Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Fiat Auto Poland w Tychach: Przez pół roku było super. A nowy model?

Jolanta Pierończyk
Arkadiusz Gola
Prawie 175 tys. aut zjechało z taśmy produkcyjnej w tyskiej fabryce Fiata. Ale już wiadomo, że jesienią będzie przestój

W pierwszym półroczu 2014 Fiat Auto Poland w Tychach wyprodukował 174 tys. 127 samochodów, czyli o 11,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. - To wynik lepszy od prognoz z początku roku - podkreśla Bogusław Cieślar, rzecznik FAP.

Z linii produkcyjnej zeszły w minionym półroczu 101 tys. 654 fiaty 500 (więcej o 12 proc.), 4327 abarthy 500 (o 6,4 proc. więcej) i 36 tys. 689 lancii ypsilon (więcej o 7,4 proc.). - Rekordowa jest liczba wyprodukowanych fiatów 500. Ponad 100 tys. Tyle jeszcze nie było w całej historii tego modelu (biorąc pod uwagę półrocze) - podkreśla Bogusław Cieślar.

Święto po roku przerwy

W tyskich zakładach widać optymizm. Wczoraj odbył się 17. Dzień Rodzinny. Wszystkie hale produkcyjne stały otworem dla rodzin pracowników. Mozna było z bliska obejrzeć produkowane tu auta i wsiąść do nich. Stoły uginały sięod jadła, na dzieci czekały prezenty, na wszystkich koncerty i różne konkursy. Takie święto jest miernikiem kondycji zakładu - w zeszłym roku nie było czego świętować, w lipcu zatem Dnia Rodzinnego nie było, ostatecznie podobną imprezę, ale w innej formule i skromniejszą, zorganizowano we wrześniu. W tę niedzielę tylko do godziny 13 przez zakład przewinęło się 10 tys. osób.

Produkcyjny rekord to dla "pięćsetki" urodzinowy prezent. 4 lipca 2014 fiat 500 obchodził 7. urodziny. Prezentem od firmy była marketingowa akcja fotografowania szczęśliwych posiadaczy "pięćsetki". Chodziło o zgromadzenie w sieci wizerunków osób uchwyconych w chwili szczęścia, "nastroju, który od zawsze wyróżnia Fiata 500", czytamy w raporcie biura prasowego FAP. W Rzymie, Mediolanie i w największych europejskich miastach Francji, Hiszpanii, Belgii, Szwajcarii i Niemiec, zespół składający się z kamerzysty, fotografa i hostessy - uwiecznił setki szczęśliwych twarzy międzynarodowej akcji społecznościowej. Wszystkie zdjęcia można znaleźć na Facebooku Fiata.

Nowy model? Nic nie wiemy

- Niestety, nadal nic nie wiemy na temat nowego modelu samochodu, który ma być produkowany w Tychach - tonuje nieco ten optymizm Franciszek Gierot, przewodniczący Sierpnia 80. - A to oznacza, że na pewno w przyszłym roku nie pojawi się na rynku. Wdrożenie nowego samochodu wymaga bowiem od półtora do dwóch lat. W najlepszym razie, pod koniec roku mogłyby się pojawić jakieś preserie, ale nie samochód gotowy na sprzedaż - szacuje związkowiec.

Ale finansowo to dla pracowników Fiata bardzo dobry czas.
- Czerwcowe wypłaty były nawet prawie dwukrotnie wyższe niż zwykle - mówi Gierot. - To efekt wydłużonych o dwie godziny drugich zmian, roboczych sobót oraz premii wakacyjnej, którą nam wypłacono 10 lipca. Jeśli ktoś zarabia 3 tys. netto, to za czerwiec mógł mieć nawet 5,5 tys. A do tego dojdzie jeszcze extrapremia za pierwsze półrocze - 1400 zł brutto. Ma być wypłacona do końca miesiąca - dodaje przewodniczący.

10-godzinne dniówki na drugich zmianach skończyły się, w tym miesiącu robocze soboty są tylko trzy, w sierpniu będą dwie.

- We wrześniu miały być trzy soboty robocze, będą dwie, a w październiku już zapowiedziano nam cztery dni postoju. Uslyszeliśmy o tym we wtorek. Trochę nas to zmartwiło, bo wcześniej mówiono o jednym dniu postojowym - mówi Gierot. - Do tego jeszcze w listopadzie będzie trochę wolnego. W praktyce - od 10 do 15. a

O kondycji i przyszłości tyskiej fabryki Fiat Auto Poland

mówi jego dyrektor Antoni Greń

17. Dzień Rodzinny to prawdziwe święto. Nie to, co zeszłoroczna edycja, kiedy w pamięci wszystkich była bolesna redukcja załogi o 1450 osób.
Rzeczywiście, nastroje są dziś dużo lepsze. Przez miniony rok zatrudnienie utrzymaliśmy na tym samym poziomie - ok. 3300 osob. Można powiedzieć, że uzyskaliśmy pewien poziom stabilizacji. Terminologią lotnicżą można by to określić, że mamy pewną prędkość przelotową. Mam na myśli prędkość produkcji sięgającą ponad 300 tys. samochodów rocznie. Jak na pracę na dwie zmiany i tylko na dwóch liniach, jest to bardzo dobry wynik.

Za nami piękne półrocze. Co dalej?
Niestety, przyszłość ma to do siebie, że nie potrafimy przewidzieć wszystkiego, ale w tę przyszłość patrzymy z ufnością, zważywszy, że mimo trwającego kryzysu zapotrzebowanie na nasze samochody jest bardzo duże. Cieszę się przede wszystkim z mojego oczka w głowie, jakim jest "cinquecento" abarth. Zapotrzebowanie na ten model też bije wszelkie rekordy.

Czy pojawienie się nowego modelu na rynku można szacować na rok 2016?
Niestety, na to pytanie nie ma dziś odpowiedzi. Plany są w toku. Na razie jest tak, jak przed chwilą powiedział rzecznik, Bogusław Cieślar, że w latach 2014-2018 w grupie EMEA koncernu Fiat-Chrysler przewidzianych jest osiem nowych modeli Fiata i osiem modeli grupy Alfa Romeo. Koncern ciągle pracuje nad strategią rozdziału ich pomiędzy swoje zakłady, a tych zakładów w EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) jest pięć. W którym który model będzie produkowany, tego nie wiadomo. Na to pytanie na razie nie ma odpowiedzi.


*Trąba powietrzna spustoszyła Pszczynę! ZDJĘCIA + WIDEO
*Energylandia w Zatorze, atrakcje, ceny, mapa oraz film z kamery Go Pro [WIDEO GO PRO]
*Katastrofa samolotu pod Częstochową: ZDJĘCIA, PRZYCZYNY, OPINIE ŚWIADKÓW
*Gdzie na basen? Zobacz kryte baseny w woj. śląskim [LISTA BASENÓW]
*Jakie będzie lato? Zobacz prognozę pogody na lipiec 2014 i zaplanuj urlop

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!