Resort chce, żeby uczniowie nie musieli nosić ze sobą wszystkich książek z domu do szkoły i z powrotem. Dlatego w projekcie pojawił się nowy zapis, że w szkołach należy zapewnić uczniom możliwość pozostawienia części podręczników i przyborów szkolnych.
Pomysł nie jest nowy. O takie rozwiązanie apelował kilka miesięcy temu Marek Michalak, rzecznik praw dziecka. W styczniu, kiedy pisaliśmy o sprawie, Michalak interweniował w sprawie przeciążonych tornistrów u minister edukacji Katarzyny Hall. Z danych RPD wynika, że tornistry 80 proc. uczniów klas pierwszych ważą więcej niż dopuszczalne 3 kg. W klasach drugich pod ciężarem podręczników ugina się 100 proc. uczniów, a wśród trzecioklasistów jest ich 90 proc. Dlatego Michalak zwrócił się z prośbą o wyjaśnienia, w jaki sposób MEN zamierza rozwiązać ten problem oraz na jakim etapie jest sprawa wyposażenia szkół w szafki.
Szafki zamykane na klucz są najprostszym rozwiązaniem. W Pszczynie w niektórych szkołach już takie mają. - Nie powinno więc być problemu z wprowadzeniem zaleceń ministerstwa - mówi Janina Wojciech, zastępca dyrektora w Pszczyńskim Zarządzie Edukacji.
Konsultacje społeczne powinny się skończyć jeszcze w tym miesiącu, co oznacza, że rozporządzenie może obowiązywać już od nowego roku szkolnego.
Większość gmin w kraju nie ma jednak pieniędzy na szafki, bo muszą przygotować klasy dla sześciolatków. Niestety w ślad za ministerialnym zaleceniem nie idą pieniądze. - W naszym mieście jest ponad trzydzieści szkół podstawowych. W kilku nowych, budowanych i otwieranych od lat dziewięćdziesiątych, szafki są standardem. Pozostaje więc reszta. Szafki tanie nie są, więc przypuszczam, że z wdrożeniem zaleceń możemy mieć ewentualne problemy finansowe - mówi Mieczysław Żyrek, naczelnik Wydziału Edukacji w Katowicach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?