Bez kołnierzyka

Daniel Bronkowicz
Są nieśmiertelne, niezniszczalne i zawsze na czasie. Po krótkim zimowym uśpieniu wiosną znów wracają do mody, aby latem w pełnej okazałości pysznić się kolorami i deseniami. Wtedy stają się prawdziwymi hitami nadmorskich deptaków, imprez i codziennych strojów. Nadchodzi czas T-shirtów.

Mają ponad sto lat. Ich ojczyzną są Stany Zjednoczone, ale pierwsze koszulki wyprodukowane przez amerykańską firmę Hanes trafiły do Europy. A konkretnie do europejskich armii, gdzie zastąpiły niewygodną jednoczęściową bieliznę. Swoją nazwę koszulka zawdzięcza temu, że rozłożona na płasko przypomina literę T.

Rozsławione przez gwiazdy

Dzisiejsza popularność T-shirtów to nie tylko dzieło żołnierzy. Znaczącą rolę w tej kwestii odegrały też gwiazdy kina. Jako pierwszy wystąpił w białym T-shircie Marlon Brando w "Tramwaju zwanym pożądaniem" (1951 r.), później przyszedł czas na Jamesa Deana w "Buntowniku bez powodu" (1955 r.), Elvisa Presleya, Johna Wayne’a i wielu, wielu innych. T-shirt stał się symbolem niezależności, męskości i nowoczesności. W latach 60. pełnił jeszcze jedną rolę - farbowany domowym sposobem na psychodeliczne kolory lub opatrzony odpowiednim sloganem przyjął na siebie rolę sztandaru i politycznego manifestu wzywającego do pokoju i miłości. Dekadę później potencjał w T-shirtach dostrzegły wielkie koncerny i zaczęto produkować koszulki z firmowymi nadrukami i logo. Rozdawane za darmo działały jak ruchome reklamy.

Luksus dla każdego

Lata 80. były dla T-shirtów złotą erą. Ich ponadczasowy charakter, wygodny krój i uniseksualny fason zafascynowały słynnych projektantów mody. Oni zaś uczy- nili z nich najbardziej luksusową część garderoby. Gianni Versace, Calvin Klein, Donna Karan, Armani i Pierre Cardin sygnowali bawełniane koszulki swoimi nazwiskami, czyniąc z nich jednocześnie przedmiot pożądania i żyłę złota - przynosiły ich domom mody milionowe zyski czasem nawet w ciągu jednego sezonu. Nie bez przyczyny. Wygodna koszulka z cienkiej bawełny pasuje bowiem do wszystkiego. Współczesny T-shirt potrafi być nie tylko nonszalancki albo luzacki, ale też elegancki, markowy, a nawet luksusowy. Może zaskakiwać kolorem, deseniem albo wypisanym na nim zaangażowanym politycznie bądź społecznie hasłem. Po prostu nie można bez niego żyć!

W paski

Mogą być marynarskie (biało-granatowe), niebiesko-biało-zielone, czarno-białe albo we wszystkich kolorach tęczy. Pasiaste koszulki pasują do dżinsów i właściwie wszystkich strojów na co dzień. Nie wpuszczaj ich w spodnie (ta moda odeszła wraz z latami 80.) i pamiętaj, że poprzeczne paski optycznie poszerzą twoją sylwetkę i podkreślą wystający brzuch.

Kolorowe

W tym sezonie najmodniejsze kolory to zielony, niebieski, granatowy, a dla odważnych fioletowy i czerwony. Możesz skomponować barwny T-shirt tak, aby jego odcień uzupełniał gamę kolorystyczną całego stroju (np. niebieskie dżinsy + błękitny T-shirt + granatowa kurtka) albo dobrać taki jego odcień, który będzie barwnym akcentem zestawu, np. czarne dżinsy + czarna kurtka + czerwona koszulka.

Z przesłaniem

Napisy na T-shirtach mogą ujawniać twoje zaangażowanie polityczne lub obecny stan ducha. Musisz jednak bezwzględnie wiedzieć, co jest na nich napisane. Nawet jeśli to hasło po hiszpańsku, hebrajsku lub chińsku. Ignorancja i niewiedza bywają zgubne. Raczej unikaj niby-śmiesznych napisów w stylu "Nic mi w życiu tak nie wyszło jak włosy". Jeśli chcesz mieć unikatową koszulkę, odwiedź miejsce, w którym sam możesz zrobić sobie na niej nadruk (np. http://www.tiszert.com/).

Eleganckie

Choć T-shirt z założenia nie jest strojem eleganckim, czasem nabiera zupełnie innego charakteru, gdy jest noszony w towarzystwie letniego garnituru z lnu lub bawełny i zamszowych mokasynów albo tenisówek z płótna. Świetnie sprawdza sie podczas letnich nieformalnych spotkań. Powinien być dopasowany i mieć stonowany kolor, np. czarny, biały, szary, beżowy.

Instrukcja obsługi t-shirtu

- Musi być wykonany z bawełny o gęstym i ścisłym splocie.
- Tkanina lekka i delikatna będzie się rozciągać i deformować w praniu.
- Materiał może mieć 5-10-proc. domieszkę stretchu, ale wtedy T-shirt nie powinien przylegać do ciała.
- Za długi T-shirt skraca sylwetkę i dodaje parę kilo. Z kolei zbyt obcisły nadaje się tylko na konkurs Mister Mokrego Podkoszulka.
- Zwróć uwagę na rękawy. Zamiast szerokich wybierz te, które podkreślą ramiona i bicepsy, ale nie są obcisłe. Krótki rękaw - jak wskazuje nazwa - ma być krótki, tzn. kończyć się najwyżej w połowie odcinka między bicepsem a łokciem.
- Ściągacz pod szyją musi być zwarty i nie szerszy niż 1,5 cm.
- Żywot T-shirtów z bazaru nie trwa długo. Lepiej robić zakupy w sklepie. Wprawdzie koszulki będą droższe, ale nie stracą fasonu po pierwszym praniu.
- Zanim kupisz T-shirt, przymierz go. Na metce podane są "lokalne" rozmiarówki, np. hiszpańskie XL odpowiada polskiemu rozmiarowi L, a amerykańskie L to europejskie XXL.
- Bawełna chłonie pot jak gąbka, więc T-shirt trzeba zmienić po jednym dniu noszenia, a w czasie upałów nawet po kilku godzinach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na i.pl Portal i.pl