskiej, szybsze przemieszczanie się z południa Swarzędza. Należy wrócić do rozmów ze starostwem. W tym celu należy bezwzględnie wyeliminować z wiaduktu przy ul. Polnej ciężarówki, tiry i zestawy ciężarowe 30- i 40-tonowe – jednak jest z to z kolei fragment drogi wojewódzkiej.
Anna Tomicka: Sukces i nadzieja. Podstawowym zadaniem wiaduktu w Jasinie jest przejęcie ruchu ciężarówek obsługujących firmy z ul. Rabowickiej. Budowa wiaduktu w Jasinie jest także częścią planu, który zakłada budowę południowej obwodnicy miasta i skierowanie tam ruchu ciężarowego z ulicy Kórnickiej oraz ulicy Średzkiej. Przygotowana przez gminę organizacja ruchu zakładająca przekierowanie ruchu ciężarowego na nowy wiadukt nie uzyskała akceptacji zarządzającego ruchem Starostwa Powiatowego. Gmina Swarzędz już wystąpiła do Marszałka Województwa Wielkopolskiego - zarządcy wiaduktu na ul. Polnej - o zakaz wjazdu ciężarówek na ten wiadukt i skierowanie ich na nowy wiadukt w Jasinie.

Skoro tak wiele mówi się o programie kanalizacji miejscowości położonych w sąsiedztwie Puszczy Zielonki, dlaczego w Kobylnicy są ulice, które są tylko częściowo skanalizowane? Przykładem jest ulica Na Skarpie?
Marian Szkudlarek: W przypadku projektu „Kanalizacja obszaru Parku Krajobrazowego Puszcza Zielonka i okolic” zbyt długi okres minął od prac projektowych do wykonania zadania. Standardem powinna być niemal pełna dostępność wszystkich mieszkańców do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Gmina Swarzędz rozwija się bardzo dynamicznie. Tempo gminnych inwestycji musi być dostosowane do szybko zmieniających się potrzeb w zakresie podstawowych spraw. Aktualnie tak nie jest.
Anna Tomicka: W dziedzinie kanalizacji gmina Swarzędz w ostatnich latach przeżywa prawdziwy boom inwestycyjny. W maju 2015 roku wszystkie miejscowości będą posiadały kanalizację sanitarną lub minioczyszczalnie. Jako pierwsza z gmin wchodzących w skład Związku Międzygminnego Puszcza Zielonka, gmina Swarzędz oddała do użytku pierwszą część projektu (126 ulic). Przystąpiono także do rozdziału kanalizacji ogólnospławnej w ulicy Grudzińskiego. Przyjęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej środki pozwolą na skanalizowanie pozostałych ulic do końca 2018 roku. Dla określenia możliwości rozwojowych gminy, wspólnie ze spółką Aquanet, opracowano także docelową koncepcję budowy kanalizacji i wodociągów na przyszłych terenach inwestycyjnych.

|Create infographics

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski