Sprawdzian szóstoklasisty 2014: Pytania i odpowiedzi [ARKUSZE, ROZWIĄZANIA, ODPOWIEDZI]

Karol Gruszka
Sprawdzian szóstoklasisty 2014 już za uczniami szkół podstawowych. Do sprawdzianu przystąpiło 350 941 uczniów z całej polski. Centralna Komisja Edukacyjna przygotowała 17 zestawów zadań, w tym 16 w języku polskim oraz jeden w języku litewskim. Zdaniem uczniów sprawdzian nie był trudny. SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY 2014 ARKUSZE

W środę 1 kwietnia 2015 sprawdzian szóstoklasistów. Zobacz zadania: pytania + odpowiedzi:

SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY 2014

Szóstoklasiści, którzy opuszczali sale nie narzekali na sprawdzian. Ich zdaniem pytania nie były trudne. W części z języka polskiego uczniowie musieli przeczytać tekst "Zaklęty dźwięk" Juliusza Jerzego Herlingera oraz zinterpretować wiersz "Muzyka" Jerzego Kamila Weintrauba z jego tomiku wierszy "Wiersze i krajobrazy".

Uczniowie musieli także napisać opowiadanie "Co dwie głowy to nie jedna"o tym, jak koledzy/koleżanki wspólnie rozwiązują problem. Oprócz tego, na sprawdzianie szóstoklasiści pisali jeszcze krótkie ogłoszenie o zbiórce książek i zabawek organizowanej przez samorząd uczniowski.

Sprawdzian szóstoklasisty 2014 w części matematycznej zawierał m.in. następujące zadania.
W części matematycznej do narysowania była siatka geometryczna prostopadłościanu. Inne zadania to m.in.:
- Dziewczynki pokonywały 300 metrów w 5 minut. Do latarni doszły w 30 minut. Ile metrów przeszły?
- W restauracji jest 6 stolików 2-osobowych, o 4 stoliki więcej 4-osobowych i dwa razy mniej 8-osobowych (niż 2-osobowych i 4-osobowych razem). Oblicz, ile osób zmieści się w restauracji.
- Oblicz, ile małych prostokątów o wymiarach 5x7 cm zmieści się w prostokącie o wymiarach 21x30 cm.
- Chłopiec wyszedł z domu o godzinie 17:35, wrócił o 19:15. Oblicz, ile czasu spędził poza domem.

Sprawdzian szóstoklasisty 2014 - ODPOWIEDZI:

Tekst do zadań od 1. do 5.
Zaklęty dźwięk
Aleksander Graham Bell był nauczycielem w szkole dla głuchoniemych. Ponieważ przebywał stale wśród ludzi niemówiących i niesłyszących, interesował się wszystkim, co wiązało się z przenoszeniem dźwięków i ich odbieraniem przez człowieka. Gdy dowiedział się, że do naśladowania brzmienia poszczególnych głosek można byłoby wykorzystać zwykły kamerton¹ pobudzany impulsami elektrycznymi, postanowił użyć różnych kombinacji takich kamertonów do zbudowania telegrafu dźwiękowego. Przede wszystkim chciał zbadać, w jaki sposób ludzkie ucho odbiera dźwięki. Dowiedział się, że to, co nazywa się uchem, jest tylko muszlą ułatwiającą skupianie dźwięków. Fale dźwiękowe przenoszone przez powietrze wpadają przez tę muszlę do kanału ucha i tam wprawiają w drganie cieniuteńką błonę bębenkową. Bell był kiepskim elektrykiem, więc zanim przystąpił do konstrukcji swojego wynalazku, zabrał się ostro do nauki. Czytał dziesiątki książek, słuchał uważnie wskazówek specjalistów. Ostatecznie zbudował swój „mówiący telegraf”. Była to mała drewniana skrzyneczka, wewnątrz której Bell umieścił magnes z kilkoma nawiniętymi zwojami drutu. W pokrywie skrzynki znajdował się niewielki otwór przykryty krążkiem cienkiej blachy żelaznej. Nad skrzynką umocował tubę z grubego kartonu przypominającą muszlę uszną. Wyglądało to jak ucho zdolne do odbioru dźwięków. W taki sam sposób Bell zbudował przyrząd wydający dźwięki, połączony przewodami z „uchem”. Tak więc odbiornik, jak i nadajnik były w tym urządzeniu takie same. Kiedy już wszystko zmontowano i sprawdzono, Bell z pomocnikiem Watsonem przystąpił do pierwszej próby. Urządzenie jednak nie zadziałało, nawet nie drgnęło. Bell powtarzał wiele razy wszystko od początku. Pewnego dnia wykrzyknął wreszcie: – Watsonie, wiem, o co chodzi! Przecież błona w uchu jest niezwykle cienka, cieńsza od włosa, a my chcieliśmy za pomocą naszego głosu zmusić do drgania tak grubą blaszkę! Tu potrzebna byłaby armata!... Bell udoskonalał swoje urządzenie. Wypróbowywał je wiele razy. Aż w końcu… – Watsonie – powiedział pewnego wieczoru – weź odbiornik i zejdź z nim do swego mieszkania na parterze. Podłącz do niego przewody, które opuszczę ci z okna naszego strychu. A potem usiądź przy odbiorniku i słuchaj uważnie. Bellowi wydawało się, że minęła cała wieczność, zanim zebrał się na odwagę, aby powiedzieć do nadajnika: – Watsonie! Jeśli mnie słyszysz, podejdź do okna i pomachaj kapeluszem. Pełen niepokoju Bell podniósł się z krzesła i wyjrzał na zewnątrz. Watson już stał w oknie i zawzięcie machał kapeluszem. Działo się to wieczorem 10 marca 1876 roku. Była to pierwsza rozmowa telefoniczna.
¹Kamerton – przyrząd w kształcie litery U służący do strojenia instrumentów muzycznych.
[382 słowa]
Na podstawie: Juliusz J. Herlinger, Zaklęty dźwięk, Warszawa 1980.

ZADANIE 1
Tekst przedstawia
A. opis metod pracy Bella z uczniami w szkole dla głuchoniemych.
B. historię powstania jednego z ważnych wynalazków.
C. dzieje kolejnych doniosłych odkryć naukowych.
D. reakcje otoczenia na wynalazek Bella.

ZADANIE 2
Z tekstu wynika, że mówiący telegraf to
A. aparat słuchowy.
B. pierwszy telefon.
C. instrument muzyczny.
D. przyrząd do strojenia instrumentów.

ZADANIE 3
Krążek cienkiej żelaznej blachy wykorzystany przez Bella był odpowiednikiem
A. błony bębenkowej.
B. malutkiej kostki.
C. kanału ucha.
D. muszli ucha.

ZADANIE 4
Pierwsze próby uruchomienia urządzenia były nieudane, ponieważ Bell
A. nie miał odpowiednich narzędzi.
B. użył niewłaściwego materiału.
C. za mało wiedział o elektryczności.
D. nie znał szczegółów budowy ucha.

ZADANIE 5
Które cechy charakteryzują głównego bohatera tekstu?
A. niecierpliwość, pewność siebie
B. zarozumiałość, wyjątkowy upór
C. dociekliwość, wielka wytrwałość
D. ciekawość, nadmierna ostrożność

SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY 2014[/b
]
[b]Tekst do zadań od 6. do 10.


Jerzy Kamil Weintraub Muzyka (fragment)

Czy muzyka się z ciszą przesila,
czy to w ciszy jest tyle muzyki?
Patrz, jak ciche mchy falują: jeszcze chwila,
a zbudzone zagrzmią borowiki.

Czy to leśne ożywają gąszcze,
czy to wiatr potrąca dzwonki rosy?
Patrz, jak budzą się akordy(1): ciemne chrząszcze
uderzają smyczkiem w struny sosen.

Patrz, jak pająk nić muzyczną przędzie,
jak swą siatkę w srebrne trwanie splata
i jak strąca rozszumiany dąb żołędzie,
kończąc akord dojrzałego lata.

Tylko wiecznie zieleni się sosna,
choć wiatr strąca pachnące nasienie:
to muzyka, która z ciemnej ziemi wzrosła,
drobnym ziarnem wraca znów do ziemi.
Jerzy Kamil Weintraub, Muzyka, [w:] tenże, Wiersze i krajobrazy, Kraków 1960.

(1) Akord – jednoczesne brzmienie co najmniej trzech dźwięków różniących się wysokością.

ZADANIE 6
6. Podmiot mówiący w wierszu wyraża
A. obojętność.
B. strach.
C. zakłopotanie.
D. zachwyt.

ZADANIE 7
Według podmiotu mówiącego w wierszu odgłosy lasu brzmią jak
A. burza.
B. rozmowa.
C. koncert.
D. wichura.

ZADANIE 8
W którym z cytatów występuje bezpośredni zwrot do odbiorcy?
A. To muzyka, która z ciemnej ziemi wzrosła.
B. Tylko wiecznie zieleni się sosna.
C. Czy to w ciszy jest tyle muzyki?
D. Patrz, jak ciche mchy falują.

ZADANIE 9
Epitety w wierszu służą między innymi opisaniu
A. przyrody i jej bogactwa.
B. instrumentów muzycznych.
C. pory dnia i zjawisk pogody.
D. osób wędrujących po lesie.

ZADANIE 10
Które wyrazy świadczą o tym, że obraz przedstawiony w wierszu jest dynamiczny?
A. uderzają, strąca
B. borowiki, struny
C. gąszcze, dzwonki
D. zbudzone, pachnące
SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY 2014

ZADANIE 11
Na rysunku przedstawiono wskazania wagi po umieszczeniu na niej pustego pojemnika oraz tego samego pojemnika napełnionego po brzegi mąką. Jakie będzie wskazanie wagi, kiedy znajdzie się na niej ten sam pojemnik, z którego odsypano połowę ilości mąki?

A. 0,9 kg
B. 0,8 kg
C. 0,7 kg
D. 0,6 kg

ZADANIE 12
Na którym rysunku prostokąt o bokach 2 cm i 3 cm przedstawiono w skali 1 : 2?

odpowiedź: rysunek C

ZADANIE 13
Jaka jest łączna długość wszystkich krawędzi Rysunek do zadania 13. prostopadłościanu o wymiarach podanych na rysunku obok?


A. 280 cm
B. 210 cm
C. 140 cm
D. 70 cm

ZADANIE 14**Alicja przygotowała napój z 1 litra wody i 0,1 litra soku. Następnie wlewała do szklanek porcje po 0,15 litra tego napoju. Ile najwięcej takich porcji napoju mogła przygotować?
A. 8
B. 7**
C. 6
D. 5

ZADANIE 15
Piotr wyszedł z domu o godzinie 17:35, a wrócił 15 minut po dziewiętnastej. Ile minut był poza domem?
A. 40
B. 85
C. 100
D. 140

ZADANIE 16
Prostokątna kartka papieru samoprzylepnego ma wymiary 21 cm na 30 cm. Ile najwięcej prostokątnych naklejek o wymiarach 5 cm na 7 cm można wyciąć z tej kartki?
A. 8
B. 9
C. 16
D. 18
Informacje do zadań od 17. do 20.
Na szczyt góry (1377 m n.p.m.) można wjechać kolejką linową. Stacja kolejki znajduje się na wysokości 820 m n.p.m. Kolejka jest czynna od 8:30 do 17:00. Bilet dwuprzejazdowy obejmuje wjazd na szczyt i zjazd do stacji. Bilet ulgowy przysługuje młodzieży do lat 16. Dzieci do lat 7 przewożone są bezpłatnie.

ZADANIE 17
Ile godzin dziennie czynna jest kolejka linowa?
A. 9,5
B. 8,7
C. 8,5
D. 8,3

ZADANIE 18
Jaką różnicę wysokości pokonuje kolejka w drodze ze stacji na szczyt góry?
A. 557 m
B. 820 m
C. 1377 m
D. 2197 m

ZADANIE 19
Dwaj dwudziestolatkowie chcą w środę wjechać kolejką na szczyt góry, a powrotną drogę pokonać pieszo, schodząc szlakiem turystycznym. Ile zapłacą łącznie za bilety na przejazd kolejką?
A. 54 zł
B. 44 zł
C. 27 zł
D. 22 zł

ZADANIE 20
Magda ma 13 lat, a jej siostra Ania jest o osiem lat młodsza. Ich tata jest przewodnikiem górskim. W sobotę wjechali w trójkę kolejką na szczyt, a potem z niego zjechali. Ile zapłacili łącznie za bilety na przejazd kolejką?
A. 46 zł
B. 41 zł
C. 28 zł
D. 23 zł
SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY 2014

ZADANIE 21
Rysunek przedstawia fragment siatki prostopadłościanu. Uzupełnij siatkę – dorysuj brakujące ściany.

ZADANIE 22
W restauracji jest 6 stolików dwuosobowych i o 4 więcej stolików czteroosobowych. Stolików ośmioosobowych jest 2 razy mniej niż dwuosobowych i czteroosobowych łącznie. Ile jest wszystkich miejsc przy stolikach w tej restauracji?

6 stolików x 2 osoby = 12 miejsc
6 + 4 (stolików) x 4 osoby = 40 miejsc

(6+10) stolików : 2 = 8 stolików
8 stolików x 8 osób = 64 miejsca

12 + 40 + 64 = 116 miejsc

W restauracji jest 116 miejsc

ZADANIE 23
Andrzej dostał od mamy 15 zł na zakupy. Kupił 6 bułek po 0,45 zł za sztukę i 2 kostki margaryny po 1,78 zł za kostkę. Za resztę pieniędzy kupił jogurty owocowe po 1,80 zł każdy. Ile najwięcej jogurtów mógł kupić Andrzej? Zapisz wszystkie obliczenia.

0,45 x 6 = 2,70 zł
1,78 x 2 = 3,56 zł
2,70 + 3,56 = 6,26 zł
15 - 6,26 = 8,78
8,74 : 1,8 = 4,85 (5)

Andrzej mógł kupić 4 jogurty.
SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY 2014

ZADANIE 24
Wiola i Jola poszły na spacer z przystani do latarni morskiej. W ciągu każdych 5 minut pokonywały 300 metrów. Spacer trwał pół godziny. Ile metrów przeszły dziewczynki z przystani do latarni morskiej? Zapisz wszystkie obliczenia.

30 : 5 = 6
6 x 300 = 1800

Wiola i Jola do latarni morskiej przeszły 1800 metrów

ZADANIE 25
Samorząd szkolny organizuje zbiórkę książek i zabawek przeznaczonych na loterię. Napisz ogłoszenie o tej zbiórce.
tu uczeń musiał napisać kilka zdań

ZADANIE 26
Co dwie głowy, to nie jedna. Napisz opowiadanie, którego bohaterowie wspólnie znajdują rozwiązanie jakiegoś problemu.
tu uczeń musiał napisać krótkie wypracowanie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Sprawdzian szóstoklasisty 2014: Pytania i odpowiedzi [ARKUSZE, ROZWIĄZANIA, ODPOWIEDZI] - Dziennik Zachodni

Wróć na i.pl Portal i.pl