Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pieniądze: Mniej na inwestycje w Wielkopolsce

Paweł Mikos
Wczoraj radni sejmiku wojewódzkiego zmniejszyli wydatki z budżetu o około 150 milionów złotych. Cięcia dotyczą głównie inwestycji, w tym zakupu taboru kolejowego oraz budowy nowej siedziby Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu.

Jak tłumaczył marszałek Wielkopolski Marek Woźniak, obcięcie tych wydatków wynika z przeciągających się procedur przetargowych, także tych związanych z pozyskiwaniem funduszy europejskich. Wśród obciętych inwestycji znalazła się także budowa Zamku Królewskiego w Poznaniu oraz szpitala dziecięcego w stolicy Wielkopolski.

Jednak dzięki tym zabiegom oraz większym wpływom z podatków niż radni zakładali na początku roku znacznie zmniejszy się deficyt budżetowy województwa.
- Z planowanych wcześniej 246,7 mln zł udało nam się zmniejszyć deficyt do zaledwie 24,5 mln zł, a jeśli wszystko wyjdzie zgodnie z planem, to być może nawet wyjdziemy na "zero" - twierdzi Elżbieta Kuzdro-Lubińska, skarbnik województwa. - Poza tym wszystkie te inwestycje, które teraz wykreśliliśmy z budżetu na 2009 rok znajdą się w planie wydatków na 2010 rok - zapewnia skarbnik.

Jednak część radnych nie była zachwycona tymi danymi. - W zeszłym roku nie było problemu z przechodzeniem pieniędzy na kolejne lata. Poza tym, samorząd powinien kreować wzrost gospodarczy regionu, a nie próbować zamknąć budżet na "zero" - uważa radny lewicy Maciej Wiśniewski.
Jeden z największych problemów finansowych województwa wiąże się z wykonywaniem zadań zleconych przez państwo, w tym dotowania ulg do przejazdów komunikacją autobusową. Jednak władze Wielkopolski zapewniają, że będą domagać się od rządu zwrotu tych pieniędzy, nawet jeśli będzie to się wiązać z procesem sądowym.

Sejmik podjął wczoraj uchwałę, która stanowi pierwszy krok do powstania "Kolei Wielkopolskich". - To pozwoli na stworzenie spółki, która będzie mogła wystąpić o konieczne koncesje i certyfikaty - tłumaczy Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa.

Wielkopolska kolej rozpocznie swoją działalność pod koniec 2010 lub na początku 2011 roku. Początkowo miałaby ona wykonywać przewozy pasażerskie za pomocą szynobusów na liniach niezelektryfikowanych, a później także pozostałych.

W naszym regionie z transportu kolejowego korzysta rocznie około 28 mln pasażerów. Z tego tytułu samorząd tylko w tym roku przeznaczył 82 mln zł na dotacje do tych przewozów.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski