Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Unijna pomoc na tramwajowej bocznicy?

Michał Wroński, Lota
Na razie Tramwaje Śląskie we własnym zakresie modernizują tylko fragmenty torowisk
Na razie Tramwaje Śląskie we własnym zakresie modernizują tylko fragmenty torowisk FOT. MIKOŁAJ SUCHAN
Projekt modernizacji sieci tramwajowej w aglomeracji trzeszczy w szwach. Po tym, jak wycofała się z niego Ruda Śląska, zagrożone mogą być również inwestycje w Zabrzu. Jak ratować przedsięwzięcie?

O tym dyskutować będzie w czwartek Rada Nadzorcza Tramwajów Śląskich. To miała być pierwsza od lat kompleksowa inwestycja w infrastrukturę tramwajową w aglomeracji. Modernizacja torowisk i sieci trakcyjnych w Katowicach, Chorzowie, Bytomiu, Sosnowcu, Rudzie Śląskiej i Zabrzu kosztować miała ponad 328 mln zł (228 mln zł wydać miały Tramwaje Śląskie na lifting i zakup taboru). Połowa tej kwoty miała zostać zwrócona gminom i spółce z unijnej dotacji, przydzielonej bez konkursu w ramach programu "Infrastruktura i Środowisko".

Umowa z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego miała zostać podpisana w połowie przyszłego roku. Nie czekając na nią, część miast rozpoczęła już prace projektowe. Tym większym zaskoczeniem było nieprzystąpienie do porozumienia - wbrew wcześniejszym ustaleniom - Rudy Śląskiej.

- Nie mamy gwarancji, że Tramwaje Śląskie zmodernizują te odcinki torowiska, które są najgorsze - argumentuje prezydent Rudy Śląskiej, Andrzej Stania. Jego zdaniem, do liftingu bardziej niż szlaki na trasach wschód-zachód kwalifikują się te prowadzące z północy na południe. - Ponadto modernizacja linii wschód-zachód stała się mniej zasadna od 1 września, kiedy to Gliwice wprowadziły autobusy w miejsce linii tramwajowych - dodaje Stania.

Taką argumentacją kompletnie zaskoczony jest Bolesław Knapik z zarządu Tramwajów Śląskich. Jak zapewnia, przewidziane do modernizacji odcinki były konsultowane z miastami na etapie tworzenia założeń do projektu. Na to, że pozostałe gminy pokryją wkład Rudy Śląskiej, nie ma co liczyć. Nie zrobią tego również Tramwaje Śląskie, bo nie mają wolnych środków. Brak akcesu do programu przez Rudę Śląską oznacza konieczność zmiany studium wykonalności. Prace nad nim trwają już blisko rok i pochłonęły ok. miliona złotych. Korekta oznacza dodatkowe wydatki i stratę czasu. A im później złożony zostanie wniosek o dotację, tym mniejsze są szanse na pomyślną realizację programu. - Jeśli do końca roku 2012 nie wydamy całej dotacji, to będziemy musieli ją oddać - tłumaczy Knapik.
Teoretycznie można zmienić harmonogram prac tak, by mimo późniejszego rozpoczęcia, ukończyć je w terminie. W praktyce taki scenariusz jest trudny do wykonania. - Jeśli rozkopiemy wszystkie torowiska naraz, to w obrębie tych miast przestaniemy w ogóle jeździć. I może się okazać, że przy takim skomasowaniu zleceń nie będzie dość firm, zdolnych przeprowadzić te inwestycje - komentuje Knapik.

Tramwajarze boją się jeszcze jednego - program oparty był na budowie ciągów komunikacyjnych. To oznacza, że do modernizacji przewidziano wybrane linie na całej długości. Lifting pojedynczych kawałków może nie spodobać się oceniającym projekt urzędnikom z resortu rozwoju regionalnego. A zatem, jeśli projekt zakładał modernizację linii przebiegającej przez Rudę Śląską i Zabrze, to brak w programie Rudy może pozbawić unijnego dofinansowania Zabrze. Tamtejsi urzędnicy nie chcą nawet słyszeć o takiej możliwości. Dariusz Krawczyk, rzecznik zabrzańskiego magistratu zapewnia, że miasto chce promować u siebie komunikację tramwajową. - Jest ekologiczna i ergonomiczna. Dlatego też my ze swych zobowiązań na pewno się wywiążemy - przekonuje.

Robota wre

Najwięcej pieniędzy na torowiska jest w Katowicach. W listopadzie ma się zakończyć kosztujący 25 mln zł remont 6 km torów (po 3 km w obie strony) na odcinku od zajezdni tramwajowej w Zawodziu do Rynku. Mimo że ta modernizacja jest najdroższą prowadzoną przez Tramwaje Śląskie w tym roku, nie obejmuje remontu trakcji i poprawy infrastruktury przystankowej (to jedynie naprawa to-rów). W przyszłym roku spółka chce aplikować o 130 mln zł z funduszy unijnych na kolejne remonty w Katowicach, m.in. na naprawę torowiska na ul. 3 Maja i al. Korfantego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera